Predsjednik uprave Prevent grupacije Haris Rahman u intervjuu za BiznisInfo govorio je o uticaju krize na poslovanje jedne od najvećih bh. kompanija. Kaže kako je primarni cilj bio sačuvati zdravlje uposlenika no kompanija je vrlo brzo preorijentisala kapacitete. U samo nekoliko sedmica, proizvedeno je više miliona različitih proizvoda zaštitne opreme. Najavljuje i nastavak razvoja poslovanja.
Prošla godina bila je dobra za Prevent grupaciju. Ostvarili ste i nastavili saradnju sa vodećim svjetskim kompanijama u industriji automotiva i namještaja, razvili ste dodatno segment mode i tekstila. Šta je od toga pandemija zaustavila? S kojim kapacitetom trenutno radite, kako održavate proizvodnju?
Prevent Grupacija je u proteklom periodu značajno diversificirala portfolio i pozicionirala se kao jedan od industrijskih lidera u regionu kada su u pitanju oblasti automotiva, namještaja, mode i metala. Početak godine je također obilježen rastom i novim ugovorima sa kupcima kao što su Aston Martin, Ford BMW, kao i nekim od velikih brendova u industrijama mode i namještaja.
Međutim, svjedoci smo da je pandemija COVID-19, osim što dnevno uzima na hiljade života, značajno utjecala i na globalnu ekonomiju. Dnevno se u svijetu otpuštaju milioni ljudi, te sve velike države nastoje pronaći način da subvencioniraju privredu i preuzimaju dio obaveza prema uposlenicima, kako bi se kompanije mogle fokusirati na održivo poslovanje u svim drugim segmentima.
Očekuje se da će u narednom periodu ukupan pad u autoindustriji biti najveći od 1945. godine, a ovakvi podaci ukazuju da će april i narednih nekoliko mjeseci biti veoma teški.
Sve to naravno utiče i na izvozno orijentirane industrije. Većina naših kupaca su još početkom marta zaustavili proizvodnje ili smanjili narudžbe za 50%. Novi ugovori su još uvijek na snazi, ali se narudžbe pomjeraju. Ipak, imamo i pozitivne primjere najava uzoraka za nove projekte. U stalnom smo kontaktu sa kupcima kako bi shodno planovima za početak proizvodnje, i mi mogli prilagoditi naše procese.
Najveći utjecaj se osjeti na industrijama mode, automotiva i dijelom namještaja. Evidentan je pad industrijske proizvodnje i svi ćemo se istom morati prilagođavati.
Također ste i jedan od najvećih izvoznika. U kojoj mjeri je smanjen izvoz?
Prema svim zvaničnim podacima Uprave za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine izvoz bh. kompanija za prvi kvartal ove godine je značajno smanjen, a to se posebno odnosi na mjesec mart kada je zabilježen pad od 140 miliona KM. Ovo je rezultat pada potražnje i globalne industrijske proizvodnje.
Kada je u pitanju izvoz Prevent Grupacije, evidentiran je pad od oko 30% u martu. S druge strane, mi smo u cilju zadržavanja što većeg broja uposlenika i nastavka proizvodnje, većinu kapaciteta preusmjerili na proizvodnju zaštitne opreme, prvenstveno za domaće tržište, ali i za izvoz, pa će te brojke uticati i na ukupan rezultat.
Proizvodite zaštitnu opremu, maske i zaštitna odijela?
Poznato je da je Prevent posljednjih godina značajno proširio svoju djelatnost i proizvodnju učinio izuzetno fleksibilnom. Prilagodba proizvodnje potražnji za proizvodima zaštitne opreme je osnovni pokazatelj naše fleksibilnosti i raznolikog portfelja. U samo nekoliko sedmica, proizvedeno je više miliona različitih proizvoda zaštitne opreme koji su isporučeni u BiH, regiji ali i u zemljama EU.
Zahvaljujući internim resursima, kvalitetnom lancu snabdijevanja i poznavanju procesa proizvodnje zaštitne opreme i medicinskih maski, u veoma kratkom roku smo uspjeli preusmjeriti proizvodnju na većini naših lokacija u BiH, pa čak i razviti materijale koji se koriste za zaštitnu opremu i ispunjavaju sve potrebne preduvjete i laboratorijski su testirani.
Dnevno se proizvede preko 500.000 komada maski i više hiljada odijela, a veliki dio opreme smo i donirali zdravstvenim institucijama, kriznim štabovima kako bi im pomogli da se zaštite i odgovorno obavljaju svoj posao.
Jedan ste od najvećih poslodavaca u našoj zemlji. Kako se pandemija odrazila na radnu snagu u vašoj kompaniji i da li ste uspjeli zadržati najveći dio radnika?
Naš primarni cilj bio je sačuvati zdravlje zaposlenika za što smo poduzeli sve preventivne mjere, obezbijedili zaštitnu opremu za sve zaposlenike, te se redovno vrši dezinfekcija proizvodnih pogona između dvije smjene, kako je organizirana proizvodnja zbog poštovanja epidemioloških mjera.
Dodatni cilj je bio osigurati stabilno poslovanje i održiva radna mjesta u BiH. Zavisno od industrije, poslovanje smo prilagođavali narudžbama. Imamo primjere gdje smo u kontinuitetu nastavili proizvodnju, u slučaju elektrokablova i dijela metal divizije, dok smo u divizijama mode, autopresvlaka i namještaja u jednom momentu imali potpuni pad narudžbi i privremeno zaustavljanje proizvodnje.
Ipak, zadržali smo sve zaposlenike, i uveli set mjera ušteda za naredni period, te ćemo se prilagođavati shodno odlukama Vlade i kretanju na tržištu.
U narednom periodu će biti potrebna reorganizacija kako bi osigurali dugoročno održivo poslovanje kojim ćemo nakon prestanka ove pandemije nastaviti naše planove razvoja i zapošljavanje. Ukoliko u određenim fabrikama i dođe do privremenog optimiranja broja zaposlenika, nastojat ćemo da to bude minimalan broj u odnosu na ukupan broj zaposlenih u Prevent Grupaciji.
Kako vidite dalji razvoj situacije? Evropske zemlje polako pokreću svoje ekonomije, koliko će vremena trebati da se proizvodnja normalizuje?
Kao jedna od najznačajnija globalnih industrija, autoindustrija bilježi pad od preko 20%. Pojedine kompanije pokreću proizvodnju ali još uvijek značajno umanjenim kapacitetima i modifikovnim procesima, te su i vodeći proizvođači automobila preorijentirali svoje procese u proizvodnju medicinske opreme.
Države poput Kine i Njemačke pored svih ekonomskih mjera i uvode subvencije na kupovinu automobila kako bi se povećala prodaja vozila, te pomogla ova grana privrede, koja je zasigurno među vodićim učesnicima u globalnoj industrijskoj proizvodnji.
S obzirom da preko 50% globalne industrijske proizvodnje dolazi iz Azije, Evropa i Amerika će nastojati smanjiti takvu ovisnost i jačati vlastite proizvodne kapacitete. Prebacivanje proizvodnje iz Azije u zemlje susjedstva za regiju Centralne i Istočne Evrope će postati jedan od glavnih trendova i bice dobra prilika za mnoge kompanije.
Još uvijek je nezahvalno govoriti o dugoročnim planovima, jer se situacija po pitanju mjera u Evropi stalno mijenja i još uvijek ne znamo do kada će trajati trenutne mjere zabrane.
Hoće li bh. kompanije uspjeti preživjeti ovu krizu? Jasno je da se ovdje ne može generalizovati ali koja su vaša predviđanja?
Bosna i Hercegovina značajno kasni sa reakcijom na ekonomske posljedice koje izaziva pandemija COVID-19.
Nažalost, mi još uvijek nemamo jasan paket ekonomskih mjera koje će biti poduzete kako bi privredni subjekti lakše prevazišli udar na poslovanje, dok su države u regionu već odavno jasno komunicirale set mjera i vrijednost paketa pomoći, te se isti primjenjuje već od marta, kada je i počeo ekonomski dio ove globalne krize.
Istovremeno, podaci Poreske Uprave FBiH pokazuju da svaki dan sve veći broj osoba ostaje bez posla, uslijed zabrane rada ili nedostatka potražnje na tržištu što je još alarm za Vladu da hitno donese mjere i sačuva radna mjesta. Izvjesno da će ova situacija značajno uticati na ukupno ekonomsku sliku BiH, te će veliki broj privrednih društava privremeno prestati sa radom.
Međutim, pored svega navedenog, želim posebno istaći doprinos i potencijal domaćih kompanija koje vlastitim resursima i ekspertizama pomažu građanima i institucijama u ovim izazovnim vremenima. Svako u svom segmentu pokazao je snagu i u ovom teškom momentu, te se želim još jednom zahvaliti našim uposlenicima koji su vrlo brzo svoje vještine preusmjerili u proizvodnju zaštitne opreme i vrijedno rade kako bi isporučili maske i drugu zaštitnu opremu u cijeloj BiH.
Vjerujemo da će sve ovo uskoro biti iza nas, te da ćemo kao pojedinici i zajednica izaći jači i spremniji da odgovorimo svakodnevnim izazovima. S obzirom na prilike koje će biti dostupne na tržištu, Prevent Grupacija će nastaviti razvijati poslovanje u BiH i jačati vertikalnu integraciju u svim segmentima a posebno autoindustriji, namještaju, modi te segmentu lične zaštitne opreme.
B. Šutvić