Deset najvećih menadžera iz autoindustrije predvodi dama, Marry Barra koja čeličnom rukom, bistrom glavom i britkim jezikom upravlja General Motorsom
Automobilsku industriju nazivamo industrijom svih industrija, kako zbog kompleksnosti proizvoda, tako i zbog njenoga utjecaja na ekonomiju. Nakon skoro jednog i po vijeka industrijske proizvodnje danas je u svijetu ostalo samo tridesetak megakorporacija čija je snaga nezamisliva iz perspektive malih država.
Ko upravlja ovim divovima? Ko su ljudi u čijim rukama je koncentrirana ta moć? Hrvatski Autostart izdvojio je deset najboljih menadžera autoindustrije. Dolaze sa svih strana svijeta, iz potpuno različitih okruženja, pa ipak zajednički su im ogromna ambicija, samodisciplina i talent upravljanja ljudima.
MARRY BARRA, SAD – GENERAL MOTORS
Mary Barra (53) prva je žena na čelu nekoga velikog proizvođača automobila. Nakon što je prošle godine zbog neispravnog sistema paljenja automobila optužena za smrt 74 osobe i po opozivu 30 miliona automobila predstavila svoju viziju budućnosti Cadilaca. Barra se uspješno suprotstavila problemima i postigla najbolji financijski kvartal još od bankrota GM-a 2009. Njena godišnja zarada premašuje 111 milijuna kuna.
AKYO TOYODA, JAPAN – TOYOTA
Akio Toyoda (59), praunuk „kralja japanskih izumitelja“ i osnivača Toyote Saikichija Toyode, od 2009. je predsjednik i CEO Toyote, najvećega proizvođača automobila u svijetu. Prema Forbesu Akio Toyoda je 28. najmoćniji čovjek u svijetu. U maniri japanske skromnosti, godišnji njegov je godišnji prihod „samo“ 20 milijuna kuna.
CARLOS GHOSN, LIBANON – RENAULT NISSAN
Carlos Ghosn (61) je libanonsko-brazilski menadžer na čelu Grupe Renault-Nissan i prvi među 450.000 zaposlenika. Jedini je svjetski poslovni čovjek koji vodi dvije kompanije s Fortuneova popisa 500 najvećih. Mitski status postiže kada 1999. sjeda na čelo propalog Nissana i u tri godine od njega stvara profitabilnu kompaniju. 2005. preuzima i čelo Renaulta.
FERDINAND PIECH, NJEMAČKA – VOLKSWAGEN
Ferdinand Piëch (78) najveći je menadžer autoindustrije u istoriji i živa legenda, radio je do travnja 2015. Austrijanac rođen u jednoj od najslavnijih porodica autoindustrije unuk je Ferdinanda Porschea, jednog od najvećih inženjera svih vremena, iz “pravoga automobilskog plemstva“. Zaposlenici su ga sa strahopoštovanjem zvali „patrijarh“. Hladan i okrutan, cijenjen je kao stručnjak koji zna sve o svakom automobilu. U dječačkoj dobi gledao je djeda, strica i bratića kako nakon poraza u drugom svjetskom ratu iz pepela uzdižu kompaniju Porsche. A 90-ih je zasjeo na čelo Volkswagena koji je bio pred propašću. Dvadesetak godina kasnije VW je postao najveći proizvođač automobila u svijetu. Obitelj Porsche-Piëch najbogatija je u Austriji.
SERGIO MARCHIONNE, ITALIJA – FIAT CHRYSLER
Sergio Marchionne (63) kralj je preokreta. Poput talijanskog nogometa, gdje uvijek možete očekivati neočekivani obrat, Marchionne je uspješno izveo čak dva salta mortalea. Talijan, sin Istrijanke, odrastao u Kanadi, diplomirani filozof i odvjetnik, doveden je u Grupu FIAT 2003. ne bi li spasio kompaniju od propasti. Za početak je penzionisaoo 2000 menadžera, a potom na blef izbacio GM iz Grupe FIAT. Toliko je uplašio tada najvećega proizvođača automobila u svijetu da su Amerikanci platili i odštetu. Sveopštom štednjom u nekoliko godina postigao je pozitivno poslovanje. Globalnu recesiju iskoristio je kako bi kupio Chrysler i tako preko noći stvorio globalnu multinacionalnu korporaciju FCA. Najnoviji je trik prodaja dionica Ferrarija kako bi nabrzinu podigao vrijednost kompanije i skupio kapital za podizanje proizvodnje za 50% u slijedeće tri godine.
CUNG MONG-KOO, KOREJA – HYUNDAI-KIA
Chung Mong-koo (77) vlasnik je i predsjednik Grupe Hyundai. Zaslužan je za stvaranje korejskoga diva koji danas ugrožava sve evropske, američke i japanske proizvođače automobila za masovno tržište. Preuzima 1996. grupaciju Hyundai od oca koji ju je osnovao. Isprva se posvećuje postizanju vrhunske kvalitete proizvoda, a potom i vrhunskom dizajnu. Chung Mong-koo majstor je prevare. Osuđen je 2007. pravomoćnona na tri godine zatvora zbog podmićivanja korejskih dužnosnika no zatvorska kazna promijenjena je u društveno korisni rad i novčanu kaznu.
CARLOS TAVARES, PORTUGAL – PEUGEOT-CITROEN
Carlos Tavares (57), Portugalac na čelu Grupe PSA Peugeot-Citroen, 2014. je preuzeo kormilo propale kompanije kao treći direktor u pet godina. Do njegovog dolaska Grupa je bila u gubitku sedam godina zaredom. Obitelj Peugeot je 2013.,nakon 150 godina, izgubila vlasništvo nad kompanijom u korist kineske i francuske države, koje sada imaju udjele. Tavares je donedavno bio Ghosnova desna ruka u Renaultu. Ghosn ga je izbacio kada ga je lažno optužio da je prodavao tehnološke tajne konkurenciji. Iznimno sposoban, ambiciozan i željan osvete Tavares upravo restrukturira PSA ne bi li pokazao Ghosnu kako je pogriješio kada ga je izbacio.
DIETER ZETSCHE, NJEMAČKA – DAIMLER AG
Dieter Zetsche (62) od 2006. čelnik je Daimlera. Reorganizirao je 2007. grupaciju koja je bila na rubu propasti i vratio ju na pozitivnu putanju. Riješio se Chryslera i Mitsubishija i fokusirao na Mercedes što se pokazalo ispravnim.
ELON MUSK, SAD – TESLA MOTORS
Elon Musk (44), suvlasnik je i od 2008. Teslin predvodnik. Zaslužan je za odličan Teslin imidž i što je ta minijaturna kompanija danas najpoznatiji prozivođač električnih automobila u svijetu. Musk je uljez u autoindustriji kakvu smo dosad poznavali i predvodnik novoga vala proizvođača auta. Izrastao u svijetu računarskih programa simbolički najavljuje ulazak Googlea, Applea i ostalih proizvođača računarskih programa u svijet proizvodnje automobila.
LI SHUFU, KINA – GEELY
Li Shufu (52) osnivač je, vlasnik i predsjednik Geelyja, najvećega privatnog proizvođača automobila u Kini. Kupuje 2010. švedski Volvo koji tako postaje prvi veliki automobilski brend u kineskim rukama. Automobilski svijet je u šoku, svjestan da svakoga može zadesiti sudbina Volva. A Li Shufu tom je akvizicijom najavio ulazak Kineza na globalnu scenu proizvođača automobila.