Amir Salkanović, predsjednik Uprave ProCredit Bank, govori o poslovanju banke, izazovima koje je donijela ova godina te podršci koju je banka pružila privrednicima u ovim izazovnim vremenima.
ProCredit bank je prva digitalna banka u BiH. Šta to znači u uslugama koje isporučujete klijentima i da li takvo poslovanje prati zakonodavni okvir?
ProCredit Banka je prva digitalna banka u BiH iz nekoliko razloga. Primarno, prva smo banka u kojoj su samouslužne poslovnice 24/7 preuzele cjelokupno gotovinsko i blagajničko poslovanje, a samim tim je klasična poslovnica sa blagajnom postala suvišna. Nama se to već nekoliko godina podrazumijeva ali je zapravo prilično revolucionarno za naše tržište i predstavlja jedan od glavnih, odnosno prvih elemenata digitalnog bankarstva. Ovim konceptom smo u potpunosti oslobodili klijenta od bankarske birokratije, radnog vremena i nepotrebnih barijera, a savjetniku za klijente oslobodili vrijeme i prostor za suštinsko savjetovanje i prepoznavanje potreba klijenata.
Kao drugo, jednako bitan sastavni dio koncepta digitalnog bankarstva jeste 100% korištenje digitalnih kanala za vršenje plaćanja. ProCredit Banka je još prije nekoliko godina predstavila pogodnosti elektronskog plaćanja putem e-bankarstva ili mobilne aplikacije, što su naši klijenti jako dobro prihvatili. Krajnji cilj našeg digitalnog koncepta jeste da klijentu, na način koji je vrlo jednostavan za korištenje, omogućimo upotrebu bankarskih usluga putem aplikacija i tehnologije, čime se štedi vrijeme i unapređuje klijentovo iskustvo u saradnji sa bankom.
Nedavno unaprijeđeni pravni okvir u domenu korištenja elektronskog potpisa omogućio je banci da krene sa upotrebom elektronskog potpisa u međunarodnoj korespodenciji i internom odlučivanju, ali također i razvoj procesa koji će već u narednim danima omogućiti korištenje digitalnog potpisa u radu sa klijentima banke. Ovo smatramo velikim korakom jako bitnim za nas, naše klijente, i tržište uopšte.
Pravni okvir koji za sada nedostaje, a koji je već postao standard u Evropskoj Uniji i u zemljama regije, jeste okvir koji prepoznaje videoidentifikaciju i koji bi kao takav okončao potrebu da se bankarski službenik i klijent moraju fizički sresti da bi klijent bio identifikovan prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa. Ovo je možda i posljednja barijera trenutnog pravnog okvira za dalju modernizaciju i digitalizaciju poslovanja koja uz dobru volju relativno jednostavno može biti otklonjena.
ProCredit Bank BH ima vidljivu uzlaznu liniju na tržištu bankarskih usluga posljednjih godina i čini se da ste upravo ovu izazovnu godinu vi, zapravo, iskoristili za dodatna poboljšanja. Šta ste promijenili u poslovanju?
Osnovni principi poslovanja ProCredit Banke su jednostavnost, tehnološka inovacija i sigurnost u pružanju finansijskih usluga. Ovi prinicipi su naša vodilja prilikom razvoja bankarskih usluga i uvođenja inovacija na tržište Bosne i Hercegovine pa to važi za ovu godinu. Jednostavnost se ogleda u dodatno pojednostavljenim procedurama kada je u pitanju uspostavljanje poslovnog odnosa i pružanje finansijskih usluga otvaranjem dodatnih kanala komunikacije i jačanjem kapaciteta centra za podršku klijentima.
Jedan od primjera jednostavnosti je i nova mobilna aplikacija za upravljanje računima, karticama, i plaćanjima koja je predstavljena ove godine i koja je naišla na izvanredan prijem kod naših klijenata upravo iz razloga što je dizajnirana da omogući jednostavno i intuitivno korištenje. Pored nove mobilne aplikacije, ove godine dodatno inoviramo i unapređujemo funkcionalnosti ranije spomenutih samouslužnih poslovnica, Zona 24/7, na način da ih obogaćujemo dodatnim univerzalnim mašinama sa mogućnostima većih volumena deponovanja i podizanja novca.
Naravno, inovacije i bankarsko poslovanje ne mogu biti kompletni bez vođenja računa o aspektu sigurnosti koji je kao princip utkan u našu poslovnu filozofiju i poslovni model banke.
Svjesni smo posljedica koje je pandemija prouzrokovala našoj privredi, na koji način su zapravo u praktičnom smislu banke podrška privredi? Koji pristup ste vi kao ProCredit Bank omogućili vašim klijentima u SME sektoru?
ProCredit Banka je od prvih dana pandemije prema klijentima nastupila kao banka partner na nekoliko načina. Kao što je poznato ProCredit Banka je banka specijalizirana za pružanje finansijskih usluga malim i srednjim preduzećima u Bosni i Hercegovini.
U kontekstu pandemije, u svega nekoliko dana u komunikaciji sa klijentima procijenili smo stanje i njihove potrebe, te smo isto tako brzo bili u mogućnosti da ponudimo olakšice u skladu sa Odlukama regulatora, kao i da ponudimo dodatnu likvidnost tamo gdje je to bilo potrebno. Još bitnije, u punom kapacitetu nastavili smo da pratimo investicije koje nisu značajno pogođene pandemijom i njenim posljedicama.
Da bi bili u mogućnosti da nastavimo pratiti zahtjeve privrednika jako je bitno da smo ove godine potpisali i nakoliko međunarodnih i lokalnih ugovora o garancijama za ulaganje u mala i srednja preduzeća u BiH sa specifičnom namjenom za utjecaj pandemije.
U zadnjem smo kvartalu ove poslovno i zdravstveno izazovne godine. Imajući u vidu navedeno, jeste li zadovoljni ostvarenim rezultatima?
ProCredit Banka je sastavni dio Bosanskohercegovačke male privrede, i obzirom na zdravstvene i poslovne izazove, možemo biti zadovoljni sa svime što smo zajedno sa našim klijentima uradili ove godine. ProCredit banka je ove godine preduzećima u Bosni i Hercegovini plasirala 130 miliona KM kredita kao podršku likvidnosti i 90 miliona KM za dugoročne investicije tj. investicije u stalna sredstva.
U okviru ovih plasmana nalazi se i 25 miliona KM takozvanih „green“ kredita namijenjenih unapređenju energetske efikasnosti i obnovljivih izvora energije čime se ostvaruju i pozitivni efekti na životnu sredinu. Iako je ukupan broj platnih transakcije ove godine smanjen u odnosu na prošlu godinu kao posljedice smanjene ukupne ekonomske aktivnosti, ono što je pozitivno jeste da je primjetan porast broja međunarodnih plaćanja kao posljedica blagog oporavka industrijske proizvodnje i izvoza u trećem kvartalu ove godine. Iskreno se nadam da četvrti kvartal neće imati veći poremećaj i pored kompleksnosti zdravstvene situacije sa kojom smo suočeni.
Uzimajući u obzir sve ranije navedeno, mogu reći da sam zadovoljan ostvarenim rezultatima u ovoj nadasve izazovnoj i neobičnoj godini.
Iza sebe imate preko četrnaest godina rada u ProCredit Bank BiH, a od prošle godine godine ste na njenom čelu. Kojim ste promjenama svjedočili za sve ovo vrijeme i šta je vaša glavna vodilja za uspjeh banke?
ProCredit Banka u Bosni i Hercegovini posluje 23 godine, kao prva banka sa stranim, zapadnoevropskim kapitalom. Banka je osnovana sa razvojnom misijom i misijom podrške oporavku i razvoju zemlje. U ovom periodu desio se razvoj i formalizacija privatnog sektora malih i srednjih preduzeća koja su sa razvojem tržišta postala konkurentna kako na domaćem tako i na stranim tržištima. Biti dio razvoja privrede i šireg razvoja društva u cjelini predstavlja veliku motivaciju za nas u ProCredit Banci i za mene lično.
ProCredit Banka pod razvojem podrazumijeva i kontinuirani razvoj svojih uposlenih što smatramo i temeljem naše uspješnosti. Edukaciju uposlenih banka provodi lokalno ali i u okviru ProCredit Akademije u Njemačkoj. Veliki broj usposlenih je prošao ili prolazi kroz neki od programa Akademije ili drugih edukativnih programa zajedno sa kolegama iz sestrinskh banaka i svima koji smatraju da edukacija i individualni razvoj ne završavaju sa formalnim obrazovanjem.
I na kraju, mogu reći da sam izrazito ponosan da gradimo instituciju koja inovacijama mijenja tržište kao i odnos klijenta i banke koji iz godine u godine postaje suštinski kvalitetniji i jednostavniji.