Električni modeli mopeda koji se prave u Prijedoru u ovoj godini će se naći na ulicama gradova u Švedskoj, Švajcarskoj, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Sloveniji, a uskoro bi se mogli naći i na području Engleske i SAD, koje su pokazale interes za ove dvotočkaše.
Ovi mopedi naziva torini su, kako kaže Enes Pehlić, direktor kompanije “Cromex” iz Prijedora, najzanimljiviji evropskom tržištu, a posebno su interesantni firmama koje se bave dostavama.
– Sa jednim punjenjem moguće je preći 70 kilometara. Prošla godina bila je promotivna i pokazali smo testne modele. Dogovorili smo ove godine izvoz u Švedsku, Švajcarsku, Crnu Goru, Hrvatsku i Sloveniju. Trenutno je situacija sa pandemijom korona virusa usporila naše planove, ali oni nisu otkazani, sve je spremno i čekamo momenat isporuke – ispričao je Pehlić za “Nezavisne”.
Istakao je da trenutno pregovaraju i sa firmama u Engleskoj i SAD koje su pokazale interes za elektromoped koji proizvode. On kaže da mopede prave sa benzinskim i elektro motorima, ali da će se izvoziti uglavnom oni sa elektromotorima, jer su oni strancima interesantniji.
– Radimo i na osmišljavanju i proizvodnji dodatne opreme, poput prikolica za mopede, bočnih i zadnjih kofera i slično. Uglavnom pratimo stanje i na domaćem i na ino-tržištu. U skladu s tim planiraćemo i organizovati naše dalje poslovanje – kaže Pehlić.
Analiza tržišta
Kako je on rekao za “Nezavisne”, ideja je potekla sasvim slučajno, jer su dobili ponudu od samog konstruktora mopeda, koji je Slovenac i koji je nekada radio u fabrici “Tomos”. On je tražio nekoga ko bi mogao proizvoditi takav moped i stupio je u kontakt sa ovom prijedorskom firmom.
– Tražio je nekoga ko bi mogao proizvoditi takav moped i stupio je u kontakt s nama. Analizirali smo tržište i vidjeli da u ovom dijelu Evrope ne postoji neko ko se bavi proizvodnjom ovakvog modela. Odlučili smo da prihvatimo izazov i postali smo vlasnici licence – rekao je Pehlić.
On je napomenuo da se 60 posto samog mopeda proizvodi u ovoj firmi, te da proizvodne procese laserskog rezanja cijevi, savijanja, varenja, farbanja rade radnici iz ove prijedorske firme.
– U našoj firmi se proizvodi 60 posto mopeda, a ostatak su dijelovi, plastični i električni, jedan dio uvozimo i trudili smo se da radimo sa lokalnim firmama. Bateriju, recimo, uvozimo, ona je “Panasonicova”, gumene dijelove nam proizvodi jedna lokalna firma u Prijedoru. Isto tako, sa firmom iz Prijedora radimo na sjedalima, da nam prave kožne siceve. Šta god smo mogli lokalno da uradimo, to smo i uradili i riječ je o našem proizvodu – pojasnio je Pehlić.
Izvozno orjentisani
Kaže da torini dvotočkaši mogu dostići brzinu od 45 kilometara na čas. Ovaj moped potrebno je jednom registrovati, jer mu je registracija trajna. Dodao je da je njegova fabrička cijena 4.100 KM bez trgovačke marže, ali da ona zavisi od dodatne opreme, poput felgi, prikolice i slično.
Ova firma, kako kaže Pehlić, broji oko 60 zaposlenih i izvozno je orijentisana te 60 posto proizvodnje plasira na inostrano tržište.
– Sigurni smo da ćemo izboriti svoje mjesto i na inostranom tržištu proizvodnjom javnih toaleta, koji su idealni za gradove, auto-puteve i nacionalne parkove – dodao je Pehlić.