Violeta u sporu s političarom: Zašto su različite cijene u Hrvatskoj i BiH

0

Posljednjih sedmica, otkako traje bojkot pojedinih trgovačkih lanaca, hrvatski građani dodatno su osjetljvi na cijene u dućanima.

Tako je u utorak i predsjednik splitskog SDP-a Davor Matijević uputio otvoreno pismo firmi Violeta, proizvođaču toalet papira, ubrusa, salveta i ostale papirne konfekcije, čije je sjedište u Bosni i Hercegovini.

Matijević je usporedio cijene njihovih proizvoda u skupljoj Hrvatskoj i jeftinijoj BiH te zatražio objašnjenje, piše Slobodna Dalmacija.

Tvrtka Violeta odgovorila je na upit Davora Matijevića. Njihov odgovor prenosim u cijelosti:

“Svjesni smo interesa javnosti vezano za razlike u cijenama proizvoda na susjednim tržištima.

Kao kompanija uvijek nastojimo osigurati transparentnost i pošten pristup prema potrošačima, a cjenovna politika je dio složenog ekonomskog okruženja u kojem poslujemo.

Razlike u cijenama izmedu tržišta rezultat su više faktora, uključujući:

– Različite porezne i regulatorne obveze – na tržištu gdje su naši proizvodi skuplji, PDV je za +47 posto viši u odnosu na BiH u većini ovih kategorija, što direktno utječe na cijenu.

– Troškovi rada – najznačajniji trošak u poslovanju su plaće radnika, gdje je prosječna plaća konkretno za 89 posto veća u Hrvatskoj negoli u BiH, što dodatno utječe na operativne troškove.

– Distribucija i logistika – kako su prikazani artikli proizvedeni u BiH, troškovi uvoza, skladištenja i distribucije variraju od zemlje do zemlje, ovisno o lokalnim ekonomskim propisima. Samo su troškovi energije u HR veći za +175 posto u odnosu na BiH, dok su troškovi transporta do glavnih gradova (gdje se nalazi većina skladišta trgovaca) veći za čak 122 posto.

Naš cilj je zadržati dosljednu kvalitetu proizvoda, koja će biti jednaka za sve naše potrošače te omogućiti kontinuiranu dostupnost proizvoda, pri čemu se trudimo održati konkurentne cijene, sukladno lokalnim ekonomskim uvjetima. Razlike u cijenama nisu rezultat diskriminacije potrošača, već odražavaju realne troškove poslovanja na svakom pojedinačnom tržištu. Prema tome, hrvatsko tržište je i za nas jedno od najizazovnijih tržišta na kojem poslujemo zbog svih gore navedenih čimbenika.

Nastavit ćemo slušati povratne informacije potrošača i tražimo načine kako ponuditi najbolju moguću vrijednost, uz očuvanje visoke kvalitete, po čemu smo i prepoznati u cijeloj regiji, poručili su iz firme Violeta.

Međutim, lider splitskog SDP-a nije zadovoljan ovim odgovorom.

S obzirom da nije dobio potpun odgovor na prethodna pitanja, Matijević je firmi Violeta uputio otvoreno pismo s konkretnim brojkama i podacima koji, smatraju u SDP-u, demantiraju navedeno, a koje prenosimo u nastavku:

„Poštovani,

Zahvaljujem na vašem odgovoru. Cijenim otvorenu komunikaciju jer vjerujem da je transparentnost ključ za pravednije cijene naših sugrađana. Međutim, vaš odgovor sadrži makroekonomske podatke koji samo djelomično objašnjavaju razliku u cijenama, dok izostaju konkretni podaci o vašoj cjenovnoj politici.

Stoga vas još jednom pozivam na potpuno transparentan odgovor, kako bi hrvatski građani razumjeli zašto iste proizvode plaćaju znatno više nego kupci u Bosni i Hercegovini.

  1. Troškovi radne snage i energije

Prema javno dostupnim informacijama, većina vaših proizvoda koji se prodaju u Hrvatskoj dolazi iz vaše tvornice u Bosni i Hercegovini. Stoga, troškovi radne snage i energije u Hrvatskoj ne mogu biti relevantan faktor u formiranju cijena. Ako troškovi radne snage i energije utječu na cijene, kako onda Beiersdorf, njemački proizvođač NIVEA proizvoda, uspijeva prodavati proizvode u Hrvatskoj skuplje nego u Njemačkoj, gdje su plaće, energija i kupovna moć značajno viši? Ne brinite, i njima ćemo se obratiti.

Činjenice:

PDV u Hrvatskoj jest viši nego u BiH (25% vs. 17%), ali to je razlika od 8 postotnih poena, dok su cijene u Hrvatskoj često više 30-50%, a neke i 100%.

Pelene u Hrvatskoj imaju nižu stopu PDV-a (13%) nego u BiH (17%), a uskoro će i toaletni papir biti snižen na 13%. Ova razlika u porezima ne može opravdati ovakvu razliku u cijenama.

  1. Udaljenost i transport – ne mogu biti ključni razlog

Kažete da su troškovi transporta i distribucije viši. Međutim:

Tvornica u Grudama, BiH, nalazi se: 19 km od granice s Hrvatskom, 100 km od Splita, 165 km od Sarajeva.

Tvornica u Hrvatskoj (Sveti Ivan Zelina – toaletni papir i papirnati ručnici) nalazi se: 35 km od Zagreba.

Transport i distribucija ne mogu biti odlučujući faktor kada je udaljenost do brojnih hrvatskih trgovačkih lanaca i distribucijskih centara manja ili ista kao do bosanskohercegovačkih. Također, Hrvatska je dio EU, što znači lakši i jeftiniji uvoz u EU nego u BiH.

  1. Tražimo konkretne podatke – EX-FACTORY CIJENE

Ponovno vas pitam, možete li kao zagovornik transparentnosti u ovoj iznimno važnoj situaciji, javno objaviti ex-factory cijene za 20 najprodavanijih Violeta proizvoda, s kojima idete prema trgovačkim lancima u Bosni i Hercegovini, a s kojima prema trgovačkim lancima u Hrvatskoj?

Ovo je ključan podatak koji bi konačno objasnio gdje nastaje razlika u cijeni – kod proizvođača, distributera ili trgovaca.

Borba za pravedne cijene se nastavlja

Kao što sam i ranije najavio, transparentnost ćemo tražiti ne samo od proizvođača, nego i od trgovačkih lanaca i distributera. Također, od države ćemo tražiti mjere koje će spriječiti neopravdane cjenovne razlike i omogućiti pošten tretman hrvatskih potrošača.

Zahvaljujem na dosadašnjoj komunikaciji i očekujem konkretan odgovor ovaj put.

S poštovanjem, Davor Matijević“