Veliki zaokret: Dramatičan pad proizvodnje namještaja u BiH

0

Jedna od industrijskih grana koja je nekoliko godina bila u velikoj ekspanziji, a koja sada proživljava teške trenutke, jeste proizvodnja namještaja.

Ova industrija je do prije 2 ili tri godine bile u snažnom usponu. Izvoz je rastao, otvarale su se nove fabrike, tražio se radnik više… No, 2022. godine kola su krenula nizbrdo, piše BiznisInfo.ba.

Ukupan izvoz namještaja iz Bosne i Hercegovine u prošloj godini pao je 10,2 posto na 966,5 miliona KM. Istovremeno, uvoz je porastao za 9,7 na 303,8 miliona maraka.

Godinu ranije, izvoz namještaja je bio milijardu i 76 miliona KM, ali je i tada pao za 6,7 posto, pokazuju podaci Agencije za statistiku BiH.

Ukupno za dvije godine izvoz namještaja je smanjen za 157 miliona KM.

Sve skupa, čini se da se zadugo neće ponoviti 2022. godina kada je BiH imala rekordan izvoz namještaja od milijardu i 153 miliona KM.

S druge strane, prema podacima koje smo dobili od Vanjskotrgovinske komore BiH, vrijednost izvoza cjelokupne drvne industrije u prvih devet mjeseci 2024. godine iznosio je 1,23 milijarde KM, što je za 8,4 posto manje od izvoza za isti period u 2023. godine kada je izvoz iznosio 1,34 milijarde KM.

U prvih devet mjeseci 2024. godine, u odnosu na isti period 2023. godine, evidentan je pad izvoza svih grupa, izuzev neobrađenog drveta koje je u porastu i količinski (124 posto) i vrijednosno (118 posto). Razlog tome je zasigurno obustava suspenzije izvoza šumskih drvnih sortimenata iz BiH.

Pad izvoza zabilježili su ostali proizvodi šumarstva, namještaj, montažne kuće, građevinska stolarija, parketi.

Kompanije ulažu velike napore kako bi održale proizvodnju, sačuvale zaposlene i ostvarile dobre izvozne rezultate uprkos novonastaloj ekonomskoj krizi. Zbog značajnog porasta cijena repromaterijala, kompanije su morale, a i u narednom periodu će morati usklađivati prodajne cijene gotovih proizvoda, ali vodeći računa da budu konkurentne.

– Uslijed poremećaja njemačkog tržišta, kao glavnog izvoznog tržišta za bh. kompanije, i uslijed sve većeg pada narudžbi, treba razmišljati o otvaranje novih tržišta, kako u EU tako i u drugim zemljama koje nisu članice Unije – navodi se u analizi VTK koja je dostavljena portalu BiznisInfo.ba.

Proizvođači u Bosni i Hercegovini trebaju donošenje i primjenu mjera za poticanje izvoza, zadržavanje i razvoj ljudskog potencijala te osiguranje dovoljno sirovina. Takođe, neophodno je razvijati mrežu promovisanja potencijala Bosne i Hercegovine u cilju diverzifikacije tržišta.

Nepovoljan trend izvoza drvnog sektora uvjetovan je situacijom na nama najvažnijim tržištima, u prvom redu tržišu Njemačke gdje tradicionalno izvozimo više od 20 posto proizvoda drvne industrije BiH u cjelini i više od 30 posto namještaja.

Postpandemijska kretanja na globalnom planu i ratna dešavanja, nedostatak sirovina, kriza energenata, te inflacija, odveli su evropsku ekonomiju u duboku krizu. Na njemačkom tržištu, ovim faktorima pridodaje se nestabilnost građevinskog sektora, a posljedično i svih pratećih industrija, kakva je i industrija namještaja.

Pad potražnje za namještajem, “psihologija štednje” potrošača i poteškoće da se u kratkom roku primijene adekvatni paketi mjera za oživljavanje industrije namještaja u Njemačkoj, doveli su i do smanjenja uvoza gotovih proizvoda, komponenti i do manje proizvodnih kooperacija sa dobavljačima iz Bosne i Hercegovine.

Pritisak na dobavljače da snize cijene također ima svoj krajnji limit, jer u protivnom se ugrožava njihov opstanak. Kriza tržišta namještaja u Njemačkoj rezultirala je i otkazivanjem najvažnijeg sajma namještaja i interijera u Njemačkoj, koji se trebao održati u januaru 2025. godine.

Kako je situacija na svjetskom tržištu i dalje veoma složena, teško je prognozirati utjecaje na smirivanje recesije na važnim tržištima za Bosnu i Hercegovinu u ovoj godini.

– Međutim, ono što kao organizacija za podršku privredi Bosne i Hercegovine možemo učiniti, jest da ponudimo bh. kompanijama u drvnom i ostalim sektorima privrede adekvatne usluge i aktivnosti promocije izvoza koje će im omogućiti i olakšati pristup tržištima izvan granica naše regije i Evropske unije. Stoga ja Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine u plan aktivnosti za 2025. godinu uvrstila i promotivne aktivnosti na tržištu SAD i drugih prekomorskih zemalja, a sve u cilju diverzifikacije izvoza naše privrede, kako bi se isti očuvao i unaprijedio – navodi se u dokumentu VTK koji nam je dostavljen.

Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba