Foča: Seoski turizam i Fočanska kuća – šansa za male proizvođače

0

Umrežavanje malih poljoprivrednih proizvođača i njihovo povezivanje sa turističkim sektorom, kroz ponudu zdrave hrane i drugih tradicionalnih proizvoda sa sela turistima, cilj je projekta Međunarodnog fonda za razvoj poljoprivrede IFAD, koji u Foči namjerava da realizuje italijanska organizacija Oksfam.

Projektom razvoja seoskog turizma, zamišljeno je i osnivanje Fočanske kuće u kojoj bi se prodavali proizvodi sa sela, ali bi se u njoj mogla naći i kompletna turistička ponuda, piše portal Foča 24 Info.

“ Fočanska kuća je mjesto na kome bi se mogle naći sve znamenitosti Foče, ne samo poljoprivredni proizvodi. Ta inicijativa je pokrenuta u nekoliko opština u BiH i nadamo se da će je fočanska vlast prihvatiti i da ćemo krenuti u realizaciju”, kaže koordinator programa Darko Vujović iz organizacije Oksfam.

U finansiranju ovog projekta, italijanska organizacija Oksfam učestvovaće sa 70 procenata, dok će 30 odsto troškova pokriti opština Foča.

“ Ideja o Fočanskoj kući je veoma zanimljiva i lokalna zajednica će dati svoj doprinos i punu podršku”, obećava zamjenik načelnika opštine Foča Radenka Srndović. Uz podršku Oksfama i lokalne uprave, Turistička organizacija i Opšta zadruga “Eko-Foča” planiraju da proizvode sa sela plasiraju rafting klubovima i ugostiteljskim objektima u Foči, a prvi proizvod trebalo bi da budu domaći sokovi.

Direktor Turističke organizacije Ljeposava Đajić kaže da pružaoci turističkih usluga u Foči u svojoj ponudi već imaju proizvode sa sela, ali da je saradnju između njih i malih proizvođača potrebno dodatno intenzivirati.

“ Nacionalni park “Sutjeska”, rafting kampovi i restorani imaju svoje individualne veze sa proizvođačima, a te kanale između ponude i potražnje treba sistemski riješiti”, navela je Đajićeva.

Ana Grujević iz rafting kampa “Stari dud” kaže da je često teško doći do autentičnih proizvoda, pa se nada da će ovaj program to olakšati.

“Poljoprivrednici prodaju svoje proizvode za bagetelnu cijenu otkupljivačima, a mi koji želimo da im izađemo u susret najviše se mučimo da dođemo do njihovih proizvoda. Turisti su prezadovoljni našom hranom. Da li ćemo ih poslati u neko okolno selo, oni ne biraju, oni će da idu i 15 kilometara da bi došli do tegle jagoda”, kaže Grujevićeva.

Da bi se poljoprivrednici umrežili u jedinstvenu ponudu, za početak je potrebno napraviti popis koliko ih ima i ko šta proizvodi, rečeno je na prvom savjetovanju u Foči. Ovaj kraj je brdovit i planinski, gdje je uglavnom zastupljena ekstenzivna poljoprivredna proizvodnja, a seoski turizam je velika šansa za dodatnu djelatnost i dobru zaradu, poručeno je sa savjetovanja.

Istaknuto je i da je u zemljama Zapadne Evrope, ovaj vid turizma odavno zaživio, a da je najbolji primjer Italija, u kojoj ima više turista na selu, nego u konvencionalnom turizmu- u gradovima i na moru.