Može li BiH privući veliki VW

0

Njemački proizvođač automobila Volkswagen objavio je početkom ove godine kako traži lokaciju za svoj novi pogon u Istočnoj Evropi a u bitku za „investiciju decenije“ uključilo se do danas 12 zemalja. Prevagu je odnijela Turska u kojoj je VW prošlog mjeseca registrovao i kompaniju.

Čekala se samo zvanična objava, no nakon što je turska pokrenula vojnu operaciju na sjeveru Sirije njemački proizvođač automobila objavio je kako je „odluka o investiranju u Tursku odložena“.

Nade za privlačenje investicije od 1,3 milijarde eura u zemljama regiona ekspresno su podgrijane, uprkos tome što su i turski zvaničnici i sama kompanija iz Wolfsburga kazali kako investicija u Turskoj nije otkazana, već samo „stavljena na čekanje“ i kako ne traže aktivno alternativnu lokaciju za svoj novi pogon.

Tako su svoje ponude njemačkom divu ažurirali Bugarska, Rumunija, Srbija, Hrvatska a prije dva dana objavljeno je kako se u cijelu priču uključila i Bosna i Hercegovina.

– Poslali smo i mi pismo interesa i sada čekamo. Ponuđene su dvije lokacije za gradnju fabrike – jedna na mjestu gdje je bio TAS, druga na području općine Novi Grad. Ponuđene su i neke pogodnosti, uvjete finansiranja – kazali su u utorak medijima iz ureda Premijera Vlade FBiH, pojašnjavajući kako zbog poslovne tajne ne mogu otkrivati više detalja.

No koliko su realne šanse BiH da privuče investiciju koja predviđa zapošljavanje hiljada ljudi i proizvodnju 300.000 automobila godišnje?

BiH ima svoje šanse

Svaka od dvanaest zemalja ima šanse da pridobije ovu investiciju, pa tako i Bosna i Hercegovina, smatra Armin Hodžić iz Grupacije automobilske industrije pri Privrednoj komori FBiH.

– Kolike su to šanse, u ovom trenutku ne može procijeniti niko, jer ni jedna zemlja nije stavila karte na sto i javno rekla šta je sve ponudila Volkswagenu. Bosna i Hercegovina ima svoje prednosti, mi imamo tradiciju u proizvodnji automobila još iz vremena TAS-a, pedesetih godina prošlog vijeka. Ta fabrika, i u stanju u kakvom jeste, ima svu neophodnu infrastrukturu pa bi troškovi bili manji nego da se fabrika gradi iz temelja. Takođe, mi imamo preko 60 kompanija koje rade za automobilsku industriju, 10-12 njih radi i direktno sa Volkswagenom, tako da mreža dobavljača postoji a VW-u naše tržište nije strano – kazao je Hodžić za BiznisInfo.

Sa druge strane, BiH već godinama unazad ima problem sa nedostatkom obučene radne snage. U slučaju da Volkswagen odluči investirati u BiH, Hodžić smatra da bi naša zemlja morala poduzeti opsežne pripreme za ovu investiciju.

Opsežne pripreme

– Sistemski bi se moralo pristupiti svim segmentima, a oni uključuju i edukaciju radne snage, jer ova fabrika će zaposliti 5.000 ljudi, od toga samo inžinjera preko 500 – kaže Hodžić.

Ipak, naš sagovornik smatra da će VW na kraju ipak nastaviti sa investicijom u Turskoj, jer ova odluka nije samo ekonomsko nego i političko pitanje.

– Ne treba zaboraviti da Katar drži 17 posto udjela u Volkswagenu a ova država čvrsto stoji uz Tursku – napominje Hodžić.

Nema ozbiljnih planova

Adnan Smailbegović, predsjednik udruženja poslodavaca FBiH i čovjek koji je još prije 18 godina sa Volkswagenom potpisao ugovor o zajedničkom investiranju, tada kao predstavnik kompanije Prevent, smatra kako nisu realna očekivanja da ova njemačka kompanija izabere BiH kao lokaciju za gradnju svog novog pogona.

Da su htjeli graditi ovdje svoj proizvodni pogon, učinili bi to davno, kaže Smailbegović za BiznisInfo.

– Još 2001. godine Prevent je zajedno sa Volkswagenom potpisao ugovor o kupovini 42 posto udjela u Tvornici automobila Sarajevo od Unisa koji je uime države bio vlasnik kompanije. Namjera je bila da Prevent i Volkswagen koji je već bio vlasnik 58 posto udjela u TAS-u zajedno investiraju u fabriku koja bi zaposlila 1.800 ili 1.900 ljudi. U tom ugovoru bile su precizirane obaveze svih učesnika. Međutim, ništa od planiranog iz ovog ugovora nije realizovano. Ni država a ni Volkswagen nisu ispunili svoje obaveze, a Prevent se nakon toga okrenuo drugim investicijama i projektima – kaže Smailbegović koji je u to vrijeme bio jedan od čelnih ljudi bh. kompanije.

Smailbegović smatra kako njemačka kompanija nije imala ozbiljne namjere kada je u pitanju investiranje u našoj zemlji.

– Da je Volkswagen imao ozbiljne namjere da ovdje nešto napravi, oni bi to za 18 godina uradili. No oni u Bosni i Hercegovini nikad nisu imali ozbiljne namjere, zadržali su se na sitnijim projektima i na režimu „toplo-hladno“ a i danas broj uposlenih drže na nekih 300 radnika – kaže nam Smailbegović.

Prevelik zalogaj

Sa druge strane, kaže kako Bosna i Hercegovina, realno, i nema kapacitet za ovako ozbiljnu investiciju.

– Sve i da se Volkswagen odluči za nas, BiH je mala zemlja za tako veliku priču. Fabrika od 4 do 5 hiljada zaposlenih će, po mojoj procjeni, trebati najmanje 500-600 inžinjera, a vi da cijelu zemlju pretržite pitanje je da li biste ih našli – kaže Smailbegović.

Dodaje da je VW dobar partner za BiH ali za projekte koji su prilagođeni bosanskohercegovačkim mogućnostima.

– Mogli bismo imati fabriku koja zapošljava nekih hiljadu, hiljadu i po ljudi, i koja proizvodi dijelove za autoindustriju, i to je i bio naš plan na početku kada smo investirali u fabriku u Vogošći. No priča o gradnji novog VW-ovog pogona po mom mišljenju je nerealna – zaključuje Smailbegović.