U Srbiji će se proizvoditi baterije za auto industriju

0

Srbija bi mogla imati velike koristi od revolucije u autoindustriji, odnosno prelaska na električne automobile. Aleksandar Vučić, predsjednik Srbije, poručio je prije nekoliko dana sa Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu da bi Kinezi mogli izgraditi tvornicu električnih vozila u zapadnoj Srbiji, na području od Prijepolja do Krupnja, gdje se nalazi ruda jadarit koja sadrži velike količine litija potrebnog za proizvodnju baterija za električne automobile.

Kada počne eksploatacija rude jadarit u Jadarskom bazenu, kod Loznice, što se očekuje za nekoliko godina, pretpostavlja se da će se moći dobiti litija koji će zadovoljile 10 posto svjetskih potreba, piše Politika.

Projekat Jadar razvija kompanija Rio Tinto, a prema Vučićevim riječima koji se u Davosu sastao s njenim čelnicima, taj velik rudarski koncern već razgovara s Kinezima o suradnji.

Velika prednost Srbije

Prema njegovim riječima, ako Rio Tinto uspostavi partnerski odnos s Kinezima, to bi značilo da će se izgraditi tvornica autobusa na električni pogon, kao i kombija, automobila i drugih vozila. “Tu je Srbija u ogromnoj prednosti u odnosu na druge zemlje”, objasnio je Vučić.

Nekoliko dana prije Vučićeve izjave objavljeno je da se sredinom ove godine očekuje privatizacija srpskog proizvođača autobusa Ikarbusa iz Zemuna, a prema riječima Aleksandra Vićentića, direktora tvornice, novi većinski vlasnik postat će kineski Yinlong, koji planira proširenje proizvodnje i na elektrovozila.

Ne žele biti samo izvor rude

Neslužbeno se moglo čuti da kineska kompanija, jedan od najvećih svjetskih prozivođača baterija za električna vozila i veliki proizvođač električnih autobusa, kamiona i dostavnih vozila, planira pokraj zemunske tvornice autobusa izgraditi tvornicu baterija, navodi Politika. U Kini je oko 200 proizvođača električnih vozila, jer je kineski plan da se promet ubuduće temelji samo na vozilima s nultom emisijom ispušnih plinova.

Petar Petrović, profesor Mašinskog fakulteta u Beogradu, kaže da budućnost jeste u električnim vozilima, ali smatra da Ikarbus ne treba prodavati, već samo dovesti profesionalni menadžment i povjeriti mu upravljanje.

“Ne znam šta će Kinezi novo donijeti, video sam njihove tvornice elektrovozila. Ikarbus nimalo ne zaostaje i naša tvornica može proizvoditi električne autobuse. Ikarbusova tehnologija se temelji na Manovoj tehnologiji, imaju odlične inženjere i sve uvjete da postanu regionalni proizvođač autobusa”, kaže Petrović.

Međutim, izgradnja tvornice baterija za električna vozila, prema riječima Politikinog sagovornika bila bi pametan poduhvat.

“Proizvodnja baterija donijela bi korist Srbiji u smislu da ne budemo samo izvor rude koju će netko izvoziti na njoj dobro zarađivati, već da prodajemo proizvode i stvaramo dodanu vrijednost. Nije problem napraviti bateriju, već pronaći litij”, kaže
Petrović.