Izgledi njemačkih proizvođača automobila na tržištu u godini 2023. nisu ružičasti. Direktor privatnog instituta Center Automotive Research (CAR) u Duisburgu Ferdinand Dudenhefer čak kaže da je “slika sumorna” kada je riječ o prodaji automobila u Evropi.
Doduše, još uvijek su liste porudžbina poprilično dugačke, ali prema Dudenheferovoj analizi višak novih kupovina automobila nastao je samo zbog toga jer je svojevremeno došlo do poremećaja lanaca snabdijevanja i nedostajali su poluprovodnici i drugi važni djelovi.
Zajedno sa zatvaranjima tokom pandemije razvila se posebna situacija – svi proizvođači su pravili manji broj primjeraka automobila nego što je prvobitno planirano, pa je ponuda opala širom svijjeta. A ono što se proizvelo prodavalo se sa velikim maržama. Veliki popusti koji su bili normalni u branši, više nisu postojali.
Pročitajte još:
- Predloženo otvaranje stečaja u najstarijoj bh. građevinskoj kompaniji
- U malom bh. mjestu gasi se jedna firma za drugom
- Domaća firma gradi veliku fabriku i tržni centar, radnicima digli plate
- Osiguran je novi investicioni ciklus od 3,6 milijardi KM za Koridor 5C kroz BiH
- Ovo je lista najbogatijih ljudi u Bosni i Hercegovini
- Dok mnogi napuštaju BiH, ovaj biznismen je doselio i donio kapital
“Tome će doći kraj 2023.”, kaže Dudenhefer i objašnjava: “Liste narudžbina će se smanjiti, pa će mušterija biti tražena roba. Inflacija i visoke cijene energije kao i recesija dovešće do blokade kupovine novih automobila. 2023. donosi preporod rabata na kupovinu automobila”.
Dudenhefer smatra da će Evropa biti gubitnik. On prognozira mali rast kupovine novih automobila u Njemačkoj, ali očekuje i u Francuskoj, Engleskoj, Italiji, kao i u Rusiji kao “posebnom slučaju” pad prodaje tokom godine 2023.
Nasuprot tome, očekuje porast broja prodatih automobila u Aziji i Sjevernoj Americi. Naime, Kina i Sjedinjene Američke Države pokrenuli su programe za oživljavanje ekonomije koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.
Bajdenova administracija je donijela Zakon o smanjenu inflacije (Inflation Reduction Act) koji predviđa državne izdatke od 430 milijardi dolara u desetogodišnjem periodu. Između ostalog, američka vlada svakom kupcu električnog automobila obećava smanjenje poreza za 7.500 dolara, ako je automobil proizveden u Sjedinjenim Američkim Državama.
Slična pravila važe za sve ostale branše, a te mjere su usmjerene uglavnom prema Kini. Ali, Njemački savez banaka procjenjuje da je Zakon dovoljno neodređen da bi mogao da isključi i proizvođače automobila iz Njemačke, koji bi onda morali da otvore proizvodne pogone u SAD.
U Njemačkoj se znatno povećao broj registrovanih električnih automobila. Naime, od juna 2020. električni automobili sa cijenom koja je ispod 40.000 eura, dobijaju subvencije od države koje iznose 6.000 eura, a proizvođači automobila na to dodaju popust od 3.000 eura. Tako se prodaja tih automobila stimuliše sa ukupno 9.000 eura. Kupci djelimičnih električnih automobila na takozvani hibridni pogon mogu računati sa premijom koja iznosi do 6.750 eura.
Prema proračunima Instituta CAR, do kraja 2022. broj tih automobila bi mogao da dostigne 28 odsto ukupnog njemačkog tržišta. To bi bilo ukupno 720.000 električnih automobila, od toga 326.000 onih sa hibridnim pogonom i 394.000 sa potpunim električnim pogonom.
Od januara 2023. subvencije se smanjuju, a i cijene električne energije su u drastičnom porastu. Ni državna „kočnica za cijenu struje” ne donosi olakšanje. Naime, ona važi za 80 odsto potrošnje električne energije, a punjenje baterija električnih automobila je dodatno opterećenje za energetski bilans domaćinstva.
I proizvođači automobila i ekološki aktivisti smatraju da je često spominjan „saobraćajni preokret” u opasnosti.
U Kini, najvećem automobilskom tržištu svijeta, njemački proizvođači su izloženi žestokoj konkurenciji. BMW i Mercedes tamo prodaju više od 30 odsto svojih automobila. Koncern Folksvagen prodaje čak više od 40 odsto svojih automobila u Kini.
Ali, izgleda da dosadašnja formula uspjeha njemačkih proizvođača automobila u Kini više ne funkcioniše kada je riječ o električnom automobilu. Njemački list „Handelsblat” donio je izvještaj o tome da nova kineska firma „Human Horizons” sa svojim modelom električnog automobila „HiPhi X” prednjači ispred konkurenata i to u segmentu luksuznih automobila, gdje je profit najveći. Do sada je to bio domen Mercedesa, BMW i Audija.
I u drugim segmentima lokalni kineski proizvođači automobila kao što su BYD, GAC, Li auto i Nio dobijaju trku s evropskom konkurencijom. U međuvremenu i njemački inženjeri koji detaljno testiraju kineske produkte kažu da su ti kineski automobili dobrog kvaliteta, ali su jeftiniji.
Danijel Reska, stručnjak u američkoj firmi za upravljanje imovinom Alliance Bernstein kaže da se tradicionalna snaga i dobar glas njemačkih proizvođača automobila sa motorima na benzin i dizel ne prenose automatski na električne automobile. Taj trend će se 2023. pojačati.
Izvor: Deutsche Welle