Kako je nastao čuveni Yugo Florida i kako je dobio ime

0

Osamdesetih godina prošlog vijeka, poslije modela 750 i 101, tadašnja jugoslovenska fabrika automobila Zastava počela je da se više otvara izvoznim tržištima sa novim modelom Yugo 45.

Kako su prodajne brojke rasle, u Kragujevcu su postajali sve ambiciozniji i tako je započeo razvoj modela Florida, koji je tako nazvan u čast ohrabrujućeg početka prodaje Yuga 45 u SAD.

Prvobitni naziv koji je rukovodstvo Zastave namijenilo novom automobilu bilo je – Sonata, ali su kasnije saznali da je to ime već zaštitio južnokorejski proizvođač Hyundai. Na nekim tržištima najsavremeniji Zastavin model, proizveden pod radnom oznakom Zastava 103, zvao se Yugo Sana.

Zastavini stratezi željeli su prepoznatljiviji dizajn eksterijera nego što su mogli da nacrtaju u sopstvenom dizajnerskom odjeljenju, pa su se okrenuli čuvenom Đorđetu Đuđaru, koji je u to vrijeme dizajnirao model Fiat Tipo.

Tako je dizajn Floride zapravo nastao na osnovu jedne od odbačenih idejnih skica pomenutog italijanskog automobila.

Premijerno predstavljanje Zastavinog novog automobila bilo je pompezno. Florida je ispraćena sa velikim ponosom, jer je to bio najskuplji model fabrike u tom trenutku, a na premijeru je pozvano 150 novinara.

Bio je to veliki iskorak za Jugoslaviju i pravi automobil dizajniran za devedesete. Nažalost, tada niko nije znao koliko težak period čeka zemlju.

U poređenju sa prethodnim Zastavinim automobilima, novu Floridu krasi atraktivan izgled, prostrana unutrašnjost i veliki prtljažnik. Predstavljen je kao porodični, višenamjenski automobil, pogodan za gradsku vožnju, kao i za duža putovanja.

Na novinarsko pitanje kolika bi bila cijena novog automobila, odgovorili su da je između 13.500 i 15.000 tadašnjih njemačkih maraka.

Na predstavljanju je najavljeno da će Yugo Florida biti opremljen benzinskim motorima od 1.1 do 1.6 litara i Fiatovim dizel motorom od 1.7 litara. Sa modernim McPherson prednjim vješanjem i polukrutom zadnjom osovinom, Florida je obećavala dobre vozne karakteristike, a vozaču je data prilično moderna kontrolna tabla za ono vrijeme, prenosi B92.

Serijska proizvodnja je počela tek godinu i po dana nakon predstavljanja – proizvodna traka u kragujevačkoj fabrici je puštena u rad u oktobru 1988. godine. Planirana godišnja proizvodnja bila je između 60.000 i 100.000 primjeraka, od čega bi 70 posto odlazilo u izvoz.

Međutim, ništa nije išlo po planu, a uprkos činjenici da su dobavljači komponenti uglavnom bile srpske i hrvatske kompanije, bilo je problema u lancu snabdjevanja. Uz to, značajan problem je bio i loš kvalitet materijala i konstrukcije.

Poslije raspada Jugoslavije i sankcija Srbiji, sve se dodatno zakomplikovalo i proizvodni planovi su postali utopija, pored toga, fabrika je teško oštećena u NATO bombardovanju.

Godine 2000, proizvodnja djelimično redizajnirane Floride je nastavljena, i mada se Zastava nadala oživljavanju, putovanje najsavremenijeg automobila okončano je poslije dvadeset godina sa nešto više od 30.000 proizvedenih jedinica.