Inženjeri sarajevske firme “Euro asfalt” koja od maja 2017. godine rekonstruiše put Lubnice – Jezerine u Crnoj Gori, sa probijanjem tunela kroz Bjelasicu, izračunali su da im treba platiti dodatnih 15,85 miliona eura troškova, više od ugovorenih, da bi konačno završili ovaj put, saznaju podgoričke “Vijesti”.
Izvor “Vijesti” tvrdi, takođe, da je izvođač radova zatražio novi aneks ugovora kako bi se odobrio dodatni rok od dvije godine za završetak ovog posla.
Na trasi gradilišta, u dužini dva kilometra, postoje neriješeni imovinski odnosi, kao i neriješeno pitanje odlaganja otpadnog materijala iz tunela na privatne parcele. Prema nezvaničnim informacijama takvo odlagalište moglo bi ugroziti rijeku Jelovicu.
Direktor Uprave za saobraćaj Savo Parača nije odgovarao na poziv ni poruku novinara “Vijesti”, tako da nije bilo moguće dobiti zvaničan odgovor, ni komentar o novim projekcijama troškova za završetak radova i zahtjevima izvođača radova.
Prema projekciji dodatnih troškova (od 15,85 miliona eura) izvođača radova pojedinačno najveći iznos se odnosi na izgradnju glavne cijevi tunela klisura – 7,2 miliona eura, “kliznu skalu” pet miliona, evakuacionu cijev tunela, 1,75 miliona, troškove nadzora 800.000 eura…
Nisu računali PDV
Sporni ugovor sa sarajevskom firmom je potpisao aktuelni ministar saobraćaja Osman Nurković 2. decembra 2016. godine, a poslom sada rukovodi Uprava za saobraćaj. Ugovorom je bilo planirano da se posao završi u maju 2020. godine. Prvim aneksom ugovora, završetak radova je pomjeren za 173 dana, odnosno, do početka novembra ove godine.
Rekonstrukcija puta Lubnice-Jezerine, sa probijanjem tunela kroz Bjelasicu, ugovorena je za cijenu od 41 milion eura, sa uračunatim porezom na dodatu vrijednost. Kada je iz Ministarstva saobraćaja objavljena informacija da je sa sarajevskom firmom zaključen ugovor o izvođenju radova, prikazana je cijena od 34,6 miliona, ali bez PDV-a, koji iznosi dodatnih 6,6 miliona. Suma bez PDV-a navodi se i u završnom računu budžeta za 2018. godinu.
Ukupna dužina puta koji se gradi iznosi 14,4 kilometara, dok je projektovani tunel dug nešto manje od tri kilometra. Međunarodni tender je objavljen u februaru 2016, kada je ministar saobraćaja bio Ivan Brajović, sada predsjednik Skupštine Crne Gore.
Radovi su prvobitno projektovani na 32,6 miliona eura, i na tu cijenu je “Euro asfalt” dao popust od jedan odsto ili 330 hiljada eura, ali je zatim zaračunao dva miliona eura za takozvanu privremenu sumu, koja je zapravo orijentaciona suma za nepredviđene radove.
Predviđen dodatni novac
Do novembra prošle godine, plaćeno je “Euro asfaltu” 14 miliona eura za izvedene radove. U decembru 2016, kako su “Vijesti” ranije objavile isplaćen je avans od oko 3,5 miliona, a od tada je isplaćeno još 18 građevinskih situacija. U 2017. je plaćeno 1,7 miliona, 2,8 miliona u 2018, a za deset mjeseci prošle godine nepunih šest miliona.
Prema budžetu za ovu godinu, Vlada je projektovala uzimanje kredita za potrebe dodatnog finansiranja projekta rekonstrukcije i unapređenja lokalnih puteva, od čega se za projekat rekonstrukcije puta Berane-Kolašin, dionica Lubnice-Jezerine, predviđa zaduženje u iznosu do 26 miliona eura.
Ministarstvo saobraćaja izabralo je putni pravac Lubnice-Jelovica-Jezerine (Kolašin ski-centar) kao prioritetne putne pravce iz preliminarne liste 13 lokalnih puteva. Izgradnjom ovog puta, bila bi skraćena dionica puta između Berana i Kolašina između 34 i 40 kilometara, a prema obrazloženju predloga unaprijedila bi komunikaciju između dva grada, doprinjelo boljoj povezanost sa ski-centrom “Kolašin” i omogućilo unapređenje turističke ponude.
Sredstva za ovu namjenu povlače se iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj. Prema nezvaničnim informacijama “Vijesti” trenutno je zastoj u naplati situacija, odnosno, odobrenju sredstava planiranih budžetom, jer banka navodno traži objašnjenje zbog neriješenih pitanja deponovanja materijala i mogućeg ugrožavanja rijeke.