“Izlazak van granica zemlje i posmatranje stvarnog svijeta trgovine u najboljim trgovačkim gradovima u svijetu je kao gledanje u staklenu kuglu. Ti trendovi će doći i kod vas, čak i brže nego što mislite.”
Matthew Brown je vlasnik londonske kreativne agencije Echochamber koja, od osnivanja 1999. godine, prati inovacije na svjetskim trgovačkim tržištima i evoluciju potrošačkih trendova. Redovan je keynote govornik na globalnim retail konferencijama, uključujući gostovanje na prošlogodišnjem prehrambenom sajmu Anuga 2017, održanom u Kelnu, a 12. aprila dolazi i u Sarajevo na 4. FMCG Summit.
Echochamber ukazuje na globalne primjere dobre prakse i nudi kreativnu analizu klijentima u svim sferama trgovine, pomažući im da razviju ili se prilagode svjetskim standardima na osnovu najznačajnijih potrošačkih trendova.
Agencija, sa njenim vlasnikom na čelu, blisko sarađuje sa trgovcima kao što su Westfield, Marks & Spencer i Tesco više od deset godina, pomažući im da razviju nove koncepte i informiše o aktuelnim inovacijama u sektoru. Među klijentima agencije se nalaze i brendovi kao što su Nike i Ikea, kao i divovi u sektoru robe široke potrošnje, kompanije Unilever i Johnson & Johnson, zatim globalni lanci tržnih centara, i drugi.
Za početak, objasnite našim čitaocima šta je vaš posao i kako se promijenio i prilagodio novim uslovima, kako u trgovini, tako i u ponašanju potrošača?
Moj posao je da putujem po svijetu i posmatram trgovački sektor. Za skoro 20 godina, posjetio sam gradove i radnje širom svijeta, sa svojom kamerom, kako bih analizirao i zabilježio iskustvo trgovaca. Mnogo toga se promijenilo za to vrijeme, a pogotovu nakon globalne krize 2008. i nakon pronalaska iPhonea. Trgovački sektor se mijenja brže nego ikada i sama budućnost fizičkih radnji se svakodnevno iznova ispisuje. Moj posao je morao da se prilagodi, jer moji klijenti žele da razumiju ove promjene, da shvate šta one znače za njih i kako mogu da im se prilagode i da opstanu. Dakle, moj posao je da prezentujem trendove na konferencijama i radionicama, da se konsultujem sa klijentima u vezi sa specifičnim projektima i da organizujem maloprodajni safari, u okviru kojeg vodim svoje klijente na ture po najboljim svjetskim trgovačkim gradovima.
Koji su bili ključni trendovi za trgovinu u 2017.?
Ključni trend za 2017. godinu bio je ponovni procvat convenience formata trgovine, u cilju pružanja istinski „prijatnih“ proizvoda i usluga, bilo da se radi o online ili offline prodaji. Ovo se odnosi na trgovinu hranom, ali može da se primijeni i na druge sektore. Kao primjer, možemo da navedemo Amazon i Alibabu, ali tu su i mnogobrojna start up poslovanja, od Hello Fresha, preko Blue Aporna, do Uber Eatsa.
Da li je ovaj trend bio očekivan ili vas je iznenadio?
Amazon je veliko iznenađenje u 2017. – Amazon Go, prodavnica bez kasa, u kojoj plaćate mobilnim telefonom bit će revolucionarna promjena (ako ikada bude otvorena za javnost), ali njihova akvizicija trgovca Whole Foods i ulazak u Amazon Fresh, Amazon Pick up, Amazon Books, to je stvarna trgovačka revolucija.
Kako digital utječe na trgovačku scenu i potrošače?
Mobilni telefon je promijenio trgovinu zauvijek, zato što može da pruži zaista ličnu vezu sa potrošačem na jedan potpuno nov način. Preuveličana stvarnost će biti sljedeća inovacija koju će iskoristiti maloprodaja. Veoma zastrašujuća inovacija će biti trgovački Shazam – gdje možete da uperite svoj telefon na bilo koji proizvod koji ste vidjeli bilo gdje u svijetu i na taj način ga prepoznate i kupite – Bixby tehnologija koju je razvio Samsung je vrlo blizu toga.
Na koji način bi trgovci trebalo da odgovore na izazove digitalne ere, odnosno online vs offline potrošača?
Trgovci treba da omoguće potrošačima da kupuju i da se jednostavno i brzo povezuju na bilo koji kanal kupovine koji žele. Maloprodajni objekti sve više postaju mjesta u kojima potrošači razvijaju prodajno iskustvo, a ne samo mjesta gdje mogu da kupe neki proizvod.
Potrošač je kralj. Ali, on se sve više mijenja, a također, mijenjaju se i njegove kupovne navike. Šta bi trebalo da urade trgovci kako bi zadovoljili promijenjene, sofisticiranije i izazovnije potrebe?
Neka ponude rješenja, a ne proizvode i neka od svojih radnji naprave mjesta u kojima će da iznenade i oduševe svoje potrošače.
Vaša agencija sarađuje sa velikim brojem svjetski poznatih trgovaca i proizvođača. Kakve savjete najćešće traže od vas i da li ih prihvataju?
Echochamber radi sa FMCG kompanijama, kao što su Unilever i Johnson & Johnson, kako bi im pomogao da izgrade svoje radnje i pop-up objekte, jer trgovina sada postaje veoma važan kanal za brendove preko koje se povezuju sa kupcima, s obzirom na to da tradicionlno oglašavanje postaje manje značajno. Neki naši drugi klijenti, kao što su trgovci Ikea i Marks & Spencer, koriste naše usluge kako bi odredili najbolju poslovnu praksu na globalnom nivou. Mi posmatramo njihove konkurente i pomažemo im da planiraju budućnost tako što im pokazujemo kako da se prilagode novim trgovačkim i potrošačkim trendovima.
Govorili ste na sajmu Anuga u Kelnu. Koji je glavni utisak koji ste ponijeli sa ovog događaja?
Sajam pruža nevjerovatnu mogućnost da vidite ono što je najbolje iz ovog sektora iz čitavog svijeta, a sama konferencija na kojoj sam govorio bila je sjajna prilika da razmijenim iskustva sa kolegama iz ostalih zemalja.
Kako možemo da uhvatimo korak sa razvijenim zemljama?
Ukoliko želite da uhvatite korak sa ostalim zemljama, onda morate da putujete po svijetu i da posmatrate šta se dešava ili da slušate nekoga kao što sam ja, ko može to da vam to pokaže. Izlazak van granica zemlje i posmatranje stvarnog svijeta trgovine u najboljim trgovačkim gradovima u svijetu je kao gledanje u staklenu kuglu. Ti trendovi će doći i kod vas, čak i brže nego što mislite.
Da li kompanije sa ovog tržišta prate svjetske trendove u trgovini?
Moji FMCG klijenti misle globalno i primjenjuju ključne trendove na svakom tržištu na koje uđu. Bez obzira na to da li je riječ o razvijenom ili tržištu u razvoju.
Bićete govornik na predstojećoj konferenciji FMCG Summit u Sarajevu. Šta učesnici mogu da očekuju od vašeg predavanja?
Inspirativno kupovno putovanje cijelim svijetom. Pokazat ću im koji su to ključni trendovi u trgovini u svim sektorima i šta mogu da nauče od svega toga kako bi se spremili za budućnost.
I za kraj, možete li nam reći koji se ključni trendovi predviđaju za 2018. godinu?
Digital će se sve više kretati ka mobilnom i viđat ćemo sve više trgovačkih usluga koje su prilagođene mobilnim. Personalizacija proizvoda i usluga će nastaviti da raste u svim sektorima. Također, i dalje ćemo viđati sve veću ljubaznost, zajedništvo i nevjerovatno iskustvo u fizičkim radnjama.
Četvrti FMCG Summit, koji će se održati 12. aprila u Hotelu Hills u Sarajevu, predstavit će mnoge zanimljive teme i predavače. Više informacija o programu, predavačima i kotizacijama na www.fmcg-summit.ba.