9 od 10 korisnika u BiH ima debitnu karticu, petina kartica u upotrebi svakog dana
Najnovije MasterIndex istraživanje, peto po redu koje kompanija Mastercard sprovodi u Bosni i Hercegovini, potvrdilo je da su kartična plaćanja sastavni dio svakodnevnih trgovačkih aktivnosti naših građana. Rezultati govore da 90% ispitanika posjeduje debitnu karticu, 23% kreditnu, dok 15% ispitanika ima i debitnu i kreditnu karticu.
Sa druge strane, studija je pokazala da su među glavnim razlozima zašto građani ne posjeduju platne kartice nezaposlenost (35%) i nemanje računa u banci (15%), što ukazuje na to da je nivo finansijske isključenosti i dalje visok i da finansijska edukacija opšte populacije treba da bude među najvažnijim prioritetima za tržište.
Svaki peti MasterIndex ispitanik, aktivni korisnik kartica, rekao je da karticama plaća svakoga dana, dok je 37% ispitanika izjavilo da kartice koristi par puta sedmično.
Debitne kartice kao jednostavna, brza i sigurnija alternativa gotovini najviše se koriste za kupovinu hrane i kućnih potrepština (61%), odjeće i obuće (38%) i goriva (31%), dok kreditne kartice kao praktičan način za pristup dodatnim sredstvima kada je korisniku to potrebno se najčešće koriste prilikom odjeće i obuće (48%), prilikom obavljanja nabavki za domaćinstvo (42%), kao i za kupovinu namještaja i kućnih aparata (41%).
Zadržao se i trend korištenja kartica na internetu, pa ih 45% korisnika debitnih i 65% korisnika kreditnih kartica upotrebljava za različite kupovine, plaćanja i rezervacije na internetu.
„Ovogodišnji MasterIndex nam govori da su kartična plaćanja prvi izbor korisnika kada plaćaju iznose preko 60 BAM jer se za karticu odlučuje 68% ispitanika, dok se 30% odlučuje za gotovinu. Dalji razvoj bezgotovinskog tržišta direktno je povezan sa porastom udjela bezgotovinskih plaćanja i za manje iznose do 60 BAM, kao i sa daljim širenjem bezgotovinske prihvatne mreže, prije svega ka malim komšijskim radnjama, medicinskim ustanovama, frizerskim salonima i pijacama koje MasterIndex ispitanici prepoznaju kao lokacije na kojima žele da plaćaju karticama. Ono što svima nama, kako u javnom, tako i u privatnom sektoru predstoji je dalji rad na edukaciji korisnika i trgovaca kako bismo osigurali da uz slobodu izbora, sve strane u procesu plaćanja mogu da uživaju u sigurnom i besprijekornom korisničkom iskustvu kakvo savremene platne tehnologije nude“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.
Jednostavnost i praktičnost kartičnih plaćanja su karakteristike kartičnih plaćanja koje korisnici najviše cijene (27%), uz činjenicu da na taj način imaju pristup svojim sredstvima kad god i gdje god im je to potrebno (26%). Ono što bi dodatno podstaklo plaćanje karticama su popusti kod trgovaca (57%), a druge inicijative koje su ispitanici naveli su i veći broj lokacija koje prihvataju kartična plaćanja (45%), mogućnost za prikupljanje poena u okviru programa lojalnosti (42%) kao i povrat dijela potrošenih sredstava (39%).
Na kraju, MasterIndex ispitanici su izrazili i interesovanje za uslugu podizanja male količine gotovine prilikom plaćanja računa karticom, kao uslugu koja je trenutno dostupna u Srbiji, pa bi 34% ispitanika koristilo ovu uslugu da podigne do 60 BAM sa svog računa, dok bi 29% ispitanika podizalo i iznose preko 60 BAM sa svog računa prilikom kartičnog plaćanja kod trgovca.