Svaki početak je težak, ali uz ove savjete ćete sigurno lakše prebroditi prvu sedmicu.
Prvi dan na novom poslu je svaki put kao prvi dan škole iako ste mislili da ste to prevazišli onda kada ste konačno školsku klupu zamenili za kancelarijski sto.
Shvatamo nervozu i jer smo svi makar jednom prošli kroz to: ne znamo šta da obučemo, nikoga ne poznajemo, užasnuti smo činjenicom da ulazimo u nepoznato i da lako možemo da zeznemo stvar.
Ako uspijete da pregurate radnu sedmicu na novom poslu bez da ste učinili jednu od ovih 6 grešaka, koje su najčešće ali i najfatalnije jer mogu da znače kraj i prije nego što ste krenuli.
1. Ne predstavljate se svima
Možda ste stidljivi ili ste preplavljeni osjećanjima, ali ovo vam je jedina šansa za dobar prvi utisak. Nemojte se plašiti novih kolega, predstavite se i pokažite zajednički interes.
Osnaživanje ovih veza na startu učiniće vam lakše nastavak prilagođavanja na novu sredinu jer se nećete plašiti da ih pitate nešto, a oni će biti mnogo tolerantniji i od pomoći kako budete napredovali.
Savjet: Tražite od svog nadređenog da vam da listi ključnih ljudi sa kojim ćete raditi i pokušajte da zamislite kako ćete im se predstaviti.
Ako ste baš jako stidljivi, priđite osobi sa rečenicom: “Urednik mi je rekao si ti ključna osoba sa kojom ću raditi…”, tako ćete učiniti da eventualno osjećanje stida nestane, a osoba sa kojom se upoznajete osjećat će se važnom.
2. Očekujete da znate sve
Morate biti realistični sa svojim očekivanjima! Ako ulazite u nov posao sa stavom da će sve biti nepoznato i nekada neprijatno, prilagođavanje će biti mnogo lakše.
Sigurno će vam trebati malo više vremena dok ne ukapirate kako stvari funksionišu na novom radnom mjestu.
Najgori stav sa kojim možete krenuti na prvi dan posla u novoj firmi, i držati ga se kasnije, je da sve znate.
Zaboravite na to, jer je bolje da prizante da ne znate nešto nego da dođe do nekih neprijatnosti, a vjerujte biće ih ako budete tako razmišljali.
3. Pričate o svom starom poslu
Znate ono pravilo da sa sadašnjim momkom ne treba da pričate o starim vezama? E, pa to pravilo važi i u poslu!
Ljudi obično griješe kada misle da će pričom o svom prethodnom zaposlenju uspjeti da uspostave odnos i izgrade svoj kredibilitet sa novim kolegama, koji će vas zbog toga smatrati ili dosadom ili (što je još gore) smatraće vas arogantnim.
O svom prethodnom radnom mjestu pričajte onda kada vas pitaju za to, inače ne.
4. Ne postavljate pitanja
Prilagođavanje na nov posao olakšaće vam i ako postavljate pitanje svojim saradnicima u vezi stvari koje vam nisu jasne.
Međutim, nemojte zaboraviti da i zapisujete ono što vam je rečeno, jer ćete inače konstantno dosađivati kolegi sa istim pitanjima i ometati ga u poslu.
Umjesto toga, savjet je da kompleksnija pitanja zapišete i pređete sa svojim nadređenim ili mentorom, jer je to mnogo korisnije utrošeno vrijeme, nego da sa istim pitanjima gubite i svoje i tuđe vrijeme.
5. Obećavate previše
Jasno je da želite kao novajlija da impresionirate svog šefa, ali vrlo lako možete da precijenite svoje mogućnosti i koliko je zapravo energije potrebno za prilagođavanje na novu ulogu.
Kada prelazite prioritete i ciljeve koje potrebno da ispunite za vrijeme probnog rada, budite realistični! Ambicioniji zadaci će doći kada se konačno smjestite i naviknete.
6. Neprikaldno ste obučeni
Osim ako ne radi u modnoj industriji, gdje je jedna od vještina dobro oblačenje, vašem šefu će biti bitnije kako posao obavljate nego vaš stajling.
Međutim, to ne znači da možete da idete kako vam padne na pamet, jer kompanija kao i sva druge ima neki svoj dres kod koji morate poštovati.
Negdje je to poslovno oblačenje formalnije negdje malo opuštenije, pa da ne biste došli u sakou i kravati, a vaše kolege sjede u farmerkama i džemperu, prvo se raspitajte da li firma ima neko pravilo oblačenja i koje je to pravilo.
Razgledajte već kada dođete na intervju.