Turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan želi da izgradi drugi Bosfor. Ni manje ni više. Šteta za ekonomiju i životnu sredinu bila bi ogromna, tvrde neki eksperti. Zato opozicioni gradonačelnik Istanbula to želi da spreči.
Turski predsjednik poznat je po tome da voli megalomanske građevinske projekte u Istanbulu, poput novog aerodroma, najveće džamije u Turskoj ili tunela koji prolazi ispod Bosfora. Ali to nije ništa u poređenju s njegovim najnovijim poduhvatom: gradnjom Istanbulskog kanala, piše Deutsche Welle.
Turska vlada ne planira ništa manje nego da izgradi drugi Bosfor – kopiju moreuza koji prolazi sredinom Istanbula, metropole sa 16 miliona stanovnika. U zapadnom dijelu grada trebalo bi da nastane vještački kanal dužine 45 kilometara koji bi se protezao paralelno sa Bosforom i povezivao Crno sa Mramornim morem.
Time bi se, kako je saopšteno iz krugova vlade, rasteretio intenzivni brodski saobraćaj na Bosforu, ali i spriječili sudari i nesreće.
Sa planiranjem projekta se inače počelo još 2011, ali se potom više godina po tom pitanju nije ništa dešavalo. Sada je turska vlada ponovo iskopala te planove, a Erdogan je najavio da će uskoro biti raspisan i tender za izgradnju kanala.
Gradonačelnik Imamoglu prepreka
Ministarstvo za životnu sredinu i urbanizam provjerilo je valjanost planiranog projekta i dalo mu pozitivnu ocjenu.
Realizaciju Erdoganovog najnovijeg megaprojekta otežava međutim to što su se u gradu na Bosforu odnosi moći promijenili. Socijaldemokrata Ekrem Imamoglu iz partije CHP postao je gradonačelnik Istanbula, a time i gospodar gradskog budžeta.
On je prvi gradonačelnik u posljednjih 25 godina koji ne dolazi iz Erdoganove partije AKP. I on se protivi izgradnji kanala.
Imamoglu kaže da je to “izdaja Istanbula” i ocjenjuje da je to “projekat-ubica”. Kaže da će se izgradnji kanala suprotstaviti 16 miliona ljudi. Nakon njegovih riječi uslijedila su i djela. Imamoglu je raskinuo protokol o saradnji koju je prethodna gradska uprava dogovorila sa vladom u Ankari.
Novi gradonačelnik Istanbula, brojni građani i stručnjaci ne podržavaju ideju izgradnje kanala prije svega zbog velikih troškova, ali i zbog enormnih problema sa zaštitom životne sredine.
Projekat bi mogao imati ogromne posljedice po prirodu tog regiona, kaže stručnjak za životnu sredinu Doganaj Tolunaj sa Univerziteta Istanbul.
Naime, tamo gdje je planirano da prođe kanal su istanbulska izvorišta i rezerve vode. Gradnja bi ugrozila složen ekosistem regiona.
- Pejzaži sa dinama na sjeveru grada u okviru kojih su zaštićene šume, prirodni parkovi, potoci i pašnjaci, važni su za ekosistem. Taj region nastanjuju stotine biljnih i životinjskih vrsta – upozorava Tolunaj.
Megaprojekat – megatroškovi
Ozbiljno narušavanje ekosistema moglo bi imati i ekonomske posljedice: “Ribari u Crnom moru i poljoprivrednici morali bi napustiti taj kraj.”
A kada je riječ o cijeni projekta onda se zvanično govori o 11,5 milijardi eura. Stručnjaci međutim predviđaju da će izgradnja kanala koštati mnogo više. Projekat se izvodi “preko leđa poreskih obveznika”, kritikuje CHP, najveća opoziciona stranka u Turskoj.
– Projektu nedostaje i ekonomsko opravdanje – tvrdi ekonomista Mustafa Sonmez, jer, kako kaže, Bosfor ima sasvim dobre uslove za plovidbu brodova i omogućava dovoljan prolaz.
Povećani rizik od zemljotresa
Kritičari upozoravaju da bi kanal mogao negativno da utiče i na tektonske pukotine duboko u zemlji – što bi moglo da rezultira povećanim rizikom od zemljotresa. Agencija za katastrofe i krizne situacije (AFAD) opovrgava te navode i poručuje da ne postoji veza između rizika od zemljotresa i izgradnje kanala.
To međutim ne zvuči ubjedljivo za mnoge stanovnike grada. Gradonačelnik Imamoglu prepoznao je njihov strah i upozorio da bi se između kanala i Bosfora stvorila neka vrsta ostrva i da bi osam miliona ljudi koji tu žive bilo “zarobljeno” na tom području, sklonom potresu.
Gradonačelnik je takođe kritikovao to što je zemljište uz kanal prodato arapskim investitorima – uključujući i članove kraljevskih porodica. Na to je Erdogan reagovao ovako: “Zar je to zabranjeno? Da su investitori Hans ili Džordž niko se ne bi bunio.”
“Kanal će se graditi”
Projekat izgradnje nije u nadležnosti gradonačelnika Imamoglua i istanbulske gradske uprave – ponavljaju visoki zvaničnici Erdoganove AKP. Jer kanal Istanbul, kako su istakli, nije lokalni, već nacionalni projekat.
Erdogan je godinama govorio da je projekat izgradnje tog kanala njegov “san”. Za skeptike nema razumijevanja.
– Sviđalo se to nekome ili ne, mi ćemo graditi Istanbulski kanal. Nećemo dozvoliti ljudima bez vizije i ciljeva, onima koji ne vole našu zemlju, da nas odvrate od ovoga – zakleo se predsjednik.
I zaključio: “Nećemo se baviti zlim programom opozicije, jer ne želimo da izgubimo nijednu sekundu”.