Projekti RS i Srbije vrijedni 1,7 milijardi maraka

0

Vrijednost infrastrukturnih projekata koje Republika Srpska planira zajednički da realizuje tokom ove, ali i naredne godine sa Republikom Srbijom kreće se oko 1,7 milijardi konvertibilnih maraka.

Prema riječima ekonomskog analitičara i izvršnog direktora Udruženja ekonomista Republike Srpske SWOT Saše Grabovca, radi se o svoti novca, ali i kapitalnim projektima koji su od izuzetne važnosti za dalji razvoj RS, ali i cijele BiH, a pogotovo jer dolaze u vrijeme kada se gotovo svakodnevno bilježe negativni ekonomski trendovi zbog pandemije virusa korona.

– Ekonomski benefiti će biti ogromni. Radi se o velikim infrastrukturnim, ali i energetskim projektima, koji sa sobom povlače mnogo toga. Tom prilikom će biti angažovan značajan broj domaćih građevinskih preduzeća i izvođača radova, a sve to će se onda pozitivno prenijeti i na povećanje poreza i prihoda u budžetima – istakao je Grabovac za “Glas Srpske”.

Jedan od projekata koji bi trebalo da započne tokom ove godine je gradnja aerodroma u Trebinju, za koji će Vlada Srbije da izdvoji oko 110 miliona maraka. Prema riječima gradonačelnika Trebinja Mirka Ćurića, u narednim mjesecima trebalo bi da se krene sa prvim radovima.

On je istakao da i dalje postoje neki pojedinci koji ne žele da se to realizuje, jer smatraju da je to projekat koji treba da ugrozi nekog.

– On nikog ne ugrožava i samo može da poboljša odnose i Srbije i RS i cijelog regiona – poručio je Ćurić, dodajući da bi on u prometnom smislu trebalo da bude alternativa aerodromima u Dubrovniku i Tivtu.

Nedavno je u Banjaluci potpisan i sporazum o saradnji javnih preduzeća “Srbijagas” i “Gas-res” o izgradnji magistralnog gasovoda kroz Republiku Srpsku. Srbija se ovom prilikom obavezala da će logistički i stručno pomoći ovaj projekat, ali i izgraditi krak gasovoda do granice sa BiH, za šta planira da izdvoji više od 90 miliona maraka. RS će, sa druge strane, u ovaj projekat uložiti 250 miliona maraka.

RS bi se na ovaj način priključila na gasovod “Balkanski tok”, te osigurala sebi energetsku stabilnost i u budućnosti, ali i jeftiniji energent, koji bi mogao biti dodatni pokretač domaće privrede.

Tokom ove godine mogao bi započeti i zajednički projekat RS i Srbije koji je vezan za izgradnju tri hidrocentrale na rijeci Drini, čija se vrijednost procjenjuje na oko milijardu konvertibilnih maraka. Ovom projektu protive se mnogi predstvnici stranaka iz Sarajeva.

Ipak, najveći građevinski poduhvat predstavljaće gradnja autoputa Sarajevo – Beograd – Sarajevo, koja bi mogla koštati između četiri i pet milijardi maraka, biće finansirana kreditom iz Turske, a radi se o zajedničkom projektu BiH, Srbije i Turske.

Građevinske mašine bi već na proljeće trebalo da “napadnu” prvu dionicu ovog autoputa u dijelu koji prolazi kroz sjeveroistok Republike Srpske.

Krajem prošle godine predsjednik Aleksandar Vučić najavio je da bi Srbija mogla značajna sredstva uložiti i u “Aerodrom Banjaluka“, što bi umnogome pomoglo da se podigne sadašnji nivo saobraćaja, ali i usluga.