S vremena na vrijeme krenu priče o obnovi dijela tzv. južnih željeznica – kako se nekada zvala uskotračna pruga od Gabele do Dubrovnika, odnosno Zelenike u Crnoj Gori. Tako je već petnaestak godina od kada je Marko Bradvica, povratnik iz Kanade, inicirao tu priču.
U međuvremenu na zapadu Srbije, u Mokroj gori, obnovljen je dio uskotračne pruge, dok se na jugu Hercegovine ideje brzo hlade, pa onda aktualiziraju na nekoj drugoj relaciji bez konkretnog učinka.
Bradvicom na upit koliko su turističke pruge realan biznis, kaže: “To je jako realan biznis! Putovao sam od Norveške, do Havaja, Meksika, Kube…, svaka ta zemlja ima najmanje jednu, a neke po 15 ili 20 takvih željeznica koje voze samo za turiste. Sve donose novac, to je jako zanimljivo. Ljude vuče nostalgija, neki prave restorane, neki duže pruge… Stari vlakovi su u svijetu jako popularni”, konstatira Bradvica.
On ima i konkretnu ideju: “Planiramo obnoviti dio pruge u općini Konavle, od postaje Cavtat, Zvekovice, pa do Vojskog dola, zatim preko granice do Ivanice i Uskoplja u Hercegovini. Prijelaz granice je kompliciran pa za sada planiramo obnoviti prugu u dužini do 14 kilometara. Kapacitet bi bio 2160 putnika na dan, zaposlilo bi se 40 ljudi na željeznici, a procjene su da bi posao u restoranima, hotelima, autobusnom prijevozu… moglo dobiti još nekoliko stotina ljudi. Meni je cilj u svemu tome Konavle staviti na svjetsku kartu uskotračnih pruga”
Kaže Bradvica da za sada baš nije imao sreće s inicijativama, piše Večernji list.
”Ono što je meni cilj u svemu tome – Konavle staviti na svjetsku kartu uskotračnih željeznica. Razgovarao sam u Herceg-Novom, kod njih magistralna cesta ide trasom bivše pruge, pa bi projekt bio preskup, razgovarao sam i o pruzi od Trebinja do Huma, ali i to je stalo, pa je sada u opticaju samo dionica od Zvekovice do Vojskog dola. Procjene govore da bi to bio isplativ posao. Brodovima u Dubrovnik godišnje dođe 1,2 milijuna gostiju, avionima 1,1 milijun, može se računati i na pola milijuna gostiju iz Crne Gore. Dakle, prema našem planu nećemo moći pokriti više od 11 posto tih gostiju! To je jako ekonomično”, ističe Bradvica.
Što se investitora tiče, drži da to ne bi bio problem.
”Projekt je gotov cijena je 8,5 milijuna eura, a zainteresirani ulagači uglavnom su stranci. Od Dubrovnika udaljenije distance ne dolaze u obzir. Pazite, brodske kompanije ne prodaju izlete duže od 4,5 sata, pa se tome treba prilagoditi”, navodi dalje.
Kad je riječ o prugama, iznosi i jedan zanimljiv podatak.
”Na svijetu ima preko 150.000 udruga uskotračnih željeznica! Njihovi članovi putuju, gledao sam na Havajima vlak od trske na pruzi od četiri kilometra, a pun k'o šipak. Slab je interes domaćih ulagača, ne znam zašto. Sada je kod nas u modu turizam na biciklima, imam s tim iskustava, pa mogu reći da nisu značajni potrošači. Njima treba malo vode, sendvič i ništa više. Pa neće se on opustiti i piti da padne s bicikla“, ističe Marko
Naglašava kako se putnici na uskotračnim željeznicama raskomote jedu, uživaju, piju…
Valja svakako napomenuti da su inicijative iz Konavala u Hercegovini već dale rezultata, općina Ravno uradila je projekt obnove uskotračne pruge na dionici Ravno – Zavala.
(Izvor: Bljesak.info/Večernji list)