Advertisement

I skepsa i radost zbog generacijskog projekta – pruge od Doboja prema Srbiji

0

Odlukom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, u fokus je vraćena inicijativa o pokretanju obnove pruge od Doboja preko Tuzle do Zvornika i dalje prema Srbiji. Ovo je iznimno važan projekat za Tuzlanski kanton, ocijenjen kao generacijski i za državu.

Za potpunu rekonstrukciju potrebno je oko 500 miliona eura. Na osnovu Nacrta sporazuma između Bosne i Hercegovine i Srbije, dvije zemlje će zajednički aplicirati prema evropskim i međunarodnim fondovima da bi bila osigurana neophodna sredstva.

Pet godina je prošlo otkako iz Tuzle prema Doboju ne saobraća putnički voz, a konkretnih koraka ka ponovnom pokretanju ovog saobraćaja nije bilo. No, kad je u pitanju rekonstrukcija i modernizacija pruge Doboj – Tuzla – Zvornik – Loznica – Šabac – Ruma, vlasti u Tuzlanskom kantonu su skeptične.

– U kantonu sa najbolje razvijenom privredom, privredom koja hrani čitavu BiH, mnogo toga nemamo i više nivoe vlasti treba da bude sramota i da traže oprost od građana Tuzlanskog kantona, a ne da se razbacuju praznim obećanjima – poručuje ministar trgovine, turizma i saobraćaja TK-a Denis Bećirović (DF).

Semir Hadžimusić osnivač je neformalne grupe Prijatelji željeznice.

– Zadnjih 30 godina u BiH se skoro pa ništa ne radi kada su u pitanju željeznice i željeznička infrastruktura. Mi smo možda jedina zemlja u Evropi koja nije napravila ni metar nove pruge za 30 godina – navodi Hadžimusić.

Iz Željeznica Federacije BiH navode da je projekt obnove pruge od Doboja prema Rumi naročito bitan s ekonomskog aspekta, a zbog obima prijevoza koji se ostvaruje na njoj.

– Ukupan obim prevoza u 2023. godini, ostvaren po pojedinačnim relacijama na ovoj pruzi, iznosi skoro 3,5 miliona tona, a obim prevoza preko granične željezničke stanice Zvornik iznosi preko million tona – ističu.

Koliko je bitna realizacija ovog projekta, pokazuje i podatak da samo GIKIL iz Lukavca svojim transportom Željeznicama Federacije BiH donosi oko 25 posto posla, a što na godišnjem nivou znači promet vrijedan oko 23,5 miliona maraka.

– Željeznice imaju sve veću važnost uslijed, da kažemo, ekoloških problema, energetske krize i svega onoga što se veže za tržište nafte i naftnih derivata, prebacuje se polako primat na željeznice – objašnjava ekonomski analitičar Admir Čavalić.

Obnova pruge Doboj – Tuzla – Zvornik – Ruma je nazvana generacijskim projektom. Inicijativa ministra komunikacija i prometa BiH Edina Forte i ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije Gorana Vesića pokrenuta je s ciljem unapređenja saradnje kao i željezničkog saobraćaja kao temelja privrednog razvoja: “Riječ je o generacijskom projektu – o željeznici koja će postati žila kucavica najvećeg industrijskog regiona u Bosni i Hercegovini, ali istovremeno i o prvom postdejtonskom zajedničkom infrastrukturnom projektu Bosne i Hercegovine i Republike Srbije koji zaslužuje podršku i evropskih finansijskih institucija“.

Putnički vozovi ne saobraćaju u Tuzlanskom kantonu već pet godina, a kada je riječ o teretnim vozovima – situacija je sasvim drugačija. Ovaj vid saobraćaja smatra se najjačim vidom prijevoza materijala, građe, ruda u Federaciji i osigurava velike prihode. Upravo iz tog razloga obnova pruge Doboj – Tuzla – Zvornik – Ruma bi imala višestruk značaj.

– Mi bismo time rasteretili postojeće saobraćajnice u Tuzlanskom kantonu, ali i povećali efikasnost transportnih tokova i uvezivanja između dvije susjedne države – dodaje ministar Bećirović.

Čavalić, ipak, upozorava.

– Razumijevajući političke procese, treba biti vrlo skeptičan. Dakle, mi sada imamo najavu bez ikakve finansijske konstrukcije. Ovo može biti projekat koji će se realizovati u narednih 10-20 godina i tada će biti kasno i tada ćemo kazati zašto ga nismo radili sada – navodi.

Vijest o obnovi pruge i mogućem ponovnom pokretanju putničkih vozova je obradovala građane Tuzle, koji smatraju da su nepravedno izostavljeni kada je riječ o putničkim vozovima.

Projekt elektrifikacije pruge Doboj – Tuzla – Zvornik postoji od 1989. godine. Iako ima svoju društvenu i ekonomsku opravdanost, nikada nije realiziran. Ako projekt obnove pruge od Doboja prema Zvorniku bude realiziran, a pruga bude elektrificirana, Tuzla će imati priliku da bude povezana s drugim regionalnim centrima u Bosni i Hercegovini i Republici Srbiji.

Izvor: federalna.ba