Historijski projekt: Gradit će se most preko Boke, ličit će na Pelješki

0

Novo rješenje predviđa most dužine 1,7 km sa tri pilona koji ne bi išao preko Veriga već bi spojio Kumbor i Lušticu

Epopeja sa mostom preko nekog od brojnih moreuza koji čine Boku Kotorsku toliko živopisnim i razuđenim zalivom traje već 50 i više godina, a sada je ušla u novi zaplet.

Naime, prije par dana je najavljeno da je u crnogorskoj kompaniji za puteve Monteput, održana prezentacija novog idejnog rješenja za most koji bi prvi put spojio dvije obale Boke, a most će se nalaziti na mjestu koje je ranije stidljivo spominjano – u opštini Herceg Novi, između Kumbora i Luštice (podmorničke baze Rose).

Ovo je iznenadni obrt u odnosu na decenijama pričanu priču kako će most, ako ga bude, biti na dobro poznatom mjestu, gdje sada vozi trajekt između Lepetana i Kamenara.

Novi plan, koji je sada u sklopu brze saobraćajnice koja bi išla zaleđem od Herceg-novog do Budve, a sve u sklopu Jadransko-jonskog autoputa, uradila je kompanija iz Sjeverne Makedonije, Gradežen institut Makedonija AD iz Skoplja, a rješenje podrazumijeva, tehnički gledano, brzu saobraćajnicu sa četiri trake.

Institut je izabran na javnom pozivu za izradu Idejnog rješenja za dionicu brze saobraćajnice od Herceg Novog do Budve, piše Gradnja.rs.

Sekretar za prostorno planiranje i izgradnju Opštine Herceg Novi Vladislav Velaš je tokom izlaska u javnost poslije ove prezentacije naglasio da će trasa voditi od Debelog Brijega, kao graničnog prijelaza s Hrvatskom i da će se na Jadransku magistralu uključiti opet kod Tivta, a da će most biti ovdje, a ne preko Veriga.

Od Debelog Brijega je brzi put takav da ima jedan tunel, prelazi preko Sutorinskog polja, zatim ponovo ima tunel kod Drenovika dužine čak 5 km, koji se završava u Zelenici, gdje putnici ponovo vide svjetlost dana.

Odatle se ide na most, koji će biti dužine 1,7 km i koji će biti vizuelno nalik na Pelješki most u susjednoj Hrvatskoj. U  Luštici se ponovo ulazi u tunel i kasnije jedan krak ide ka Žanjicama, dok drugi ide ka Tivtu i dalje do priključenja na tunel Sozina.

Novljani su, po sopstvenim riječima, insistirali na usvajanju prostornog plana za koridor, ali su opet ostavili otvoreno pitanje da li će most biti kod Veriga (plan i vizuelizacija su urađeni još za vrijeme prethodne vlasti), da li će to biti tunel, koji je forsirao Unesko, ili će pak, pobijediti novi most. O svemu bi trebala da odluči stručna javnost.

Prethodna rješenja su bila već pomenuti most preko tjesnaca Verige, gde smo svi prolazili nebrojeno puta trajektom, kao i tunel na istom mjestu. Oba rješenja su se susretala sa velikim protivljenjima, poglavito od strane pomoraca i vlasnika trajekta, koji se s pravom pitaju da li je poslije toliko godina došlo vrijeme da ih država „ostavi bez posla”.

Dodatno opterećenje je postojalo za svaki od prijedloga: podvodni tunel dužine 16 kilometara je projekat koji bi bio veoma komplikovan za realizaciju zbog dubine zaliva od 40 metara i raznih pravilnika koje bi trebalo ispoštovati.

Godine 2017. je izvještaj Ministarstva saobraćaja i pomorstva dao negativnu ocjenu tunelu, riječima: “varijanta je višestruko nepovoljnija sa prostorno-urbanističko, tehničko-ekonomskog, saobraćajno-tehničkog, ekološkog, funkcionalnog i bezbjednosnog aspekta”. Vjerovatno je to bio i poslednji ekser u sanduk ideje o tunelu ispod Veriga.

Rješenje je predviđalo da se, zbog stabilizacije i nošenja opterećenja, tunel oslanja na podvodne betonske i čelične stubove i šipove.

Verige su, da podsjetimo, najuži dio bokokotorskog zaliva, a do jedne do druge obale je 340 metara, te je to bila lokacija za najkraći mogući most, koji je najavljivan još 1999, pa poslije nezavisnosti, da bi na kraju, sa padom vlade DPS-a ovo rješenje izgleda bilo „spakovano u ladicu”. Most preko tesnaca Verige bio bi dug 981 metar.

Most Kumbor–Luštica je mnogo duži, i ima pilone pobodene u vodu (sva tri), i zaista neodoljivo podsjeća na Pelješki most koji je 2.404 m dugačak.

Zasad ima najmanje primjedbi na ovo rješenje, koje bi ostavilo i vizure Perasta i Risna netaknutima, vlasnici trajekta bi i dalje prevozili putnike preko tjesnaca, a ljudi koji bi žurnije preko zaliva, imali bi svoju opciju.

Ili će to biti tunel na istom mjestu? Verige su, izgleda, zauvijek otpale. Svakako, očekujemo konačni rasplet… ove epopeje.