Na uvoz alkohola dnevno dajemo 800.000 KM

0

Da građani BiH uprkos krizi ne odustaju od nekih navika, koje nimalo nisu jeftine, potvrđuje podatak da uvoz alkohola konstantno raste, a dnevno je na strana pića izdvajano više od 800.000 maraka.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO), BiH je lani uvezla alkoholna pića u vrijednosti od 294,7 milion maraka, što je za 16,2 miliona maraka više u odnosu na godinu ranije.

Kako i svake godine, tako je i lani na tržište BiH najviše stiglo piva, čija je vrijednost iznosila 184 miliona maraka, uglavnom iz Srbije, dok je na rakije, likere i slična alkoholna pića najvećim dijelom iz Hrvatske potrošeno 54,8 miliona KM. Kada je riječ o drugim vrstama alkohola, vina je lani uvezeno u iznosu od 46,9 miliona KM i to najviše iz Hrvatske i Sjeverne Makedonije.

– U protekla dva mjeseca BiH je uvezla 32,9 miliona KM alkoholnog pića. U istom periodu lani nam je stiglo alkoholno piće “teško” 31,3 milion KM – pokazuju podaci UIO BiH, piše Glas Srpske.

Uz uvoz u proteklom periodu rastao je i izvoz alkoholnog pića, od kojih je među strancima bilo najpopularnije vino proizvedeno u vinarijama u BiH, a sve traženije postaje i ovdašnje pivo.

– Proizvođači alkohola u BiH na inostrano tržište lani su plasirali piće vrijedno 40,7 miliona KM, za dva miliona više nego što je to bilo godinu ranije. Najviše novca, odnosno 17,7 miliona KM donijelo je vino, dok je na pivo otišlo 14,5 miliona KM – govore podaci UIO BiH.

Podaci pokazuju da su najveći ljubitelji alkoholnog pića iz BiH stanovnici Srbije i Hrvatske, a određene količine u ponudi se nalaze na rafama i u ugostiteljskim lokalima u Norveškoj, Slovačkoj, Turskoj, Austriji, Njemačkoj i Švajcarskoj.

Ugostitelji i trgovci se ne čude što je došlo do povećane potrošnje alkohola, jer je, kakao kažu, nakon pandemije virusa korona mnogo više slavlja, svadbi, rođendana gdje se i najviše pije alkohol.

Zamjenik predsjednika i član Upravnog odbora Udruženja poslodavaca ugostiteljstva i turizma RS “Horeka” Goran Kurtinović kazao je za “Glas” da je pivo i dalje broj jedan u ugostiteljskim objektima kada je riječ o alkoholu.

– Međutim, u lokalima sve popularnija postaje i premijum šljivovica rakija, koja će, po svemu sudeći, kroz nekoliko godina preteći pivo. Što se tiče vina, kod nas se uglavnom piju ona jeftinija, dok se skuplja biraju za kućne varijante – istakao je Kurtinović i dodao da alkoholna pića najviše idu u noćnim klubovima.

Prema njegovim riječima, za sada krize nema kada su u pitanju alkoholna pića dok je pomodarstvo piti strana piva, pored domaćih koja se teško bore sa konkurencijom iz uvoza.

– Alkohol je sastavni dio naše kulture druženja i poklanjanja, tako da se ne treba iznenaditi što nam raste uvoz, ali i izvoz alkohola – rekao je Kurtinović, dodajući da se u širi proizvodnja i kraft džinova, koji su, takođe, traženi.

Prema podacima UIO, u BiH je 2022. godine uvezen  alkohol u vrijednosti od 231,7 miliona KM, dok 2021. godine na pića iz inostranstva otišlo 191,6 miliona maraka. Istovremeno, pokazuju podaci UIO BiH, rastao je i izvoz alkohola, pa je tako prije tri godine u inostranstvo plasirano piće vrijedno 33,6 miliona KM, za 7,8 miliona više nego 2021. godine.