U Pločama blokirano 100.000 tona uglja za bh. firmu

0

Cjelokupna bh. privreda trpi posljedice zbog prekida željezničkog transporta, i nesanacije željezničke pruge u Jablanici. Iako je prva faza sanacije ove pruge počela prije dva dana, gubici su višemilionski.

U Tuzlanskom kantonu, na ovu dionicu pruge, najviše je oslonjen lukavački gigant GIKIL, za čije potrebe rada u Luci Ploče stoji 100.000 tona kamenog uglja, koji ne može željeznicom biti transportovan do Lukavca.

Skoro dva mjeseca otkako je zbog poplava u Jablanici prekinut željeznički saobraćaj, traje agonija lukavačkog GIKIL-a. Štete su višemilionske, a menadžment je transport kamenog uglja iz Luke Ploče u Lukavac pokušao riješiti drumskim putem.

No, ono što kamioni prevezu za četiri dana, vozom iz Ploča stizalo je za jedan dan. Samo u oktobru trošak je bio dva miliona maraka.

– To je dodatni trošak za GIKIL, koji će za ova dva-dva i po mjeseca imati još dodatno 10 miliona troška. Radnici su zabrinuti. Pogotovo šta sve kruži medijima, situacija je, trenutno, dolje zabrinjavajuća – izjavio je Ermin Halilović, predsjednik Sindikata radnika GIKIL.

– Proizvodnja je smanjena na temperaturno-tehnološki minimun. Zalihe nam padaju. Ispod tog minimuma ako krenemo, bojim se da ćemo doći u situaciju da nema povratka – upozorava Almin Suljić, direktor GIKIL-a u ostavci.

Procjene pojedinih su da gubici dosežu i nevjerovatnih 60 miliona maraka. Ali o tome niko ne želi govoriti. A upitno je skoro 900 radnih mjesta. Više od 60 posto prihoda prošle godine ostvareno je od izvoza pa je lako zaključiti da od sanacije pruge zavisi i opstanak Kompanije. I ne samo GIKIL-a.

– Ukoliko se ovo ne bi riješilo do kraja godine, vrlo vjerovatno da bi dosta kompanija iz Tuzlanskog kantona, govorim najviše o izvoznicima, onima koji se bave proizvodnjom, bilo prinuđeno da daje otkaze, eventualno zatvara svoje proizvodne pogone – ističe Admir Čavalić, predsjednik Kluba SBiH u Parlamentu FBiH.

– Znamo da je privreda Tuzlanskog kantona i izvozno i uvozno orijentisana i takva komunikacija je neophodna za njenu opstojnost – naglasio je Nedret Kikanović, direktor Kantonalne privredne komore Tuzlanskog kantona.

No, umjesto ekonomskog plana oporavka, uslijedila politička prepucavanja. Na relaciji vlast – opozicija upućene su teške optužbe, navodi o aferama i stranački obračuni. Vlada Tuzlanskog kantona, zbog dugogodišnjeg kompleksnog stečajnog postupka, nema upravljačku strukturu. No, premijer Tuzlanskog kantona ističe da je Kantonalna vlada spremna biti asistent Vladi Federacije.

– I oni sami su svjesni da ne možemo ni finansijski ni na bilo koji drugi način u ovom momentu pomoći, ali su tražili od nas da budemo posrednici, da i mi izvršimo pritisak prema višim nivoima vlasti da ubrzaju procedure – prije svega, sanacije pruge, a onda i sve ono ostalo – izjavio je Irfan Halilagić, premijer Tuzlanskog kantona (SDA).

Od ekonomske priče, GIKIL se sve zvučnije nalazi u centru one političke. Dok politika pravda, Kompanija propada. I nije samo od posljednjih poplava i zbog uništene pruge. GIKIL se već na početku godine našao u problemima kada je izgubio ugovor sa željezarom iz Smedereva. Iz ove kompanije do završetka priloga na niz naših pitanja nisu željeli odgovoriti.

Izvor: FTV