Dobra vremena za Volkswagen su prošlost

0

Volkswagen (VW) je njemački proizvođač automobila, ali on djeluje globalno i ovisi o mnogim drugim zemljama kako bi svoje proizvodne linije održao u pogonu.

Godine 2023. VW , najveći od dvanaest brendova koncerna Volkswagen, proizveo je širom svijeta preko 4,8 miliona automobila i ostvario prihod od preko 86 milijardi eura, što je povećanje od 17 posto u usporedbi s prethodnom godinom. To proizlazi iz godišnjeg izvještaja objavljenog u martu 2024.

Ali ta dobra vremena su prošlost. Tržište se u međuvremenu znatno promijenilo, posebno koda su u pitanju električni automobili. Tome treba pridodati i pogrešne procjene menadžmenta VW-a, koje ugrožavaju uspjeh poduzeća.

Potražnja za novim vozilima u Evropi pada i možda nikada više neće doseći nivo prije pandemije koronavirusa, kada je prodavano 17 miliona vozila godišnje. Potražnja za VW vozilima posebno je pala otkako kineski konkurenti preuzimaju globalno tržište električnih vozila.

U prvih devet mjeseci prošle godine VW je širom svijeta prodao 2,26 miliona vozila. To je nešto više nego u istom periodu prethodne godine i prihod je blago porastao. Međutim, operativna dobit je, prema navodima koncerna, pala za gotovo 37 posto s 2,12 milijardi eura u prva tri tromjesečja 2023. na 1,34 milijarde eura u istom razdoblju prošle godine. Razlog: viši fiksni troškovi i restrukturiranje, piše Deutsche Welle.

Kod kuće u Njemačkoj u VW-u vlada napeta situacija. Poduzeće je najavilo drastične rezove. Rast cijena energije nakon prestanka ruskih isporuka plina, kineska konkurencija, visoki troškovi njemačke radne snage i prijeteće američke carine zahtijevaju promjenu smjera.

Kako je firma saopćila 20. decembra prošle godine, sa sindikatima je postignut dogovor o postepenom ukidanju 35.000 radnih mjesta, dok će preostali zaposlenici VW-a u Njemačkoj u nadolazećim godinama morati odustati od povećanja plata i bonusa.

Mogu li druge zemlje profitirati od problema na lokacijama VW-a u Njemačkoj?

VW zapošljava 76.000 radnika u Njemačkoj i dodatnih 63.000 širom svijeta. Bilo zbog blizine kupcima ili zbog jeftinije radne snage – poduzeće raspolaže velikom mrežom proizvodnih lokacija širom svijeta. Osim u Njemačkoj trenutno postoje proizvodni pogoni u Poljskoj, Španiji, Portugalu i Slovačkoj.

Nakon invazije na Ukrajinu 2022. zatvoreni su svi pogoni u Rusiji, uključujući jednu veliku tvornicu, i zaustavljen je uvoz. Godinu dana kasnije, VW je prodao svu svoju imovinu u toj zemlji, isto kao i drugi evropski proizvođači automobila. Planirana tvornica u Turskoj nije realizirana zbog pandemije COVID-a 19.

Osim toga, VW proizvodi vozila u Argentini, Brazilu, Meksiku, SAD-u, Kini, Indiji i Južnoafričkoj Republici. Izvan Evrope najveće VW-ove investicije su u Kini, a zatim slijede Meksiko i Brazil.

Iako je na Južnu Ameriku 2023. otpadalo samo osam posto prodaje, VW je trenutno jako ovisan o Brazilu, gdje uživa veliki ugled. Veliki dio vozila na brazilskim cestama dolazi iz Volkswagena. Osim toga, prodaja raste.

Te pozitivne vijesti iz Brazila donekle su olakšale situaciju za koncern. Ali tržište je premalo da bi nadoknadilo gubitke u drugim regijama – i konkurencija nije daleko.

Meksiko kao ulaz na američko tržište

Iako je Sjeverna Amerika 2023. činila nešto više od deset posto VW-ove prodaje, to je ključno tržište. Ali to je također i teško tržište, koje bi moglo postati još teže ako SAD uvede carine na vozila proizvedena u inozemstvu.

Volkswagen ima tvornicu u američkoj saveznoj državi Tennessee. No budući da VW računa i na jeftiniju radnu snagu i slobodan protok robe unutar sjevernoameričke zone slobodne trgovine USMCA, poduzeće ima i veliku tvornicu u Meksiku. No, ta bi strategija sada mogla biti narušena novim američkim carinama.

Novoizabrani američki predsjednik Donald Trump je izjavio: „Želim da njemačke automobilske kompanije postanu američke automobilske kompanije. Želim da grade svoje tvornice ovdje.“

Njemački proizvođači automobila proizvode u SAD-u razna vozila. Mnoga su namijenjena lokalnom tržištu, a druga izvozu. No Volkswagen je uprkos tome ovisan i o evropskom uvozu kako bi u potpunosti zadovoljio potražnju u SAD-u. Trumpove prijetnje carinama mogle bi dodatno ugroziti poslovni rezultat VW koncerna.

Problematična posebna uloga Kine

Godinama je Volkswagen polagao velike nade u poslovanje u Kini i s njom. Tokom posljednjeg decenije koncern se oslanjao na tu zemlju jer mu je omogućavala veliki rast prodaje i širenje proizvodnih kapaciteta. To je sada ugroženo, a kineski san VW-a bi mogao biti završen.

Godine 2019. VW je bio najveći proizvođač automobila u Kini i imao je tržišni udio od 19 posto na tada najvećem svjetskom automobilskom tržištu. Za VW je Kina bila najvažnija i najprofitabilnija regija, na koju je otpadala trećina ukupnog prihoda i velik dio dobiti.

Danas VW u Kini ima tržišni udio od 14 posto, a trend je padajući. Domaći kineski konkurenti prodaju sve više vozila. Oni su osobito dobri u proizvodnji jeftinih električnih automobila koji su popularni među kupcima – toliko jeftini da Kanada, SAD i EU odnedavno uvode dodatne carine na kineska električna vozila. Kina je danas najveći svjetski izvoznik automobila i manje nego ikada ovisna o stranim modelima.

Uprkos svojoj dugoj historiji i globalnoj prisutnosti, Volkswagen nije imun na padove. Kako bi uspješno savladao sljedeće velike promjene koncern se mora prilagoditi i pritom uzeti u obzir carine, različitost tržišta te kinesku konkurenciju, koja nevjerovatnom brzinom sustiže VW.