Stručnjak “ohladio” Ryanair i Wizz: Letim njima samo kad moram

0

Vodeći regionalni stručnjak za aviosaobraćaj, Alen Šćuric, analizirao je kompanije Ryanair i Wizz Air na veoma kritički način. Analizu prenosimo u nastavku:

– Obje ove kompanije imaju istinski skromnu uslugu, prikrivene troškove, naplaćuju sve osim zraka, putovanje sa njima je neudobno (mali razmak sjedala, reklame), razbacaju putnike po kabini ako ne plate dodatan novac za izbor sjedala, posade gnjave putnike prodajom, naplaćuju prtljag skoro kao i kartu, te se neće pobrinuti za vas u slučaju otkazivanja i kašnjenja letova.

I zato ja sa njima putujem samo i isključivo kada „moram“ tj. kada je ili daleko povoljnije pa je karta jeftinija bar 50 eura ili kada mi je linija sa njima povoljnija (npr. nonstop let spram konekcija drugih kompanija).

No, ako imam ikakvu racionalnu alternativu, pa i konektirani let sa kratkim vremenom konekcija, putovat ću alternativnom kompanijom.

Ryanair je svakako daleko bolja i utjecajnija kompanija od Wizz Aira. Ryanair ima 607 aviona u floti, Wizz Air njih 205. Ryanair ima 340 naručenih aviona, Wizz Air njih 330. Ryanair ima 95 baza, Wizz Air njih 30.

Ryanair je imao 181,7 miliona putnika u 2023, Wizz Air njih 60,3 miliona, tri puta manje. Ove godine Ryanair će imati preko 200 miliona putnika, Wizz Air neće imati puno više nego 2023.

Ryanair je specijaliziran za zapadnu, središnju, sjevernu, južnu i jugozapadnu Evropu, Wizz Air je specijaliziran za istočnu Evropu, te ima jako malo baza na Zapadu.

No, ono što je bitno je da putnici Ryanaira istinski gledaju da putuju ovom kompanijom. Potencijalni putnik u Velikoj Britaniji doslovce kaže: „Gle imamo slobodni vikend, daj da vidimo gdje leti Ryanair pa da odemo tamo na short break“. I zato je za zračnu luku daleko važnije imati letove sa Ryanairom nego sa Wizz Airom.

Niz zračnih luka ima baze ili letove Ryanaira i Wizz Aira u isto vrijeme, pa se ove kompanije doslovce tuku za putnike, što rezultira većim brojem linija i nižom cijenom. U široj regiji ovo je najizražajnije u Tirani, Sofiji, Bukureštu, Budimpešti, Beču, Veneciji, Milanu i Rimu. U našoj regiji ovakva je situacija u Splitu, Banja Luci, Sarajevu, Podgorici i Nišu.

Iako u zadnje vrijeme i Wizz Air otkazuje baze, što prije nije radio, pa je u 2023. godini otkazao čak ¼ svojih baza, među kojima Tuzlu i Sarajevo, ipak on ne otkazuje toliko koliko otkazuje Ryanair.

Ryanair doslovce ucjenjuje zračna luke i vrlo často zatvara bazu radi 1,5 EUR povećanja taksi ili zato što nije dobio subvencije kakve je tražio. Ryanair zatvara baze čak i tamo gdje ima 5 i više aviona i to doslovce u dan-dva. Pokupi stvari i ode, a posade ili zaposli u drugim bazama ili dobiju otkaze.

Ovo Ryanair radi bar 5 puta godišnje. Ovime Ryanair pokazuje i ostalim zračnim lukama, poglavito onim manjim poput Zagreba, Zadra i Dubrovnika, da se to i njima može desiti.

Sjetimo se kako je Ryanair uspio ucijeniti i ogroman London Stansted. Kada je Stansted rekao Ryanairu da više ne pristaje na njihove ucjene 2008. godine, Ryanair je povukao niz aviona iz baze. Već prve godine Stansted je pao sa 23,8 miliona putnika na samo 19,9 miliona, a potom i na 17,4 miliona. I podvio je rep, te zamolio Ryanair da ponovo krene sa razvojem baze, te pristao na sve uvjete.

Kada je to napravio 2013. godine broj putnika je odmah narastao na 19,9 miliona, a već iduće godine na 22,5 miliona, da bi do 2019. narastao na 28,1 milion putnika. I ovime je Ryanair pokazao da mu se ne može usprotiviti ni superjak Stansted, a što onda mogu minijaturne zračne lučice.

Još je jedan problem Wizz Aira koji ga stavlja bitno iza Ryanaira. Wizz Air naveliko otkazuje letove, kod Ryanaira to je ipak veliki izuzetak. Kada Wizz Air otkaže let ne želi putnicima platiti kompenzacije i rerutirati ih na drugi let, dok Ryanair ipak u načelu putnike rerutira.

Umjesto toga Wizz Air putnicima samo vrati cijenu koju su platili za kartu. A to znači da putnik koji je platio kartu u jednom smjeru nekih 50 EUR, sada mora platiti kartu drugom prijevozniku i preko 1000 EUR, jer kompanija toliko naplaćuju karte koje se uzmu dan-dva prije puta.

Najčešće takav putnik ne uspije otputovati isti dan pa još mora i plaćati hotelske troškove i hranu 100 i više EUR dnevno. Prestrašno! U tom kontekstu sve je dobro kada se letovi ostvare, putni će proći bitno jeftinije, no ako Wizz Air otkaže let, a što se, nažalost, prečesto dešava, putnik će proći pravi pakao i to će ga opako koštati. Prisjetimo se kako su u Zagrebu putnici sjedili na terminalu dva dana jer im se nitko iz Wizz Aira nije obratio kada let nije došao, a nisu uspjeli kontaktirati službu za korisnike. Nisu se usudili otići sa aerodroma da let ne dođe.

Ryanair se ubija da sleti na vrijeme. Istinski O’Leary svaki dan kontrolira kolika su bila kašnjenja i zašto. Jasno i usprkos te politike i jake želje kompanije, kašnjenja se dešavaju. No, Ryanair će napraviti sve da je tih kašnjenja što manje, pa će ubacivati dodatne avione na linije, a piloti imaju nalog da lete maksimalnom brzinom i prže enormne količine goriva da bi došli na vrijeme ili što prije. Kod Wizz Aira nije tako i tamo su kašnjenja vrlo česta i duga.

Stoga ja izbjegavam Ryanair i Wizz Air kada god i gdje god mogu. No, ako bi već letio sa jednom od ovih kompanija onda bi to bio Ryanair, Wizz Air nikako. Ovdje je važno i za spomenuti da su Norwegian i easyJet čista suprotnost ovim dvjema kompanijama i da je sa njima letenja pravi užitak. Nažalost, easyJet je u posljednje vrijeme više postao leasure kompanija, nego LCC, pa je i broj putnika na klasičnim LCC linijama značajno limitiran, dok Norwegian nema veliku prisutnost u regiji, poglavito zimi.

Izvor: Zamaaero