Federalni premijer Fadil Novalić u intervjuu za Radiosarajevo.ba govorio je o novom programu reformi “tri puta tri”, namjeri o usmjeravanju novaca iz preduzeća za gradnju cesta, te odnosima u koaliciji.
Pojasnio zašto se iz Reformske agende neće moći sve uraditi, te šta znači program “tri puta tri”.
“Reformski put je utvrđen kroz Reformsku agendu koja sadrži 61 mjeru. Ovo je dugoročna strategija zamišljena da bude provođena nekoliko godina. Činjenica je da nijedna reforma ne može biti urađena tokom samo četiri godine. Nemamo čarobni štapić da uz njegovu pomoć riješimo sve probleme nagomilane u Federaciji od rata naovamo. Moramo ići korak po korak. Zato smo do kraja ovog mandata odredili prioritete”, napomenuo je Novalić.
Ističe da u narednom periodu planiraju usvajanje najmanje tri reformska i tri socijalna zakona, te pokretanje tri grupe infrastrukturnih projekata koje bi poduprle ekonomski rast u BiH.
“Tri reformske mjere su usmjerene na porast broja zaposlenih, a to su Zakon o doprinosima, Zakon o porezu na dohodak i Zakon o osnovama zdravstvenog osiguranja. Ovi zakoni su ključni za riješavanje sivih tokova novca. S istim obimom kao do sada ćemo oporezovati ukupna primanja, ali pri tome želimo smanjiti mogućnost odljeva novca za zapošljavanje u sivoj zoni ekonomije.
Ne možemo graditi ekonomski rast u zoni socijalnih nemira zato smo predvidljeli i tri socijalna zakona. To su Zakon o PIO i dva zakona o borcima kojima ćemo uspostaviti registar i povećati reprezentativnost udruženja. Kad su, pak, u pitanju infrastrukturni projekti prioritete će dobiti dvije termoelektrane u Tuzli i Banovićima koje su već prošle sve procedure. Među te projekte spada i izgradnja brzih cesta i autocesta. One umnogome ovise o trošarinama koje moramo povećati kako bismo ih mogli dalje graditi. Mislim da je realno očekivati da uz pomoć ovih mjera naš trenutni ekonomski rast koji iznosi 3,2 posto, povećamo na 5,5 ili 6 posto”, cijeni premijer Novalić.
Novalić je govorio o namjeri da se od četiri javna preduzeća akumulirana dobit od 183 miliona KM preusmjeri u izgradnju brzih cesta.
„Do sada nisu usvojene Izmjene i dopune Zakona o akcizama koje garantuju značajno ubrzanje cestogradnje, tako da smo odlučili potražiti sredstava za razvoj infrastrukture iz drugih izvora. Odlučili smo da se oslonimo na prihode od akumulirane, odnosno neraspoređene dobiti javnih preduzeća i to ćemo vrlo brzo usvojiti na Vladi pa krenuti s rebalansom budžeta za ovu godinu.
Radi se o sredstvima za reinvesticije koje imaju na svojim računima javna preduzeća i ona su već iskazala spremnost da je ulože u razvoj Federacije. Uostalom, naši infrastrukturni problemi koče i njihov razvoj tako da je ovo dobitna kombinacija za sve. Izabrali smo nekoliko prioritetnih putnih pravaca koje možemo početi graditi odmah i koji će najviše doprinjeti privrednom rastu i olakšati rad našim privrednicima. Konkretno, to je brza cesta Sarajevo-Goražde, zaobilaznica oko Mostara, dio sarajevske transferzale koji nikada nije završen zbog nedostatka sredstava, te brza cesta Žepče-Tuzla“, rekao je Novalić.
Upitan je i da li je tačna informacija da je direktor Autocesta tražio da Vlada FBiH putem Ministarstva finansija i trezora BiH proglasi efektivnim kredite EBRD-a u iznosima od 76 miliona i 80 miliona KM, koji su planirani za gradnju četiri dionice na Koridoru 5C, i je li to uopće moguće?
„Lako je uzeti kredit, teže ga je otplatiti. Upravo su zato međunarodne institucije zatražile da, prije nego što nam daju novac, mi obezbijedimo način kako da ga vratimo kroz trošarine. Naravno svih opasnosti zaduživanja smo svjesni i bez stranih savjetnika, tako da je Vlada odlučila da, čak i ako se otvori mogućnost da uzmemo kredit bez dodatnih uslova, sve dobro pronalaiziramo i stavimo likvidnost budžeta na prvo mjesto. Nema smisla graditi riskirajući pri tom, na primjer, redovnost isplate penzija.
Zato insistiramo na tome da sačekamo usvajanje trošarina pa da budemo sigurni da imamo sredstva za otplatu kredita. Cijena naše eventualne neodgovornosti mogla bi biti veoma skupa. Moram istaći da zajednički tim sastavljen od stručnjaka iz Vlade FBiH i JP Autoceste svakodnevno se sastaju i iznalaze i druge kratkoročna i dugoročna riješenja koja se ne bih oslanjala na trošarine ali kako sam naveo da je likvidnost budžeta na prvom mjestu“, zaključio je premijer.