Rođena 1976. na inicijativu Henry Forda II, Fiesta danas predstavlja sinonim uspjeha i jedan od stubova kompanije Ford. Kroz šest generacija i čak 17 miliona primjeraka, pronašla je svoje mjesto u srcima vozača širom svijeta.
Malo je automobila koji mogu da se pohvale tako dugom i uspešnom tradicijom kao Fiesta. Njeni korijeni nastali su početkom sedamdesetih kada je pokrenut tajni projekat nazvan „Bobcat”. Mobilizacija Forda da konstruiše mali automobil proistekla je iz ambicije predsjednika kompanije Henry Forda II.
Nije dugo trebalo da nakon toga u Evropi i Americi bude započet složeni proces razvoja – od inženjeringa, preko dizajna do pozicioniranja na tržištu. Početkom sedamdesetih, naftna kriza je potresla čitav svijet, što je ubrzalo realizaciju Fordove vizije u pogledu malog, efikasnog i nadasve praktičnog automobila. Od tada do danas, Fiesta je prešla dugačak i interesantan put, postavši jedan od najpopularnijih modela u istoriji automobila.
I generacija (1976)
Prva Fiesta sišla je 11. maja sa proizvodnih traka Ford fabrike u njemačkom gradu Saarlouis, a do kraja godine proizvedeno je više od 84.000 primjeraka. Predsjednik Ford korporacije, Henry Ford II i španski kralj Juan Carlos su 18. oktobra svečano otvorili novu Ford fabriku u Valensiji. Mjesec dana kasnije, na salonu u Torinu, Ghia je otkrila dva koncepta zasnovana na modelu Fiesta – Corrida i Prima. Godine 1977. predstavljen je benzinski motor veće zapremine, od 1,3 litra, za ekskluzivnije verzije – sportsku Fiestu S i luksuznu Fiestu Ghia. Proizvodnja se širi na Ford pogone u Dagenhamu (Engleska), a počinje i izvoz „preko bare“ na američko tržište. Prvo veliko priznanje za Fiestu stiglo je u vidu titule Automobil godine u Španiji.
II generacija (1983)
Kucnuo je čas za dolazak druge generacije. Fiesta Mk II je dobila veću i aerodinamičniju karoseriju te efikasnije benzinske motore od 1,0 i 1,1 litre. Motor od 1,3 litra “uparen” je sa petostepenim mjenjačem, stigla je i Fiesta 1.6 dizel. Nova Fiesta XR2 predstavljena je sa 1.6 motorom i petostepenim menjačem. Dobila je niskoprofilne “gume”, kao i unaprjeđene sisteme kočenja i oslanjanja. Produkcija Fieste dostigla je tri miliona primjeraka. Godine 1986. fabrika u Valensiji isporučuje dvomilionitu Fiestu, a ubrzo poslije, predstavljen je i benzinski motor zapremine 1,4 litra.
III generacija (1989)
Fiesta Mk III je bila prvi mali automobil u Evropi sa ABS sistemom protiv blokiranja točkova pri kočenju, a dobila je i benzinske motore 1.0 i 1.1 koji troše manje goriva. Osim toga, postala je veća i šira, sa dužim međuosovinskim rastojanjem. Prvi put je uvedena karoserija sa petora vrata, a ponudu su obogatili motori od 1,4 i 1,6 litara koji su već tada ispunjavali norme za 1996. Nešto kasnije, gami se pridružuje i sportska Fiesta XR2i sa 1.6 motorom sa dva bregasta vratila, ubrizgavanjem goriva i petostepenim menjačem.
IV generacija (1996)
Fiesta Mk IV predstavljena je sa novim, aerodinamičnim izgledom i ovalnom maskom hladnjaka. Od agregata dostupni su bili 1.25, 1.4 i 1.6 benzinski motori, kao i 1.8 dizel. Dva vazdušna jastuka postali su dio standardne opreme. Te godine prodato je više od 600.000 primjeraka, a iz fabrike u Valensiji izašla je 4-milionita Fiesta.
V generacija (2002)
Nova Fiesta inicijalno je lansirana sa petora vrata i novim motorima, uključujući benzince 1.3 Duratec i 1.6 16V Duratec. Gami se pridružuje model sa troja vrata, a pogonska paleta je obogaćena novim benzinskim 1.4 Duratec i 1.4 TDCi dizelom. Postaje dostupan i EST automatski prenos sa opcijom ručne promjene stepena.
VI generacija (2008)
Svjetska premijera nove generacije na Ženevskom salonu automobila održana je 2008. godine. Nakon toga, Fiesta Mk VI kreće s proizvodnjom u Kelnu, Valensiji i Nanjingu (Kina). Novi motori su snažniji i „čistiji“ – 1.6 Duratec dobija varijabilni razvod ventila, dok 1.6 Duratorq dizel može da se pohvali emisijom ispod 100 g CO2 na 100 km. Stiže i performantna Fiesta ST sa 2.0 motorom i 150 KS, što je dovoljno za ubjedljive performanse i maksimalnu brzinu od 208 km/h. Godine 2009. pojavljivanje na Salonu automobila u Los Anđelesu označava povratak modela Fiesta u Sjevernu Ameriku. Sa druge strane „bare“, u Evropi, njen atraktivan izgled krunisan je eminentnom “Red Dot” nagradom za dizajn.
A ovako Fiesta izgleda danas:
Izvor: TopSpeed, Foto: Ford