INTERVJU Nihad Imširović, direktor Klasa: Kada imate kvalitetne proizvode, tržište vas traži

0

Klas d.d. Sarajevo vodeći je bh. proizvođač u mlinsko-pekarskoj djelatnosti i jedan od vodećih proizvođača tjestenine, slastičarskih i konditorskih proizvoda u BiH i regionu. Kompanija sa tradicijom dugom 115 godina godišnje proizvede oko 80.000 tona hrane a trenutno izvozi u više od 20 zemalja svijeta.

Kompanija je godinu započela ulaskom na nova tržišta a svoju najveću šansu vidi u prepoznatljivosti tradicionalnih proizvoda bosanske kuhinje. Trenutno zapošljava oko 950 radnika a u razgovoru za BiznisInfo direktor Nihad Imširović kaže da su upravo oni snaga kompanije.

Kako je za Klas počela nova poslovna godina? Da li je već bilo novogodišnjih poslovnih dogovora?

– Da. Odmah poslije novogodišnjih praznika dobili smo jednog velikog kupca naših konditorskih proizvoda u Kataru i tako otvorili još jedno novo izvozno tržište. O tome ćemo više u narednom periodu. Također, uskoro treba da potpišemo ugovor o distribuciji naše robe na tržište Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Zatim, pronašli smo novog distributera na tržištu Republike Hrvatske i očekujemo agresivniji prodor Klasovih proizvoda u svim većim trgovačkim lancima u Hrvatskoj. Intenzivnije prisustvo na hrvatskom tržištu osigurali smo plasmanom tradicionalnih zalivenih kolača u objekte Konzuma u novembru/decembru prošle godine.

Konstantno dobivamo pohvale potrošača na kvalitet naše baklave, hurmašice, tulumbe, ne samo iz Hrvatske, nego iz svih zemalja u koje izvozimo ovaj program kolača. Početak ove godine značio je i implementaciju nove prodajne politike, prilagođene tržišnim trendovima i modernom retailu.

Na koliko tržišta Klas sada izvozi i može li se očekivati dalji rast u ovom pravcu?

– Klas izvozi na skoro sve kontinente, u više od 20 zemalja svijeta: od EU i SAD-a, preko Australije, Kanade, zemalja CEFTA-e, do Turske. Najznačajnija izvozna tržišta su Hrvatska, Danska, Crna Gora, Švedska, Švicarska i SAD.

Nastup Klasa na izvoznim tržištima u prošloj godini ocjenjujem još boljim, sadržajnijim, inovativnijim, asortimanski diverzificiranim, u odnosu na 2016. godinu. Raduje nas značajan rast izvoza u zemlje Skandinavije, potom Hrvatsku, Sloveniju, i naravno plasman Klasovih proizvoda u veliki austrijski trgovački lanac Penny Markt.

Svako tržište ima svoje specifičnosti, pa smo uvijek u prilici da iznalazimo rješenja, kako u segmentu zastupništva i distribucije tako i na polju adekvatnog prodajnog portfolia. Dobre izvozne rezultate postižemo novim proizvodima, kao što je jufka u posebnom, inovativnom pakovanju – čvrstoj posudi koja jufku štiti od lomljenja i isušivanja. Kada smo početkom prošle godine razvili ovaj proizvod, znali smo da će to biti pun pogodak za izvozna tržišta, jer je riječ o inovaciji i kvalitetu, po konkurentnoj cijeni.

Dobre rezultate postiže i orijentalna slastica Rahat lokum. Inače, Klas svoju konkurentsku prednost na izvoznim tržištima gradi upravo na bosanskoj kuhinji, odnosno našim tradicionalnim proizvodima, poput baklave, pite, somuna, jufke, lokuma

Tržište Švedske je dobar primjer, ušli smo i u moderni retail, osim etno tržišta, to je ono čemu mi težimo. Stvoriti prepoznatljivu liniju proizvoda za izvozna tržišta.

Izvoz iz BiH prošle godine zabilježio je rekordne iznose, što je znak da se bh. industrija konačno budi. Šta je ono najvažnije što bi vlasti trebale uraditi da olakšaju firmama poslovanje?

– Činjenica je da je sve teže poslovati, konkurencija je sve izraženija, nelojalnija, zahtjevi tržišta sve veći i rigorozniji. Konkurentnost proizvoda jeste osnova opstanka i kvalitetnog razvoja jedne kompanije. Na tržištu gdje nemate jaku sirovinsku osnovu, nedovoljno razvijenu infrastrukturu, a samim tim i visoke troškove nabavke, relativno visoke stope poreza i doprinosa na plate, neadekvatnu uvezanost tržišta rada i obrazovanja, nije lako doći do te konkurentnosti.

U poljoprivredno-prehrambenoj industriji među ključnim preprekama su i problemi finansiranja i osiguranja obrtnog kapitala, nelikvidnost, neznatni državni poticaji za proizvodnju i izvoz, prekomjeran uvoz i nelojalna konkurencija, loša ili nedovoljna kontrola uvoznih proizvoda… Država mora biti aktivnija u rješavanju ovih problema, jačati poticaje i stvoriti povoljniji poslovni ambijent.

Sve veći broj naših kompanija i proizvoda osvaja strana tržišta a nisu rijetke ni tvrdnje kompanija kako je bilo lakše osvojiti strana tržišta nego domaće. Kakav je vaš komentar?

– Kažu da je najteže biti prvi u svome gradu i svojoj zemlji. Međutim, Klas se uspijeva dobro nositi sa zahtjevima kako domaćeg tako i stranih tržišta. Kada imate kvalitetne i u većini slučajeva originalne, jedinstvene proizvode, poput Bosanskog lokuma, Zlatnog pudera, Sarajevskih somuna, Jufke, Rahatlokuma, Baklave, Hurmašice, Kadaifa, tržište vas traži.

Stranim tržištima su, dakle, posebno zanimljivi naši tradicionalni proizvodi bosanske kuhinje, gdje i vidimo svoju najveću šansu. Kupcima iz inostranstva posebno je fascinantan prirodan okus koji smo zadržali originalnim recepturama.

Tu je i vrhunski kvalitet hrane koji obezbjeđujemo strogom primjenom međunarodno priznatih standarda upravljanja kvalitetom – ISO i HACCP, te sve značajniji halal-certifikat. U takvim okolnostima lakše poslujemo, mada uvijek može bolje i mi se trudimo da tako i bude. BiH ima velike mogućnosti za proizvodnju zdrave hrane i Klas zajedno sa ostalim članicama AS Grupacije upravo u tome vidi svoju opstojnost i novu šansu.

Prehrambena industrija Klas obilježila je prošle godine i 115 godina od osnivanja. Gdje je Klas sada i jeste li zadovoljni prošlogodišnjim rezultatima?

– Tokom cijele prošle godine, u kojoj smo obilježili 115. rođendan, bili smo fokusirani samo na pozitivne priče. Mnogo smo radili, razvijali nove proizvode, ulagali u kvalitet, borili se za unapređenja poslovanja i konkurentnost, radili na restruktuiranju kompanije, jačanju organizacijske kulture i optimizaciji proizvodnih i logističkih procesa…

Nismo mnogo razmišljali o preprekama, već o izazovima, i u tom kontekstu zadovoljni smo poslovnim rezultatima. Naravno, uvijek to može biti bolje. I odmah na početku ove godine postavili smo sebi visoke ciljeve za ovu poslovnu godinu.

Klas dosta radi na jačanju bh. privrede i kroz saradnju sa kooperantima, malim proizvođačima. Koliko ste zadovoljni ovom saradnjom i kakvi su planovi?

– Mi bismo bili sretni kada bismo sa domaćeg tržišta mogli otkupljivati znatno veće količine pšenice kao naše osnovne sirovine. BiH ima dosta obradivih površina, povoljne geografske i klimatske uslove, ali domaća poljoprivredna proizvodnja je na nezavidnom nivou.

Potrebna je sinergija poljoprivrednih proizvođača, industrijskih proizvođača i prerađivača, i države. Bez kvalitetne i dobro razvijene kooperantske mreže i poticaja države nije moguće dalje razvijati bh. poljoprivredu i postizati konkurentne cijene kako sirovine tako i gotovih proizvoda.

Prije nekoliko mjeseci izjavili ste da je Klas tek na početku investicijskog ciklusa i novih projekata. Možete li nam otkriti koji su strateški planovi za budućnost?

– Nastavljamo započeti proces restruktuiranja kompanije kako u korporativnom tako i proizvodnom segmentu, te razvoj novih proizvoda. Proširivat ćemo proizvodne kapacitete na linijama za proizvodnju somuna i pita…

O strateškim planovima ne bismo mnogo govorili. Neka to bude mala poslovna tajna, ali i iznenađenje za sve naše kupce i potrošače. Nastojat ćemo i ove godine biti inovativni, kreativni, proaktivni…

Najavili ste i neke nove proizvode?

– I u ovoj godini nastavljamo razvijati nove proizvode i modificirati trenutni asortiman. Samo u kategoriji pekarstva planiramo razviti više od 30 novih proizvoda, te redizajnirati ambalažu pakovanih hljebova. U kategorijama čajna peciva, vafli i tjestenina fokusirat ćemo se na modifikaciju postojećeg asortimana, a pripremamo i jedan potpuno novi proizvod u kategoriji mlinarstva – pšenični griz za bebe.

Koliko je osoba zaposleno u kompaniji Klas te da li su u planu neka nova zapošljavanja?

– Snaga Klasa su, prije svega, njegovi uposlenici. Trenutno imamo oko 950 uposlenih. Ove godine ćemo raditi na „stvaranju nasljednika“, odnosno kadra koji će preuzeti tradiciju izrade proizvoda po kojima smo prepoznatljivi već toliko godina, sa jedne strane kao i edukacija kadra spremnog na izazove novih i modernih tržišnih tokova i zahtjeva.

Dakle, posvetit ćemo se usavršavanju našeg kadra, te u skladu sa potrebama u naš tim primati mlade i obrazovane ljude koji će proći školu Klasa i kroz generacije prenositi vrijednosti i kvalitet naših proizvoda.