Komentarišući dolazak njemačkog diskontera Lidl na tržišta regiona, urednik specijalizovanog portala Retail Serbia, Žarko Grozdanić rekao je da ne očekuje brzo otvaranje.
– Lidl je nedavno završio prvi objekat u Bosni i Hercegovini. On će biti test filijala kao što je bio objekat u Smederevu. U njemu će se obučavati budući radnici u maloprodajnim objektima, ali i raditi na pozicioniranju proizvoda. Ipak, sigurno je da građani u Bosni ipak neće imati priliku da kupuju u Lidl prodavnicama bar još dvije do tri godine – naveo je.
Podsjetimo, BiznisInfo.ba je nedavno pisao da bi se na otvaranje Lidl prodavnica u BiH moglo čekati čak do 2027. godine. Lidl trenutno gradi veliki logistički centar u Lepenici kod Sarajeva.
Ulazak na crnogorsko tržište je veoma skup a pored toga sa veoma malim brojem stanovnika i skromnim standardom nije zanimljivo velikim zapadnim trgovcima, smatra Grozdanić.
– Ipak, na tržištu posluju veoma kvalitetni lanci koji su poslednjih godina podigli nivo usluge ali i otvorili moderne objekte sa veoma dobrim izborom. Radi se o veoma specifičnom i malom tržištu koje je u rukama domaćih i jednog regionalnog lanca – kazao je Grozdanić u razgovoru za portal Investitor.
– Crnoj Gori je potreban Lidl, ali se plašim da Lidlu možda ipak Crna Gora i ne bude potrebna čak ni samo kao na spisku zemalja u kojima posluje. Mnogo je problema na jednom veoma malom tržištu – napominje.
Situacija u Sjevernoj Makedoniji je malo bolja, ističe Grozdanić, dodajući da se radi o manjem tržištu očekuje da tamo neće biti većih problema.
– Filijala iz Sofije vodi operacije, a imajući u vidu veliki uspeh u Bugarskoj, očekujem isto i u Sjevernoj Makedoniji – rekao je.
Preuzimanje Franca veliki korak za Fortenovu
Akvizicija Franca marketa je bila veliki korak za Fortenovu, kazao je Grozdanić, na pitanje kako komentariše to spajanje.
– Vidjet ćemo kako će tržište reagovati i ostali igrači na njemu. Vjerovatno je menadžment Fortenove dobro analizirao da li su joj Franca marketi zaista i potrebni. Ja ipak smatram da su potrebne i neke promjene u sadašnjem poslovanju koje ne uključuju samo širenje maloprodajne mreže – smatra on.
Posljednjih mjeseci, kako je dodao, imali smo velika ukrupnjavanja čak i na velikim tržištima.
– Imamo situaciju da je jedna velika Cora praktično nestala i ostala da posluje samo u jednoj zemlji. To je loše za potrošače jer ostaju sa manjim izborom. U narednom periodu pored prodaje Franca marketa, očekuju se nove akvizicije i ukrupnjavanja i na drugim tržištima na Balkanu – naveo je Grozdanić.
Komentarišući poslovanje malih marketa, koji opstaju uprkos konkurenciji velikih lanaca, Grodanić kaže da se oni okreću paralelnim uvoznicima kako bi ponudili isti proizvod po nižim cijenama.
– Uz to, oni moraju da ponude nešto što veliki nemaju kako bi bar u nekoj mjeri mogli da budu konkurencija velikim igračima – smatra Grozdanić.