Informacija da će Volkswagen u Americi promijeniti ime u Voltswagen bila je prvoaprilska šala kojom je ova kompanija htjela promovisati novi model električnog automobila i naglasiti svoju posvećenost e-mobilnosti. No iako zamišljena kao bezazlen marketinški potez, ona bi njemačkog proizvođača automobila mogla koštati.
Zbog njega bi kompanija mogla doći u opasnost da prekrši američki zakon o vrijednosnim papirima ulaskom u mutne vode potencijalnog obmanjivanja investitora.
“Ovo nije stvar koju bi odgovorna globalna kompanija trebala raditi”, rekao je Charles Whitehead, profesor poslovnog prava na Pravnom fakultetu Cornell, piše CNN.
U slučaju da ste propustili, ove sedmice je proizvođač automobila ušao u središte pažnje nakon što je objavio da, barem u Americi, mijenja ime u “Voltswagen” i da će novo ime koristiti u reklamama i na svojim električnim vozilima, što je između ostalih prenio i BiznisInfo. Volkswagen je kasnije objavio da definitivno ne mijenja ime i da je cijela stvar bila prvoaprilski marketinški trik.
U srijedu je objavio još jedno saopćenje u kojem je objasnio da je riječ o implementaciji marketinške kampanje koja je trebala da skrene pažnju, između ostalog i ovom šalom, na Volkswagenovu e-ofanzivu i lansiranje novog potpuno električnog SUV-a ID.4 u SAD-u.
Međutim dogodilo se to da su ljudi prvu, neistinitu izjavu o promjeni imena shvatili ozbiljno.
Ozbiljno shvaćeni
Analitičari sa Wall Streeta čak su objavili i smjernice o tome šta bi takva promjena mogla značiti za strateški pravac njemačkog proizvođača automobila.
Analitičar Wedbusha Dan Ives rekao je u bilješci investitorima od utorka ujutro da takva promjena imena “naglašava jasnu posvećenost VW-a električnim automobilima” i nastavio s detaljnim objašnjenima o tržišnoj prilici za električna vozila u Sjedinjenim Državama, Evropi i Kini u narednim godinama.
Volkswagen zaista ulaže velika sredstva u električna vozila, ali zabuna oko promjene imena mogla bi podstaći nadzor Komisije za vrijednosne papire ili parnicu investitora koje je šala dovela u zabunu.
Zakon o vrijednosnim papirima zabranjuje kompanijama davanje lažnih ili obmanjujućih izjava investitorima.
Moć medija
“To je sjajna ilustracija moći medija i potrebe da zaista budete pažljivi u onome što govorite, jer nikada ne možete znati šta hoće ili neće pokrenuti tržište. S Volkswagenove tačke gledišta, ovo je trebalo biti zabavno, ali zabava jedne osobe može biti dobitak ili gubitak druge osobe”, rekao je Jonathan Richman, partner u advokatskoj firmi Proskauer.
Za sada, u Volkswagenu kažu kako ih iz Komisije još niko nije kontaktirao.
No i ako se to desi, neće biti prvi put da se poduzmu mjere nakon izjava u vezi s velikim kompanijama.
Tako se 2018. izvršni direktor Tesle Elon Musk nagodio s Komisijom za 20 miliona dolara nakon što su utvrdili da je njegov tweet o osiguranju sredstava za privatizaciju kompanije za 420 dolara po dionici zavarao investitore.
Postojanje namjere
Ako bi Komisija za vrijednosne papire istraživala “Voltswagen” šalu, rekao je Whitehead, vjerovatno bi se razmatralo da li je izjava imala za cilj manipulaciju cijenom dionica kompanije ili bi dioničari promjenu imena (ili činjenicu da je promjena imena bila šala) prihvatili kao važnu informaciju.
Argumentiranje bilo koje tvrdnje moglo bi biti nezgodno.
U utorak, nakon izjave o promjeni imena, dionice Volkswagen ADR-a nakratko su prije zatvaranja skočile za gotovo 10% (dionice kompanije su, međutim, posljednjih mjeseci u stalnom porastu).
“Da biste dokazali tvrdnju, morate dokazati namjeru, zapravo morali biste dokazati da je došlo do svjesnog ili barem krajnje bezobzirnog zanemarivanja istine. Ako je ovo zaista bilo zamišljeno kao prvoaprilska šala, bilo bi vrlo teško dokazati da je Volkswagen namjeravao prevariti tržište”, kazao je Richman.
Sa svoje strane, američki Volkswagen rekao je da “ne može vidjeti nikakav utjecaj na berzu kao rezultat reklamne kampanje”.
“Ovo nije bio i nije cilj kampanje. To je dio promotivne kampanje u kontekstu promocije e-mobilnosti i lansiranja modela ID.4-a na tržište SAD-u”, rečeno je iz američkog Volkswagena u izjavi za CNN Business u srijedu.
Promotivna kampanja
U izjavi iz Volkswagenovog sjedišta ranije u srijedu kaže se da je kompanija i u prošlosti izdavala saopćenja kao prvoaprilske šale: 2003. godine privremeno je preimenovala njemački grad Wolfsburg, gdje je njegovo sjedište, u “Golfburg” radi promocije novog Golfa.
I brojne druge korporacije su u prošlosti objavljivale prvoaprilske šale, ne podižući obrve regulatora vrijednosnih papira. Ali u slučaju “Voltswagen”, za razliku od ostalih slučajeva, “nije bilo ničega što bi ukazivalo da je to stvarno šala”, rekao je Whitehead.
U stvari, kompanija je u izjavu o promjeni imena uključila i neke prilično specifične detalje o tome šta bi ona značila, uključujući i to da će koristiti “Voltswagen” na hromiranim značkama na poleđini svog električnog vozila.
I nije pomoglo ni to što izjava kojom se najavljuje navodna promjena imena nije sadržavala nikakvo spominjanje prvog aprila kao ni to što se pojavila dva dana prije ovog datuma.
Što se tiče vremena izjave, američki Volkswagen rekao je da je u planu imao čitavu kampanju koja se trebala implementirati između izjave o promjeni imena i 1. aprila, “kada smo trebali objaviti da je to bila šala”.
Dionice Volkswagena u srijedu su pale za skoro 4% nakon vijesti o debaklu. I to nije šala.
D. Hadžić