Njihove boje krasile su Papinu stolicu koja je pravljena 2015. kada je Papa Franjo bio u posjeti Bosni i Hercegovini, radili su specijalne materijale za Sarajevsku Vijećnicu, a vrše i isporuke boja za čuveni Mercedes.
Sa Almom Kadić direktoricom kompanije Duga Idela koja već duže od 30 godina uspješno posluje kao jedan od vodećih retail-era prozvoda i materijala za gradnju u dobojsko – zeničkoj regiji, razgovarali smo o formulama poslovnog uspjeha, velikoj investiciji koju su imali prošle godine, inovacijama u oblasti trade-a, planovima i korporativinim izazovima porodičnih firmi kakvih je u Bosni i Hercegovini sve više.
Duga Ideal već duže od 30 godina uspješno posluje na tržištu dobojsko – zeničke regije, pozicioniravši se na ovom području kao jedan od vodećih trgovaca koji nudi robe i materijale za gradnju. Kako je ukratko izgledao razvojni put kompanije i da li je bilo jednostavno doći do pozicije lidera u branši u ovoj regiji?
Počeli smo kao mala porodična trgovina 1987. godine. Od početka smo se trudili biti drugačiji od ostalih, i vjerovatno je to uticalo da budemo, usudila bih se kazati, inovativan trgovac. Mi danas pratimo razvoj novih tehnologija i stavljamo ih kroz potpuno nove i vlastite brandove u funkciju. Na taj način bivamo ne samo drugačiji već i efikasniji, jer kreiramo novu vrijednost za isti novac. Imamo primjer našeg branda “Activplast” koji je zapravo materijal nastao u našoj laboratoriji. Tako je i sa nekim ostalim proizvodima iz brenda Activ kao što su ThermoActiv, ThermoActiv professional, ActivPutz, FasActiv i drugi.
U tome bi se sadržavala naša inovativnost. Trudimo se našim kupcima dati bolje od onoga što imaju drugdje, sa mnogo truda, pažnje savjetovanja i edukacije koju im prutžamo svakodnevno. Eto, zbog toga je Duga Ideal idealan partner za gradnju i uređenje svim potrebnim materijalima. Naš cilj je da svaki dom sa nama bude funkcionalniji, ljepši, zimi topliji i ljeti ugodniji. Takav model poslovanja rezultirao je liderskom pozicijom na ovom dijelu tržišta u oblasti kojom se bavimo.
Kako je Duga Ideal poslovala u protekloj godini, da li ste zadovoljni postignućima kompanije?
Imali smo značajne investicije u 2017. godini, ali što je najvažnije ispunili smo naše planove. Prošla godina bila je u znaku potpune rekonstrukcije naših prodajnih objekata. Naime, završili smo projekat modernizacije i proširenja prodajnog objekta koji se nalazi na pravcu M17 u Mravićima, općina Doboj Jug po savremenim standardima prodaje.
Na taj način smo se još bolje regionalno pozicionirali. Sa 1.800 m2 savremeno uređenog prodajnog prostora i 7.000 artikala Duga Ideal je postala jedan od najbolje opremljenih trgovačkih kompanija u dobojsko – zeničkoj regiji, specijaliziranih za boje, lakove, fasade, keramiku, grejne i vodoinstalacione sisteme, kao i druge materijale i opremu za enterijere i eksterijere.
Kako se ova investicija odrazila na vaše poslovanje?
U rekonstrukciju i modernizaciju smo samo prošle godine investirali 1.130.000 KM. Već sada možemo kazati da su nam se investicije isplatile jer smo npr. povećali broj zaposlenih za 70%, a broj kupaca za 17%. Imamo 80 novih partnera, kako građevinskih firmi, tako i proizvođača poluproizvoda koji se redovno opskrbljuju robama iz našeg asortimana. Posebno se vodilo računa o energetskoj efikasnosti čemu mi kao kompanija dajemo veliki značaj, i na što smo veoma ponosni, počev od rješenja za zagrijavanje, preko izolacija, rasvjete, i svega ostalog.
Sve u svemu investicija je otvorila nova tržišta, dobili smo nove kupce, realizirali nova zapošljavanja, energetski smo efikasniji, štedimo više energije i više čuvamo okolinu. Jasno je već sada da je investicija bila pun pogodak.
Kakve su reakcije kupaca sa aspekta zadovoljstva kupovinom, primjećujete li u tom smislu promjene?
Naše stalne mušterije kod nas zakazuju termin. Oduševljeni su novim ambijentom, načinom izlaganja robe, i prostorom uopće. I, ranije je postojala ta navika na profesionalnu uslugu koju decenijama pružamo, ali je ovaj novi ambijent kao takav to upotpunio. Mi s druge strane imamo više prostora da se posvetimo njima i svaki dan je sve više onih koji bi da kupuju od nas. Oni sada dolaze kod nas po inspiraciju.
Zanimljive su reference Duge Ideal: isporučili ste boje za Papinu stolicu koja je pravljena 2015. kada je Papa Franjo bio u posjeti Bosni i Hercegovini, zatim specijalne materijale za sarajevsku Vijećnicu. Tu je i profesionalna antikorozivna zaštita kompanije EFT-Dong Fang u Stanarima, itd. Osim toga, vršite isporuke boja i za čuveni Mercedes. Kako objašnjavate sve ove “slučajeve”?
Duševna satisfakcija! Imamo sjajan tim mladih ljudi koji bukvalno traga za izazovima, posvećeni u poslu kojeg beskrajno vole. Ako je npr. potrebno postići određen postotak sjaja nekom bojom, u našoj labratoriji vrše ispitavanja, izračunavanjem formula miksaju se različite kombinacije. Na kraju postignete maskimum i uživate u osjećaju da ste nadmašili sami sebe. Vrlo brzo se “pročuje” za vas, i pukne priča: što ne može niko znaju da mi to možemo.
Ističete da ste “idealan partner za gradnju”. U čemu se ogleda vaša konkurentost na tržištu?
Uz sve ovo o čemu smo do sada razgovarali dodala bih npr. nekoliko prednosti kao što su širok asortiman robe, besplatna dostava na kućnu adresu i u dogovoreno vrijeme, besplatno savjetovanje. Tu je i preporuka provjerenih majstora, a imamo i prilaz za velike kamione i family friendly parking. Imamo robu visokog kvaliteta, prisutne su i stalne akcije. Poštujemo rokove.
I, što je najvažnije ponosni smo na naše edukovano osoblje. Dešava se da nas kupci iz Sarajeva, Mostara i drugih gradova posjećuju jer smo na jednoj od najfrekventnijih lokacija magistralnog puta M17 kada uvjereni u naše prednosti žele raditi samo s nama. Mi im ovo povjerenje naravno višestruko uzvratimo najboljom uslugom.
Poslovni uspjeh se temelji na izvrsnosti ali i osjećaju za druge pogotovo one koji su u potrebi. Možete li podijeliti s nama neke od primjera angažmana kompanije Duga Ideal za dobrobit zajednice i pomoći onima koji su u nevolji?
Nastojimo pomoći onim kojima je pomoć potrebna, ali biti i dijelom uspješnih sportskih i drugih priča sredine u kojoj svi zajedno živimo. Donirali smo dio sredstava za mobilni inkubator opštoj bolnici u Doboju, a nastoji se pomoći i socijalno ugroženim porodicama, odvajajući određena novčana sredstva i materijale za obnovu njihovih domova.
Kompanija pomaže također rad mnogih loklanih sportskih klubova. Za vrijeme užasnih poplava 2014. godine koje su najviše pogodile ovu regiju Bosne i Hercegovine, Duga Ideal je podijelila 1000 kanti boje za obnovu oštećenih kuća. U tim istim poplavama most „Duga“ u Zavidovićima u potpunosti je uništen. Most je ponovo izgrađen 2017. i drago nam je da je obojen našom bojom, tako da je most „Duga“ novim izgledom opravdao svoje ime.
Duga Ideal je uspješna porodična firma kakavih je niz u Bosni i Hercegovini. Šta nam možete iz vašeg iskustva upravljanja kompanijom kazati, kakava je budućnost takvih firmi kod nas?
Smjena generacija će biti po mom mišljenju veliki izazov za porodične firme, bile one velike, srednje ili male. Mi smo tu smjenu generacija uspješno prošli. Naš model upravljanja je postavljen odozdo prema gore pri čemu zbog specifičnosti posla kojim se bavimo prodaja i logistika imaju posebno mjesto. Mada ta poslovna šema izgleda vertikalno ona je zapravo po načinu vođenja biznisa više horizontalno ustrojena. To nas čini stabilnijim i jačim u izazovima upravljanja kompanijom i u donošenju odluka.
Generalno različitosti u top managementu koliko god su nedostatak one su i prednost, zbog različitih uglova gledanja. Ljudi čine biznis i mi tome posvećujemo posebnu pažnju. Bez obizra na relativno mali broj zaposlenih, ukupno 23, insistirali smo na odjelu za ljudske resurse. S druge strane u porodičnim firmama imate puno odricanja u privatnom i poslovnom životu što mora rezultirati uspjehom.
Kakvi su planovi Duga Ideal, razmišljate li o širenju vašeg poslovnog koncepta na druga tržišta?
U planu je širenje, ali u nekom srednjoročnom periodu. Kada to kažem mislim na domaće tržište sa fokusom ka većim gradovima, i to zbog priliva kupaca kojih već sada imamo iz udaljenijih regija. U suštini, mislim da je naš trade – koncept do te mjere zanimljiv i poseban da bi, sigurna sam, uspio na bilo kojem drugom području ili tržištu. A, kada ste svjesni toga, samo nebo vam je granica.