Bh. ekonomija ide u pogršenom smjeru. Fabrike se gase, radnici u proizvodnju ostaju bez posla, a tržni centri i retail parkovi niču na svakom koraku, piše BiznisInfo.ba.
Skoro da nema dana da ne pročitamo vijest o otvaranju nekog novog tržnog centra ili barem supermarketa.
Osim toga, novi trend su i takozvani retail parkovi, koji niču od Sarajeva, preko Doboja i Zvornika, do Brčkog ili Bihaća na drugoj strani BiH, a nude “prestižne svjetske brendove”.
Ovo pokazuje veliku ekspanziju maloprodajnog sektora u našoj zemlji, što samo po sebi nije loše. Očito je da građani sve više troše pa se ukazuje i potreba za novim prodajnim objektima.
Uz sve to, na tržište ulaze i veliki strani igrači, poput Pepca koji se već ekspresno širi, ili Lidla koji se ovdje s nestrpljenjem očekuje.
No, loše je što rast maloprodaje ne prate drugi faktori. Naprotiv, na drugoj, proizvodnoj strani, odvija se prava drama.
Problemi su najprije krenuli u sektoru tekstila i obuće, gdje je zatvoreno nekoliko proizvodnih pogona, od Bužima, preko Visokog do Kiseljaka, pa nadalje. Problemi i štrajkovi su potresli i druge kompanije poput Olipa u srednjoj Bosni.
No, tu se nije završilo. Sada je u krizi i sektor metala. Arcelor Mittal je obustavio proizvodnju zbog stanja na tržištu, a paralelno je krenuo i štrajk nezadovoljnih radnika te firme. Kakav će biti ishod krize u ovoj veoma važnoj kompaniji, nije poznato.
Iako se to tome u javnosti ne govori, navodno ni situacija u kompaniji Aluminij industrija (bivši Aluminij) nije sjajna. Ova kompanija također se suočava sa padom potražnje. Fabrika silicijuma “Metallhege Silicon” obustavila je proizvodnju u Jajcu i poslala kući preko 100 radnika, itd.
Izvoz u BiH je u padu najprije zbog zastajkivanja ekonomija u Evropi koje su naši glavni partneri.
Osim toga, vlasti oba entiteta najavljuju rast minimalne plate od početka naredne godine što bi, kako su poslodavci već upozorili, moglo dovesti do masovnih otkaza. Uz to, cijene struje za privredu također bi, kako se očekuje, trebale porasti od početka naredne godine, što će proizvodnim kompanijama koje su veliki potrošači biti novi snažan udarac.
Vlasti bi morale hitno razmotriti situaciju u proizvodnom sektoru i donijeti paket mjera pomoći ovim kompanijama. U suprotnom, retail parkovi bi mogli ostati bez kupaca.