Velike kompanije prodaju kvalitetnije prehrambene proizvode u Austriji nego u Mađarskoj, iako bi trebalo da su isti, pošto je riječ o istim markama proizvoda.
Na to je upozorila mađarska vlada.
Do istog zaključka došla je i Slovačka, čija je nadležna agencija ukazala da se proizvodi pod istom markom u toj zemlji razlikuju od onih u Njemačkoj i Austriji.
Mađarska agencija za bezbjednost hrane NEBIH ispitala je 24 proizvoda koje međunarodni lanci, kao što su Lidl i Aldi, prodaju i u Mađarskoj i u Austriji.
Rezultati su pokazali, pored ostalog, da je mađarska verzija napolitanki “maner” manje hrskava i da se “nutela” iz mađarskih prodavnica teže maže od one iz austrijskih.
Janoš Lazar, ministar koji vodi kancelariju premijera Viktora Orbana, najavio je da će vlada početi testiranje “velikog obima” još većeg broja proizvoda.
Istovremeno je slovačka agencija za kvalitet hrane upozorila da je utvrdila razlike u ukusu, izgledu i sastavu kod desetak proizvoda koji se pod istom markom prodaju u Slovačkoj, Njemačkoj i Austriji.
Nove analize nadležne državne službe slovačkog ministarstva poljoprivrede otkrile su da kod polovine testiranih prehrambenih proizvoda postoje značajne razlike u sastavu, piše Slovak spektator.
Ministarka poljoprivrede rekla je da će to pitanje postaviti na nivou EU.
“Potrošači očekuju isti kvalitet proizvoda iste marke bez obzira u kojoj se zemlji proizvode ili kupuju”, istakla je slovačka ministarka Gabrijela Matečna na konferenciji za novinare početkom nedjelje.
Međutim, posmatrači upozoravaju da bi Matečna mogla da se suoči sa problemom pošto vlasti EU ne brinu toliko o kvalitetu, koliko o bezbjednosti hrane koja se proizvodi i prodaje u članicama.
Slovački inspektori testirali su u novembru i decembru 22 proizvoda koji se prodaju u maloprodaji u Slovačkoj, posebno u Bratislavi, i Austriji, u gradovima uz granicu. Testirani su različiti proizvodi, uključujući mliječne, mesne i proizvode od ribe, čokolade, pecivo, sir i pića.
Uz provjeru amabalaže, uključujući informacije o sastavu i težini, analizirani su i boja, aroma i miris proizvoda. Inspektori su u analizama bili fokusirani na parametre kvaliteta, poput sadržaja mesa, masti ili proteina (zavisno od testiranog proizvoda), i dodate supstance, poput zaslađivača i boja.
“Kod polovine proizvoda uočene su razlike koje znatno utiču na kvalitet”, rekla je Matečna, prenip je EurActiv.com.
Uglavnom je, kada se radi o proizvodima prodatim u Slovačkoj, sadržaj mesa bio manji a masti veći, sadržaj vještačkih zaslađivača i konzervansa bio je takođe veći a gramaža proizvoda manja, dodala je slovačka ministarka.
Prethodno su testiranja sa ciljem poređenja hrane koja se prodaje u zapadnoj i istočnoj Evropi sprovedena 2011. a naručilo ih je Slovačko udruženje potrošača. Analiziran je niz prehrambenih proizvoda kupljenih u supermarketima u osam članica EU – Nemačkoj, Austriji, Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumuniji i Bugarskoj.
Ti testovi potvrdili su da se kvalitet proizvoda multinacionalnih kompanija koji se pod istom markom isporučuju različitim evropskim zemljama razlikuje. Jedini prozvod koji je bio istog kvaliteta u svim zemljama bila je čokolada “milka”.
Evropska komisija odgovorila je da su optužbe da se proizvodi razlikuju po kvalitetu neosnovane navodeći da multinacionalne kompanije mogu slobodno da prilagođavaju svoje proizvode različitim tržištima. (B92)