Sem Zel (Sam Zell) počeo je da osniva kompanije još od svoje srednje škole. Njegovi uspjesi ali i promašaju naučili su ga najvažnijoj poslovnoj lekciji.
Kako piše autorka sajtova Inc.com i Bloomberg, Sem Zel jedan je od najfascinantnijih ljudi koje je intervjuisala. Evo njene priče:
„Sem je milijarder, predsjednik „Equity Group Investments“, koja je došla u sam vrh kompanija nekretnina, kada je prodao 39 milijardi dolara vrijedne kancelarije Blackstone-u 2007. godine. Takođe je poznat i po tome što je preuzeo „Chicago Tribune“ te iste godine, i nadgledao njegov bankrot koji je ubrzo uslijedio, prenosi Ekonomist.
Ne treba isticati da je figura oko koje se dijele mišljenja – i on to voli.
Sem mi je dao uvid kako ozbiljan preduzetnik vidi svijet:
„Krajnja definicija preduzetnika je da je to neko ko uvijek misli da može da radi na drugačiji, bolji način,“ rekao je. „Ako ide ulicom i vidi molera na merdevinama, pomisli: „O bože, ako pomjeri merdevine na sredinu zida, mogao bi da okreči obje strane a da se ne penje ili silazi niz merdevine toliko puta. Ne mogu vam reći zašto tako mislim, ali to je doslovno način na koji razmišljam sve vrijeme. Oduvijek je tako bilo. Vidim neke stvari drugačije od ostalih.“
Imao je različite poslovne poduhvate, i to još od osnovne škole, što je dalje vodilo da investira u mnogo toga – od ulaganja u železnicu do proizvodnje prehrambenih aditiva. Forbes je procijenio njegovo bogatstvo na 5 milijardi dolara.
Ono što je ostavilo utisak na mene jeste šta Sem misli o velikim kompanijama. Postojala je jedna velika razlika, rekao je, između toga kako se radnici ponašaju u velikim korporacijama a kako u firmama koje su pokrenuli preduzetnici. On je to nazvao korišćenje „informacija kao valute“.
„Zaposlio sam jednu ženu iz velike korporacije, i bila je veoma, veoma pametna. Ali već posle devet mjeseci sam je otpustio. Garantujem vam da ova žena nikad u svom životu nije bila otpuštena, ona je veoma predana poslu i ima odlične rezultate. Ali, donijela je jedan element sa svog prethodnog posla koji se nije uklapao u našu radnu kulturu. Koristila je informacije kao valutu. Najvažnija stvar u preduzetničkom svijetu jeste da neprijatelja držite van, a ne uz sebe i svoj posao.
Ne mogu da imam zaposlenog koji zadržava za sebe informaciju zbog političkih razloga ili da bi dobili nešto zauzvrat. Poslujemo u suviše brzom okruženju za takvu vrstu „unutrašnje“ trgovine. U velikoj korporaciji, skoro sve se kreće sporo, tako da imate više vremena i mogućnosti da uhvatite greške. Takva kultura često počiva na informacijama kao valuti. U mojoj preduzetničkoj sredini, ako neko ima informaciju i ne dijeli je sa drugima u mojoj firmi, to znači da preuzimam rizik za koji ne znam.“
Ako ste preduzetnik, onda sigurno znate o čemu Zel govori. Ako radite za veliku kompaniju, onda takođe znate o čemu govori. Ako se ovakva ponašanja ne iskorijene, mogu negativno da utiču na produktivnost.
Sem naravno ne dozvoljava sebi da ima ovakve probleme, i razmatra šta bi sljedeće trebalo da bude njegova investicija. Jedan od programa koji pomaže jeste kreiranje preduzetničke sredine u Izrealu – kao oblik pomoći ljudima koji su nalik njemu.“
Ekonomist