Predsjednik uprave AS Holdinga Rusmir Hrvić u razgovoru za BiznisInfo ističe da je za AS grupaciju 2017. bila najuspješnija godina do sada: zabilježeni su rekordi u broju zaposlenih, ukupnim prihodima, količini proizvodnje i izvozu.
Pored odličnih poslovnih rezultata, godinu će obilježiti i niz uspješnih akvizicija, ali i uvođenje korporativnog upravljanja grupacijom kao odgovor na nove izazove koji stoje pred kompanijom nakon dvadeset godina razvoja.
Poslovna 2017. je iza nas. Kako ste zadovoljni ostvarenim poslovnim rezultatima?
Imamo dovoljno razloga da budemo zadovoljni poslovanjem u 2017. godini. Prema svim indikatorima poslovanja ostvarili smo do sada najbolje rezultate. Zabilježeni su rekordi u broju zaposlenih, ukupnim prihodima, proizvedenim količinama, izvozu, itd. Trenutno u cijelom sistemu radi oko 4.500 radnika, naš ukupni promet u sve tri divizije će biti veći od 300 miliona KM, od toga oko 20% se odnosi na izvoz.
Kao jedan od najbitnijih događaja u toku ove godine izdvaja se formiranje AS Holdinga kao društva za upravljanje privrednim društvima. Možete li za naše čitatelje pojasniti šta to zapravo znači?
To znači da smo formiranjem AS Holdinga uveli korporativno upravljanje Grupacijom. U momentu kada smo nakon 20 godina rasta i razvoja dostigli vrhunac, mi smo odlučili krenuti ispočetka, i to na način da ponudimo novu vrijednost ovoga puta u sferi upravljanja.
Smatramo da je došlo pravo vrijeme za nove izazove, i da nakon dvije decenije poslovanja u kojem smo širili naš poslovni portfolio, sada trebamo kreirati snažan sistem upravljanja koji će generirati dalji rast i razvoj, i koji će biti u stanju odgovoriti izazovima koji nas očekuju u vremenu priprema za ulazak u EU.
AS Holding ima 15 članica i brojne brandove. Šta će formiranje holding značiti za pojedinačne članice i kako će ono unaprijediti njihovo poslovanje?
Osnova svega je znanje. Zato smo formirali snažan tim ljudi koji nadziru i vode direkcije zadužene za različite oblasti poslovanja kao što su finansije, kvalitet, prodaja, logistika, te razvoj i marketing. Tu su i konsultanti i sve intenzivnija saradnja sa univerzitetima i institutima.
Također, saradnja se odvija i sa domaćim, i najrelevantnijim evropskim i svjetskim finansijskim insitucijama, kroz redovno poslovnje i posebne edukacijske programe, itd. Krajnji cilj koji želimo postići je strateško pozicioniranje, optimiziranje poslovnih procesa, kreiranje i provedbu poslovnih politika koje će služiti u konačnici podizanju razine konkurentnosti na tržištu naših članica.
Koliko je formiranje holdinga bitno za održivost poslovanja kompanija?
Mi mislimo da je formiranje Holdinga od presudnog značaja za dalje uspješno poslovanje naših kompanija. Veličina Grupacije jednostavno nalaže uspostavljanje preciznih procedura tj. formi koje će ukoliko se pravilno shvate i provode, u konačnici doprinijeti daljem razvoju efikasnosti poslovanja.
Dalje, veličina Grupacije nalaže uspostavu jedinstvene etike poslovanja, koju mi od naših početaka razvijamo i smatramo da upravo takve vrijednosti kao što su poštenje, izvrsnost i predanost, protkani onim najboljim što nosi naš bosanski background, možemo podijeliti sa svim našim usposlenicima. S tim u vezi, smatramo da imamo na šta svi zajedno biti ponosni.
Ranije ste najavili da će AS Group nastaviti sa akvizicijama domaćih brendova, naročito onih koji su zapali u finansijske poteškoće no imaju potencijal za razvoj. Ovakvom taktikom širite svoje poslovanje ali kompanije spašavate od propasti što je veoma značajno za bh. ekonomiju. Da li će se ovaj trend nastaviti i u 2018?
Da, nastavit ćemo dalje sa akvizicijama domaćih brandova, ali i sa jačanjem postojećih, te sa pokretanjem novih brandova kroz inovacije. Smatramo da ta priča još nije završena i da ima dovoljno prostora za dalji rast. Nismo se nikada vremenski ograničavali u ovakvim projektima. To je jednostavno proces koji traje.
Većina tih brandova ili bi mogla bolje i brže da se razvija, ili su preduzeća koja ih proizvode dospjela u nezavidnu poziciju kada im je potrebna pomoć u sferi upravljanja i drugim bitnim segmentima poslovanja. Takva posrnula preduzeća mi zapravo spašavamo od zatvaranja. To je naš koncept, i smatramo da je uspješan i da je od koristi svima, kako za nas, tako i za zaposlene, i cijelo društvo.
Izvoz iz BiH ove godine bilježi rekordne iznose, što je znak da se bh. industrija konačno budi. Proteklu godinu obilježio je ulazak na nova tržišta i kada je u pitanju AS Grupacija. Šta je ono najvažnije što bi vlasti trebale uraditi da olakšaju firmama poslovanje?
Vlasti su tu da kreiraju povoljan ambijent i okvirne uvjete poslovanja sa ciljem kontinuiranog unaprijeđenja konkurentnosti. Mi se na domaćem i inozemnim tržištima moramo nositi sa najjačim globlanim igračima, i zato je važno da uvjeti poslovanja budu barem jednaki. S druge strane, mislim da svi mi u cijeloj regiji imamo manje više isti problem koji nam otežava rast i razvoj, i koji nam otežava da budemo još uspješniji, a to je politička nestabilnost koja ponekada prelazi u nesigurnost poslovanja.
Mislim da dijelim mišljenje svih poduzetnika u regiji kada kažem da sve zemlje regije i ljudi koji upravljaju njima moraju hitno stabilizirati prije svega političke prilike, kako bi biznismeni konačno pokazali svoje sposobnosti. Vjerujem da bismo tada kao jedna ekonomska i geografska cjelina za kratko vrijeme ovaj dio svijeta učinili puno zanimljivijim za investicije, velike infrastrukturne projekte, a što bi rezultiralo snažnim privrednim zamahom. Tada ne bismo imali kolone autobusa u kojima su ljudi iz ovih naših zemalja sa kartom prema Njemačkoj u jednom smjeru.
Do prije nekoliko godina u BiH su bile rijetke kompanije koje su bile prepoznate kao jake, uspješne i stabilne. Pa i u javnosti malo je bilo kompanija sa takvim imidžem. Situacija se polako mijenja. Ima li BiH konačno jake stabilne kompanije koje mogu povući bh. privredu naprijed?
Dobro ste to primijetili. Situacija je do prije 7-8 godina bila gotovo beznadežna. Nije izgledalo da će se domaći proizvođači uspjeti izvući iz prilično loše situacije u kojoj su se našli. Danas je hvala Bogu sasvim drugačije. Mislim da danas u Bosni i Hercegovini imamo respektabilan broj sjajnih kompanija koje su u stanju proizvesti konkurentne proizvode za domaće i inozemna tržišta.
Također, svi oni sada puno više investiraju u inovacije, tehnologiju, ali i dizajn, promociju i komunikacije uopće, jačajući na taj način svoje brandove. Drago mi je smo u takvom odnosu prema izazovima razvoja domaćih brandova mi na neki način bili pioniri na našem tržištu. Lijepo je vidjeti da nismo sami, da je tu sada čitav niz snažnih i uspješnih domaćih kompanija.
AS Group trenutno zapošljava oko 4.500 ljudi. Posmatrano na nivou holdinga, jedan ste od najvećih poslodavaca u BiH. Šta nedostaje kako bi ambijent za nova zapošljavanja bio poboljšan a realni sektor postao atraktivniji?
Treba učiniti sve da se porezi i doprinosi smanje na nivo koji će omogućiti snažno odvijanje dva uporedna procesa – masovno zapošljavanje i značajnije povećanje plaća radnika u proizvodnji. Na taj način imat ćemo dvostruki efekat, na jednoj strani omogućit će se brže i još veće punjenje budžeta neophodnog za razvoj države, obrazovanja, njene infrastrukutre, zdravstva, penzionih fondova i socijalna davanja.
Na drugoj strani, više zaposlenih i veće plaće inicirat će veću potrošnju koja će omogućiti veći obim proizvodnje i povećan plasman domaćih proizvoda.
Kakvi su planovi za 2018-u? Hoće li doći do realizacije čokoladnog programa i proizvodnje 4 nove čokolade kako je najavljeno?
U 2018. nastavit ćemo sa razvojem korporativnog upravljanja i jačanjem tima ljudi koji će biti spreman na izazove koje imamo pred sobom.
Vezano za vaše drugo pitanje, bit će novih čokolada i još mnogo novih proizvoda i inovacija koje će nam pomoći da učvrstimo liderske pozicije na domaćem tržištu, i postignemo još bolje rezultate u izvozu.