Prije zore 3. septembra 2012., crni Ferrari udario je policijski motocikl u centru Bangkoka, srušivši policajca na zemlju i odvukavši ga niz zamračenu ulicu prije nego što je pobjegao s lica mjesta.
Trag goriva iz sportskog automobila odveo je istražitelje u luksuzni dom jedne od najbogatijih tajlandskih porodica, suvlasnika poslovnog carstva Red Bull.
Čovjek koji je vozio Ferrari, prema tvrdnji policije, bio je Vorayuth “Gazda” Yoovidhya, nasljednik porodičnog bogatstva koje se procjenjuje na 20,2 milijarde dolara.
Vorayuth je nakon toga optužen po pet tačaka optužnice, uključujući prebrzu vožnju, bježanje s mjesta nesreće i nesmotrenu vožnju koja je uzrokovala smrt. No, slučaj je godinama stajao jer je milijarderska elita više puta propustila ili odgodila pozive tužitelja. Vlasti vjeruju da je optuženi napustio Tajland 2017. godine. Ovih dana se dešavaju ključni obrati u ovom sluaju, ali krenimo redom.
Odustali od optužnice
Godinama je porodica policajca poginulog u sudaru, Wichiena Klanpraserta, tražila pravdu. No, 23. jula ove godine pukovnik Sampan Luangsajjakul iz kraljevske tajlandske policije kazao je da je Ured državnog tužitelja (OAG) odlučio odustati od svih optužbi protiv Vorayutha, za kojeg je policija rekla da je u trenutku nesreće imao 30 godina.
Odluka da se povuku optužbe vratila je slučaj u centar pažnje javnosti – i naljutila Tajlanđane koji osjećaju da pravni sistem zemlje nepravedno favorizuje bogate. Neki su pozvali na bojkot Red Bull proizvoda. Drugi su istakli da je odluka da se ne procesuira Vorayuth najnovija potvrda “kulture nekažnjivosti elite na Tajlandu”.
– Javno je mišljenje da postoje različiti standardi kada su u pitanju bogati i siromašni – rekao je Ekachai Chainuvati, predavač prava na Univerzitetu Siam u Bangkoku.
Smrt ključnog svjedoka, kreće nova istraga
Od tada se povećao pritisak javnosti, što je potaknulo više istraga OAG-a, policije, donjeg doma parlamenta i premijera Prayut Chan-ocha, koji su obećali da će “osigurati pravdu u tajlandskom društvu bez podjele na društvene klase.”
Tada priča dobija novi čudan zaplet – od smrti ključnog svjedoka do odluke OAG-a da naloži policiji da ponovo istraži Vorayuthu zbog dvije potencijalne optužbe koje bi mogle voditi ka podizanju optužnice.
Kroz sve to, mladi nasljednik i njegova uža porodica nisu se oglašavali u javnosti. Ali, u vrijeme novih protesta na kojima se traže političke promjene, mnogi ljudi zahtijevaju veću odgovornost za postupke bogatih i moćnih u samom vrhu tajlandskog društva.
Porodična istorija: Od siromaštva do luksuza
Poznatiji po nadimku “Gazda”, Vorayuth je odrastao u jednoj od najistaknutijih tajlandskih porodica. Njegov djed, pokojni Chaleo Yoovidhya, stvorio je energetsko piće Red Bull – mješavinu vitamina, šećera i kofeina – i pretvorio ga u globalno poslovno carstvo.
Rođen među siromašnim kineskim imigrantima na sjeveru Tajlanda, Chaleo je započeo karijeru prodajući farmaceutske proizvode. Godine 1956. osnovao je vlastitu firmu TC Pharmaceutical koja je razvila lijekove bez recepta za glavobolju i groznicu.
Chaleo se ubrzo uvjerio da postoji veliko tržište energetskih pića. Izumio je Krating Daeng, slatko piće s kofeinom koje je prvi put postalo popularno kod građevinskih radnika i vozača kamiona.
Chaleo se 1984. udružio s austrijskim poduzetnikom Dietrichom Mateschitzom, a kasnije je lansirao Red Bull, gaziranu verziju Krating Daeng koja će postati hit među sportistima, partijanerima, studentima i radnicima u kasnim noćnim satima širom svijeta.
Nakon Chaleove smrti 2012. godine posao je preuzeo njegov sin Chalerm Yoovidhya. Chalerm i njegova porodica trenutno su na drugom mjestu na popisu 50 najbogatijih Tajlanđana, iza braće Chearavanont koja su u agrobiznisu.
Porodica Yoovidhya posjeduje otprilike polovinu globalnog poslovanja Red Bulla, koji je u 2019. godini prodao 7,5 milijardi limenki pića u 171 zemlji. Porodično carstvo uključuje nekretnine, restorane, vinariju a jedini su tajlandski uvoznik automobila Ferrari.
Pokušaj preuzimanja krivice
Matična kompanija tajlandske marke Red Bull, TCP Group, pokušala se distancirati od nemilih događaja. U izjavi su naveli da mladi Vorayuth nikada nije preuzeo nikakvu ulogu u upravljanju i svakodnevnom poslovanju TCP Grupe, nikada nije bio dioničar, niti je zauzimao bilo kakvu izvršnu funkciju.
Kao i njegov otac i djed, Vorayuth se držao daleko od javnosti i bio je malo poznat među običnim Tajlanđanima prije nesreće 2012. godine. Kad su policajci pratili put curenja nafte do dvorca Yoovidhya, jedan neimenovani muškarac u vili je u početku za sebe tvrdio da je upravljao Ferrarijem u trenutku nesreće. No, ispostavilo se da to nije tačno i taj muškarac je kasnije kažnjen s 200 dolara zbog davanja lažnih izjava.
Vorayuth je odveden na ispitivanje u policijsku stanicu, gdje je navodno priznao da je upravljao automobilom i udario policajca, ali tvrdio je da mu je put iznenada presjekao bicikl, rekla je policija tada. Pušten je uz kauciju od 500.000 bata, oko 16.000 dolara.
Pobjegao iz zemlje, optužbe zastarjele
U narednim godinama Vorayuth se nije pojavljivao na sudu nakon nekoliko poziva državnih tužitelja, a njegov advokat je tvrdio da je bolestan ili na poslovnim putovanjima u inostranstvu. Tužitelj je konačno izdao nalog za hapšenje u aprilu 2017. – gotovo pet godina nakon incidenta.
Ali, bilo je prekasno – Vorayuth je već napustio Tajland. Interpol je protiv njega objavio međunarodnu potjernicu, ali ona se više ne pojavljuje na internet stranici organizacije. Zvanično nije poznato gdje se Vorayuth trenutno nalazi.
Postupak protiv Vorayutha dugo je bio u pat poziciji. Do septembra 2017. godine nastupila je zastara za četiri optužbe – uključujući prebrzu vožnju i bježanje s mjesta nesreće. Policija ima zakonski rok do 2027. godine da procesuira najozbiljniju optužbu – bezobzirna vožnja koja je uzrokovala smrt. No, OAG je, kako smo rekli, 23. jula ove godine odustao od slučaja.
Net Narksook, javni tužitelj koji je bio zadužen za slučaj, nije ponudio nikakav razlog za odluku o odustajanju. No, u pismu koje je izdao OAG kaže se da se odluka temelji na “novim dokazima” koji ukazuju na to da Vorayuth nije prebrzo vozio u vrijeme kobnog sudara.
Promijenili dokaze
Prema pismu od 12. juna, Vorayuth je prvobitno bio optužen da je vozio 177 kilometara na sat, što je znatno iznad ograničenja brzine od 80 km / h. Međutim, u pismu se navodi da je policijski stručnjak promijenio svoju procjenu na 79 km / h – nešto ispod ograničenja brzine. Nije objasnio kako je došao do tog zaključka.
Dvojica “dodatnih svjedoka” rekli su tužiteljima u decembru 2019. da se Ferrari u trenutku nesreće kretao oko 50 do 60 km / h, prema policijskim dokumentima.
Jedan od svjedoka, Jaruchart Mardthong, tvrdio je da je vozio kamion iza policajca i vidio da je put njegovom motociklu iznenada bio presječen ispred Vorayuthovog Ferrarija neposredno prije sudara, navodi se u pismu.
Jaruchart je prvo dao izjavu policiji nekoliko sedmica nakon sudara, ali je od njega zatražena dodatna izjava u decembru prošle godine, navode iz OAG-a i policije. Očekivalo se da će ga ponovo pozvati kako bi dao iskaz jer više istražitelja ispituje zašto su optužbe odbačene. Međutim, u ranim jutarnjim satima 30. jula Jaruchart je poginuo u sudaru na motociklu.
Smrt ključnog svjedoka
Iznenadna smrt ključnog svjedoka u jeku kontroverze ponovo je izazvala ključanje u javnosti. Na snimku CCTV-a vidi se Jarucharta kako vozi svoj motocikl na praznoj cesti u sjevernom gradu Chiang Mai, prije nego što se sudario s drugim motociklom koji je putovao u istom smjeru.
Potpukovnik Prachuab Wongsuk rekao je da su se dvojica ljudi koja su učestvovala u sudaru upoznala te noći dok su pili u baru, a Jaruchart se složio da slijedi svog novog poznanika do drugog mjesta.
Policija navodi da njihova istraga sugerira da je Jaruchart izgubio kontrolu nad motociklom i očešao se o točak drugog vozača, koji je preživio sudar. Prachuab je rekao da se sudar čini kao nesreća, ali policija nije isključila mogućnost da se radi o ubistvu.
Zanimljivo je da je Jaruchartova smrt nastupila samo dan nakon što je premijer Prayut objavio da je osnovao odbor čiji je cilj da istraži obustvu istrage protiv Vorayutha.
Izbrisane fotografije sa telefona
Drugi su primijetli još jednu zanimljivu informaciju – Jaruchartin mobitel nestao je nakon pada s motora. Jaruchart je radio za vlasnika jednog lokalnog fudbalskog kluba.
Potpukovnik Prachuab rekao je za CNN da je drugi zaposlenik kluba rekao policiji da je uzeo Jaruchartin mobitel nakon sudara i izbrisao sve fotografije.
Rekao je da želi ukloniti sve dokaze o svojoj povezanosti s Jaruchartom jer će se kandidirati na lokalnim izborima i “ne želi biti povezan sa skandalom Red Bull”.
Još jedan zaokret
Zatim, u utorak, 4. avgusta, desio se još jedan zaokret. Odbor OAG-a naveo je više “novih dokaza”, odnosno stručno mišljenje Sathona Vijarnwannaluka, predavača fizike na Univerziteta Chulalongkorn – koji je procijenio da je Ferrari išao brzinom od 177 km / h, što je u skladu s početnim zaključkom policijskog stručnjaka.
Glasnogovornik OAG-a rekao je da stručno mišljenje Vijarnwannaluka navelo odbor da preporuči da OAG naloži policiji da ponovno otvori istragu o brzini vožnje Vorayuthovog Ferrarija u trenutku pada, po optužbi za nesmotrenu vožnju koja uzrokuje smrt.
Odbor je također predložio da policija istraži dodatni navod o drogama protiv Vorayutha, jer su krvni testovi provedeni nakon nesreće pokazali tragove droge.
U prošli ponedjeljak je OAG izvijestio da je počeo djelovati u skladu s obje preporuke i dao je policijskim istražiteljima 10 dana da podnesu svoje izvještaje.
– Glavna poruka koju danas šaljemo je da je OAG oživio slučaj, vratio mu dah, pa može vratiti “Gazdu” pravosudnom sistemu – rekli su iz Ureda državnog tužilaštva.
Optužnice protiv Vorayutha još nisu ponovo podignute – ali on je i dalje na potjernici. Policija ima rok do 20. avgusta da ispita svjedoke i sastavi izvještaj za OAG, nakon čega bi ovaj slučaj – koji godinama intrigira tajlandsku javnost – mogao završiti na sudu.
J. Polimac