Da li se bajka o litijumu završava? Cijene pale, rudnici staju, ugovori propadaju

0

Cijene litijuma, nikla i kobalta su pale sa rekordnih nivoa, a to predviđaju stručnjaci, znači da je sve manje posla u toj industriji, pa je moguće i zatvaranje nekih rudnika.

Slom nekih od najzahtjevnijih metala za tranziciju energije izaziva pustoš širom rudarskog svijeta, odugovlačeći projekte, razbijajući ugovore i pokrećući borbu za gotovinom.

Litijum – ultra-laki metal koji se koristi u baterijama električnih vozila – pao je za više od 80% u odnosu na rekord s kraja 2022. godine, pošto je tržište prešlo iz straha od nestašice u brdo viška zaliha.

Nikl i kobalt su takođe oslabili, opterećeni prilivom nove proizvodnje usred zabrinutosti da prelazak na električna vozila možda neće biti tako lak i brz kao što se predviđalo, piše Bloomberg.

To je dramatičan preokret u odnosu na dešavanja posljednjih godina koja su podigla cijene i izazvala žurbu nekih od najvećih igrača u automobilskoj industriji da objezbede buduće snabdijevanje. Sada su proizvođači automobila uzdržani i napuštaju diskusije o ugovorima, tvrde investicioni bankari u rudarstvu i rukovodioci industrije.

Pročitajte još – Zeka web shop u novom izdanju uz nevjerovatne popuste i poklone

Niske cijene otežavaju neimarima rudnika da prikupe novac i iz tradicionalnijih izvora, u vrijeme kada se industrija također bori sa naglom inflacijom koja povećava troškove izgradnje novih projekata.

Neki rudnici u Kongu su prodati, a u brazilskom rudniku nikla je smanjena proizvodnja. Neki manji rudnici, pogođeni su još više, prenosi Blic.

Izgradnja novih rudnika traje godinama, a ponekad i decenijama, a zaustavljeni projekti često mogu biti teški za ponovno pokretanje. I dok je većina ključnih tržišta baterija sada u suficitu, već se predviđaju nestašice do kraja decenije kako se ozelenjavanje ekonomije ubrzava.

U slučaju litijuma, nekada malog tržišta robe koje je katapultirano u globalnu žižu javnosti zbog svoje vitalne uloge u električnim baterijama – ekstremni bum i pad u posljednjih nekoliko godina pokazuju poteškoće u pokušajima da se predvidi buduća ponuda i potražnja bilansi i cijene, kako za proizvođače tako i za njihove investitore.

Metali za baterije su posljednjih godina bili svijetla tačka za rudarsku industriju. Kako su dugoročni izgledi za potražnju za starom željeznom rudom i ugljem slabili, eksplozivna nova priča o potražnji za materijalima u rasponu od bakra do litijuma predstavljala je priliku za rast jer su vlade i proizvođači širom svijeta žurili da obezbijede buduće zalihe.

Rudarska industrija je nastojala da se predstavi kao rješenje za klimatske promjene, snabdijevajući materijale potrebne da se razbije zavisnost čovječanstva od fosilnih goriva.

Litijum je pao na nivoe koji nisu viđeni od 2021. godine, usred rastuće prezasićenosti zalihama za koju neki analitičari sada očekuju da će trajati do 2028. Kobalt je izgubio dvije trećine svoje vrijednosti od nedavnog vrhunca 2022. godine. Nikl je pao za 45% prošle godine, opterećen poplavom jeftinog snabdijevanja iz Indonezije, gdje nove tehnike za proizvodnju materijala za baterije prijete da potpuno upropaste industriju.

Pad cijena je otežao kompanije koje žele da prodaju rudnike ili udjele. Auto industrija je pokazivala znake da postaje ključni izvor sredstava, pošto su kompanije kao što su Ford General Motorss jurišale da kupe udio u rudnicima ili potpisuju ugovore kako bi zaključale buduće snabdijevanje.

Međutim, taj trend sada zaostaje, kažu bankari i rukovodioci koji rade u tom sektoru.

Šuška se da bankari kažu da su višestruki poslovi na kojima su radili prošle godine sa proizvođačima automobila propali, jer potencijalni kupci počinju da zauzimaju stav da će pritisak na električna vozila biti sporiji nego što se očekivalo i da je potreba za obezbjeđivanjem materijala manje hitna.

Prodaja dva brazilska rudnika nikla u vrijednosti od milijardu dolara propala je nakon što je kompanija za akviziciju specijalne namjene koja je na londonskoj berzi, koju podržavaju Glenkor i dva proizvođača automobila, stopirala ugovor kako su cijene pale.

U protekloj godini, Saudijska Arabija se pojavila kao novi ključni igrač u nastojanju da se diverzifikuje od fosilnih goriva, i nakon što je pristala da kupi 10% udjela u poslu sa niklom i bakrom Vale SA. Godišnja rudarska konferencija kraljevstva koja se održava ove sedmice privukla je visoku listu vrhunskih izvršnih direktora koji se okupljaju u Rijadu, zajedno sa ključnim bankarima, investitorima i analitičarima u industriji.

I dok su neki kupci odustali, pad vrijednosti dionica je pomogao da se poveća interesovanje za sklapanje poslova u određenim dijelovima rudarske industrije, kao što su mali i srednji proizvođači litijuma u ​​Zapadnoj Australiji.