Mali hercegovački grad Ljubuški, poznat je kao grad sunca, plodnih polja ali i bogate kulturne i historijske baštine. Osim toga, Ljubuški je prepoznatljiv po neobično velikom broju kreativnih osoba koje se odlučuju same pokrenuti svoje biznise.
Unatoč tome što je za Ljubuški karakteristična tradicija rada u poljoprivredi, bh. poduzetnice odlučile su se za pokretanje specifičnih vrsta biznisa ,kako bi izašle iz okvira same tradicije i pokazale sva bogatstva ovog hercegovačkog grada.
Poduzetnice Matilda Zec vlasnica „Energetic massage“ salona za energetsku masažu i Zdenka Udovičić vlasnica brenda „Helenas“ koji proizvodi i prodaje modne dodatke za žene; od sandala, nakita, torbi, kožnih dodataka, klompi i parfema primjer su uspješnih ali i kreativnih poduzetnica Ljubuškog.
Specifični tretman energetske masaže
Poduzetnica Matilda Zec specifičnim tretmanima energetske masaže bavi se već dugi niz godina i to na nivou majstora-učitelja. Kako navodi, u Ljubuškom živi već par godina, a svoju želju da na poseban način liječi građane sprovela je u djelo.
“U Ljubuškom živim već par godina i pričajući sa bliskim ljudima o tome da bih svoje znanje i specifični način pomoći pri liječenju voljela podjeliti sa stanovnicima našeg grada. Mnogima u Ljubuškom ovo je jedna velika nepoznanica ali polako, zahvaljujući zadovoljnim klijentima i društvenim mrežama postaje nešto dobro poznato”, poručuje.
Njen glavni fokus je zadovoljstvo klijenata, a tretmani su namijenjeni svima.
“U svom radu se fokusiram da je moj klijent zadovoljan, te da dobro odradim svoj posao. Tretmani su namijenjeni za sve, za one koji se jednostavno žele opustiti i pobjeći od “užurbanog” načina života i naravno za one koji imaju lakša oboljenja, za primjer ćemo dati bolove u želucu ili ipak nesanicu , anksioznost. “
Alternativni način liječenja
Energetska masaža je specifičan tretman koji u Bosni i Hercegovini još uvijek nije mnogo zastupljen, ali važi za opuštajuću potrebu tijela i duše.
“Specifičnost tretmana leži u tome da je ovo alternativni način liječenja a dovoljno učinkovit, dovoljno namjenjen za svakoga i što je najvažnije pomaže svima bez ikakvih nuspojava. Za sada su svi klijenti iz Ljubuškog, okolnih gradova, pa čak i Dalmacije i Sarajeva jako zadovoljni mojim načinom rada, baš zbog toga dajem 100% sebe u tretmane i oni su mi poticaj za dalje”, poručuje Matilda.
Matildina sugrađanka, Zdenka Udovičić prije pet godina postala je ponosna vlasnica Brenda “Helenas” koji se bavi proizvodnjom i prodajom torbi, kožnih dodataka, sandala ali i nakita.
Govoreći o svom biznisu koji je postao prepoznatljiv ne samo u BiH već i u zemljama svijeta, Zdenka navodi da se želja za pokretanjem Brenda “Helenas” javila iz ljubavi prema modi ali i dugotrajnoj želji da bude poduzetnica.
Ljubav prema modi kao pokretač za biznis
“Dolazim iz doma neobično velikog broja kreativaca, Ljubuškog. Ljubav prema modi, lijepom, kreativi, stvaranju, starim obrtima i prirodnim materijalima stalno je bila prisutna kod mene, ali, odluku o početku sam donijela nakon što sam morala birati: da li želim tražiti posao kod drugog ili se napokon odvažiti i postati poduzetnica, što mi je oduvijek bila želja. Ideju o dizajnu kožne galanterije provukla sam kroz start-up, i kao prvi proizvod na tržište stavila divne kožne sandale sa personaliziranim ukrasima”, poručuje.
Zdenka se za pokretanje biznisa odlučila iz potrebe da izrazi svoju kreativnost, ali i potrage za izvorom prihoda koji su nužni. Proizvode brenda “Helenas” prepoznali su kupci širom svijeta a Zdenka otkriva i po čemu su to oni posebni.
“Glavne značajke naših proizvoda su vrhunska kvaliteta materijala, inovativnost, i predviđanje trendova, sa izradom u nivou svijetskih brendova a opet dostupnost i izrada po želji kupca.“
Koronavirus nije prepreka za uspješan biznis
Unatoč Matildinoj i Zdenkinoj borbi i upornošću da uspješno i kvalitetno posluju, tu su i prepreke, izazovi na koje nailaze kroz svoj rad.
Kako navodi vlasnica brenda „Helenas“ izazovi su u svakoj fazi poslovanja drugačiji, ali su za nju trenutno najveći izazovi putovanja u druge zemlje kako bi vidjela novitete u proizvodnji materijala. Spontana putovanja spriječila je pandemija koronavirusa koja za ove dvije poduzetnice srećom nije rezultirala gubicima.
“Pandemija se nije odrazila na moj posao iz razloga što energetski tretmani jačaju imunitet, te su samim tim potrebni u pandemiji. Naravno sigurnost mojih klijenata je na prvom mjestu, pazim na svoje zdravlje tako i tuđe”, poručuje poduzetnica koja upješno vodi svoj biznis “Energetic massage”.
Govoreći o izazovima pandemije koronavirusa vlasnica brenda „Helenas“ navodi:
“Pandemija koronavirusa se više odrazila na nabavku materijala, nego na prodaju jer smo mi brend koji ima isključivo online prodaju. Također, tokom pandemije koronavirusa naš tim bio je brojniji za još jednu osobu.“
Dok, vlasnica „Energetic massage“ ističe da trenutno radi sama, ali ima tim bliskih ljudi koji stoje na raspolaganju za svaki oblik pomoći.
Podrška države izostala
Ni Matilda ni Zdenka nisu imale nikakvu podršku države pri svom poslovanju, ali to ih nije spriječilo da nastave poslovati i kreirati planove za dalji rad.
Iskrivljena podjela poslova na „muške i ženske“
Unatoč svim uspjesima koje ove poduzetnice kreiraju, u bh. društvu i dalje vladaju stereotipi, besmislene podjele na „muške i ženske poslove“, ali i ta prepreka nije nešto nesavladivo za njih.
Govoreći o predrasudama okoline o poslu i njenom biznisu Matilda navodi:
“Susretala sam se sa stereotipima na osnovu podjele “muških i ženskih” poslova ali moje stajalište je da radeći na sebi i jačanju svog samopouzdanja svi stereotipi nestaju. Svako od nas treba raditi ono što voli i što ga ispunjava.”
Dok Zdenka nije bila u situaciji da se susreće sa stereotipima u vezi sa ženama u svijetu poduzetništva.
“Nisam nailazila na stereotipe vezano za žene u poduzetništvu, u mom okruženju zadnjih godina radilo se na promicanju tog termina a oduvijek su mali biznisi ovdje vezani za žene, bilo da su frizerke, kozmetičarke, krojačice, ugostiteljske, medicinske djelatnice ili umjetnice..“
Konstantnim trudom do uspjeha
Prepreke su sastavni dio rada, ali važno ih je savladati , posebice kada tek dođe do pokretanja vlastitog biznisa.
A Zdenka i Matilda onima koji žele pokrenuti svoj biznis poručuju da ne razmišljaju dugo, jer je uvijek pravo vrijeme za početi biznis.
“Oslobodite se straha od uspjeha ili neuspjeha. Izazovi su neminovni u svim vremenima. Lovite svoje snove, jer je uvijek pravi tren za biznis!”
Prezentovani medijski sadržaj je nastao u okviru projekta “Žene na izborima u Bosni i Hercegovini“ kojeg finansira Švedska a implementira Razvojni program Ujedinjenih naroda (UNDP) u Bosni i Hercegovini. Medijski sadržaj, kao i nalazi prikazani u istom ne odražavaju nužno stavove Švedske niti UNDP-a.