Advertisement

Njemačka gradi svoju prvu rafineriju litijuma

0

Evropa je zavisna od Kine kada je riječ o litijumu. Zato se u Njemačkoj gradi prva i vjerovatno najveća rafinerija za preradu te sirovine na Starom kontinentu.

Evropa na putu ka “zelenoj budućnosti” ima problem: industriji su potrebne sirovine. A da bi se napredovalo u proizvodnji baterija, sirovine kao što je litijum od suštinskog su značaja.

Međutim, hemijska prerada sirovina u materijale pogodne za baterije je komplikovana. Zato bi nova litijumska rafinerija u Biterfeldu na istoku Njemačke mogla da postane ključ za nove lance snabdijevanja. I prva te vrste u Evropi.

Trenutno u frankfurtskoj laboratoriji kompanije AMG litijum, hemičari testiraju i prate procese koje su razvili za preradu litijum-hidroksida. Traže načine za uklanjanje nečistoća iz sirovine. Ono što smisle u laboratoriji, kasnije će se reprodukovati u industrijskom procesu.

Prerada litijuma u toj firmi počinje u Brazilu, iskopavanjem spodumena, vrste kamena koji sadrži dragoceni litijum. Taj kamen se Brazilu drobi i prerađuje.

– U prvoj fazi, brodom šaljemo spodumen-koncentrat u Kinu – objašnjava za DW Štefan Šreder predsjednik upravnog odbora firme AMG litijum. – Razlog za to je što za sada nema druge rafinerije koja može da preradi taj materijal.

Zatim se iz Kine tehnički nedovršen proizvod vraća nazad u njemački Biterfeld, gdje se prerađuje do konačnog kvaliteta potrebnog za baterije. To je mjesto gdje bi trebalo da bude podignuta nova rafinerija.

Biterfeld-Volfen je grad sa na istoku Njemačke. “AMG litijum” tu priprema industrijsku proizvodnju – između ostalog i zato što tu ima mjesta za planirano širenje pogona. Još uvijek se finalizuju detalji vjerovatno najveće litijumske rafinerije u Evropi. U početku će proizvoditi čak 20.000 tona litijum-hidroksida godišnje.

Međutim, zbog pada cijena litijumskih proizvoda, investiranje je postalo teže.

– Trenutno su ljudi veoma oprezni kada je riječ o ulaganju novca u litijumske projekte. Na aktuelnom nivou cijena teško je opravdati investiciju – kaže Šerer.

Za ovo postrojenje AMG je dobio 5,5 miliona eura od njemačke pokrajine Saksonije-Anhalt. I neke druge evropske vlade žele da obezbijede subvencije za izgradnju sopstvene infrastrukture za preradu važne sirovine.

Nedavno je stupio na snagu Evropski zakon o tzv. kritičnim sirovinama, koji bi trebalo da smanji zavisnosti EU u lancima snabdijevanja. U njemu se postavlja cilj da se u Evropskoj uniji do 2030. godine deset posto materijala vadi, 40 posto prerađuje i 15% reciklira. Plan je da nikad više od 65 posto neke sirovine ne dolazi iz jedne jedine zemlje-snabdevača.

Litijumska rafinerija AMG u Njemačkoj vjerovatno će doprinijeti postizanju tih ciljeva. Prvi ugovori sa kupcima širom Evrope već su potpisani.