Izgradnja brzog puta na ruti SEETO 3 Sarajevo – Vardište mogla bi koštati između 800 miliona i milijardu i 200 miliona eura, javlja Anadolu Agency (AA).
Naime, Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske u saradnji sa konsultantskom kućom “Eptisa” iz Sarajeva danas je u Administrativnom centru Vlade RS organizovalo prezentaciju Preliminarnih studija i projekata za izgradnju brzog puta na ruti SEETO 3 Sarajevo – Vardište.
Dragan Gagić, vođa tima konzorcijuma “Eptise”, u izjavi za novinare pred početak prezentacije izjavio je da bi u zavisnosti od varijante koja će biti izabrana ova brza ceta mogla imati oko 150 kilometara. Prema njegovim riječima, cijena izgradnje zavisiće prvenstveno od onoga što se želi postići, odnosno da li je to brzina, pokrivenost, ili ekologija. Kada je u pitanju trasa, postoji oko 30 kombinacija, a obzirom na težak teren ovaj projekat će finansijski i vremenski biti izuzetno zahtjevan.
Prezentaciji prisustvuju i predstavnici Ministartva komunikacija i transporta BiH, Ministarstva prometa i komunikacija FBiH, a Nataša Kostić , pomoćnik ministra saobraćaja i veza RS, istakla je da su sredstva za izradu studijske dokumentacije obezbijeđena kroz IPA2 sredstva Evropske unije.
“Očekujemo da kada konsultant završi posao, da će da ponudi i preporuči koja je optimalna trasa za izgradnju brzog puta Sarajevo-Vardište, a na BiH je, odnosno nadležnim entitetski ministarstvima za putnu infrastrukturu, da nakon ovoga apliciramo prema Evropskoj komisiji za grant sredstva za izradu projektne dokumentacije za trasu koju izaberemo”, rekla je Kostić.
Prema njenim riječima, Ruta 3 Sarajevo-Vardište je regionalni projekat – spoj koridora 5c u BiH i koridora 10 u Srbiji.
Danas se u Banjaluci održava i sastanak radne grupe zadužene za iznalaženje jedinstvene trase budućeg autoputa Sarajevo-Beograd. Odgovarajući na pitanja novinara, Kostić je istakla da je današnji sastanak radne grupe prvi i da nemaju jasno definisan zadatak.
Ponovila je da RS ima usvojene strateške, planske dokumente gdje je predviđena izgradnja brzog puta Sarajevo-Vardište i autoputa od Vukosavlja preko Brčkog do Bijeljine i granice sa Srbijom, kao i brzog puta od Podromanije preko Sokoca Vlasenice, Han Pijeska i Zvornika do granice sa Srbijom, a da se ti putni pravci nalaze i u okvirnim transportnim strategijama BiH.
Goran Filipović, predstavnik Delegacije evropske unije za BiH, izjavio je da očekuju kompletnu preliminarnu dokumentaciju i studiju za trasu Sarajevo-Vardište.
“Mi ne radimo famozni autoput Sarajevo-Beograd, ovo bi mogla biti jedna od varijanti tog autoputa i mogla bi pomoći iznalaženju rješenja”, rekao je Filipović.
Govoreći o brzoj cesti Sarajevi-Vardište, rekao je da je u pitanju kompleksan, skup i zahtjevan zahvat koji se suočava sa generalnim problemom u BiH, “a to je problem malog obima prometa, gdje je jako teško dokazati isplativost tih investicija i samim tim dobiti sredstva za kreditiranje ovakvih projekata”. Samo izrada projektne dokumentacije koštaće preko 10 miliona eura.
“Apelovao bih na to da prije nego što se zakotrljaju priče o mreži brzih pruga, brzih cesta, autocesta, da se razmisli o tome koliko to zaista košta i doprinosi. Izgleda da su ambicije jako velike, sredstva vrlo skromna. Mi ćemo kao delegacija EU nastojati pomoći što više možemo, međutim i naši dometi su ograničeni i za još jedan period ne bi trebalo očekivati puno više od izrade projektne dokumentacije za ono što se zove osnovna i sveobuhvatna mreža u BiH”, rekao je Filipović.