Richard Branson voli izazove. Osnivač “Virgin Group” izgradio je svjetsku reputaciju i bogatstvo od četiri milijarde dolara, na temelju spremnosti da preuzme rizike i upusti se u nova područja poslovanja.
– “Virgin” voli uzimati naizgled nepremostive probleme i pokušati ih prevladati – rekao je britanski milijarder 2018. godine.
No, ovih se dana Bransonovo poslovno carstvo suočava s onim što bi mogao biti njegov najveći izazov do sada. Mnoge firme unutar “Virgin Group” nalaze se u turističkoj industriji – riječ je o aviokompanijama, hotelima, kompanijama za krstarenja, planiranja odmora, upravljanje vozovima itd – koja je najteže pogođena pandemijom koronavirusa.
“Virgin Group” broji više od 35 kompanija i zapošljava više od 60.000 ljudi širom svijeta.
Dugo neće imati profita
“Virgin Atlantic” je prošle sedmice podnio zahtjev za zaštitu od bankrota u SAD-a kao dio plana dokapitalizacije u iznosu od 1,5 milijardi dolara za održavanje solventnosti usred svog najgoreg ekonomskog pada ikad.
Operacije aviokompanije se nastavljaju, iako se ne očekuje da će ponovo biti profitabilna do 2022. Sestrinska firma “Virgin Australia” također prolazi kroz restrukturiranje pod novim vlasnikom, firmom “Bain Capital”.
Kao odgovor na krizu, Branson je upumpao ogroman novac u svoje aviokompanije, što bi moglo značiti manje resursa za neke druge odvažne poslovne poduhvate, barem u kratkom roku.
Inače, “Virgin Group” je investicijska firma sa sjedištem u Velikoj Britaniji koja djeluje kao Bransonova privatna firma za upravljanje imovinom.
Gubici i prodaja
U aprilu je Branson zatražio od Velike Britanije i Australije finansijsku podršku za “Virgin Atlantic” i “Virgin Australiju”, “usprkos ozbiljnoj neizvjesnosti u vezi s putovanjima”. U otvorenom pismu zaposlenima, Branson je rekao da je opstanak dviju aviokompanija važan za konkurenciju u industriji.
Tada je “Virgin Group” već upumpala 250 miliona dolara u ove firme kao odgovor na pandemiju. Branson je čak ponudio svoje privatno ostrvo na Karibima kao garanciju “da bi prikupio što više novca i spasio što više radnih mjesta”.
Vlada Velike Britanije odbila je zahtjev “Virgin Atlantica” za komercijalnim zajmom. U julu je avioprijevoznik otkrio sporazum o restrukturiranju u iznosu od 1,5 milijardi dolara kako bi ostao solventan, samo nekoliko dana prije nego što je nastavio putničke letove. Kao dio dogovora, “Virgin Group” je osigurao 262 miliona dolara.
Prošle sedmice je “Virgin Atlantic” podnio prijavu za zaštitu od bankrota iz poglavlja 15 u Njujorku, koja štiti američku imovinu stranih kompanija koje su u postupku restrukturiranja u svojoj zemlji.
Firma je otpustila više od 3.500 zaposlenika i zatvorila svoju bazu na londonskom aerodromu Gatwick, ali “ostaje uvjerena” u plan dokapitalizacije.
“Virgin Australia” također nije bila u mogućnosti osigurati direktnu finansijsku podršku australijske vlade – u aprilu je ušla u dobrovoljnu upravu i prodata je američkoj firmi “Bain Capital” u junu.
“Virgin Group” do sada je uložila više od 350 miliona dolara u svoje firme zbog problema sa koronavirusom, a taj iznos i dalje raste, izjavio je glasnogovornik firme. Glasnogovornik je također napomenuo da “Virgin” u posljednjih nekoliko mjeseci nastavlja ulagati u svoj posao sa satelitima – “Virgin Orbit”, koji je počeo proizvoditi respiratore kako bi pomogao u rješavanju nestašice uređaja.
I druge kompanije u problemima
Pandemija je desetkovala putničku industriju, a stručnjaci ne očekuju značajna poboljšanja bez učinkovite vakcine ili lijeka za Covid-19. Čak i kada se (ili ako) virus povuče, još mogu postojati finansijske i druge prepreke putovanju – u nedavnom istraživanju Međunarodnog udruženja za zračni promet 66 posto ispitanika reklo je da će putovati manje u post-pandemijskom svijetu.
Druge putničke firme unutar “Virgin Group” nalaze se u sličnim problemima.
Branson je u februaru pokrenuo luksuznu liniju kruzera “Virgin Voyages”, koja je trebala ploviti na svoju prvu turneju Karibima u aprilu. No, tada je pandemija koronavirusa žestoko pogodila ovu vrstu poslovanja, jer je nekoliko brodova postalo žarište koronavirusa.
Operatori za krstarenja, uključujući “Virgin Voyages”, najavili su prošle sedmice da su se dogovorili da će obustaviti krstarenja s američkih obala do 31. oktobra, jer broj slučajeva koronavirusa u Sjedinjenim Državama i dalje raste.
Čak i nakon nastavka krstarenja, “Virgin Voyages” mogao bi imati problema s privlačenjem bogatih mladih putnika kojima se najviše nadao. Cijene ulaznica za trodnevno i četverodnevno putovanje na prvom brodu “Virgina” bile su postavljene u rasponu od 1.600 do čak 19.000 dolara – što je veliki iznos u bilo kojem trenutku, ali posebno u jeku jedne od najgorih ekonomskih kriza u istoriji SAD.
Svemirski biznis – svijetla tačka
Istovrmeno, 2020. bi trebala biti velika godina za Bransonovu kompaniju za svemirska putovanja “Virgin Galactic”. Ova kompanija je svijetla tačka njegovog poslovnog carstva. “Virgin Galactic” je već uspješna priča na Wall Streetu uprkos činjenici da još nije profitabilna.
Uprkos izuzetno burnoj godini za Wall Street, dionice “Virgin Galactica” porasle su gotovo 55 posto od januara, budući da firma radi na početku poslovanja komercijalnog svemirskog turizma.
“Galactic” je izašao na Njujoršku berzu 2019., nakon dogovora koji je novim investitorima dao 49 posto udjela u kompaniji. Posljednjih mjeseci Branson je prodao stotine miliona dolara u dionicama “Virgin Galactic” da bi novac vratio u tradicionalne turističke firme svoje grupacije.
Prvi turista u svemiru
“Virgin Galactic” planira poslati grupe turista na kratke lete do ruba svemira, gdje će nekoliko minuta plutati gledajući kosmos kroz prozore letjelice. Karte za putovanje koštaju oko 250.000 dolara.
Kompanija je saopštila ranije ovog mjeseca da je primila više od 700 depozita za karte za svemirske letove od 30. juna. Očekuje se da će Branson biti prvi putnik mimo posade koji će se ukrcati na sub-orbitalni brod “SpaceShipTwo” početkom sljedeće godine. Vozilo može prevoziti osam osoba, uključujući i dva pilota.
Ne očekuje se da će pandemija uticati na poslovanje kompanije “Virgin Galactic” jer superbogati kupci na koje ona cilja vjerovatno neće biti pogođeni ekonomskom krizom.
“Galactic” također radi na tome da svoju raketnu tehnologiju primjeni u standardnom zračnom saobraćaju, kako bi ljude prevozio između udaljenih gradova rekordnom brzinom. Ovo područje poslovanja bi također moglo imati ogroman potencijal zarade.
Poslovanje u BiH
Podsjetimo da Bransonova grupacija posluje i u BiH. Kompanija “Virgin Pulse Tuzla” dio je jedne od Bransonovih kompanija. S obzirom da se bavi IT, a ne turističkim biznisom, ova kompanija posluje sve bolje. Dostigla je impresivnu prekretnicu od 300 zaposlenih prije nekoliko mjeseci, o čemu je BiznisInfo već pisao.
Ova kompanija iz Tuzle radi sa klijentima širom svijeta.
D. Sinanović