“Specifikacije su usklađene s ciljevima projekta i uslovima odobrene državne podrške”, stoji u saopćenju Rimčevog startupa Verne, koji je korisnik bespovratne podrške vrijedne 179,4 miliona eura. No, je li to baš tako?
Naime, glavni cilj projekta iza kojeg stoji firma Mate Rimca i za koji je dobila budžetski novac je “potpuno autonomno električno vozilo petog nivoa autonomije”.
Problem je u tome što niko u svijetu nema vozilo petog nivoa autonomije, kao i da ga najoptimističniji inženjeri i najnaprednije firme predviđaju tek krajem decenije, a Rimac u isto vrijeme tvrdi da ima i specifikaciju za takvo vozilo.
Dodatni problem je što je Rimac probio još jedan rok, piše Index.hr.
Podsjetimo, nedavno je na konferenciji CES 2025, koja je najveći i najutjecajniji tehnološki događaj u svijetu, osnivač i izvršni direktor izraelske firme Mobileye Amnom Shashua rekao da bi peti nivo autonomije mogao eventualno doći krajem ove decenije. Upravo od njih je Rimčeva firma Project 3 Mobility prije godinu dana kupila gotovo rješenje za autonomnu vožnju robotaksija.
Shashua je sasvim jasno i nedvosmisleno rekao da trenutno niko nema peti nivo autonomije, pa ni Mobileye, a u dokumentima hrvatske vlade stoji kako će Rimac razviti automobil u koji će implementirati tehnologiju petog nivoa autonomije.
Ko je izdao specifikaciju koja se spominje u saopćenju, za sada ne žele reći ni iz Rimčeve firme, a ni iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji su zaduženi za nadzor ovog projekta.
Ministarstvo za sada ne želi ni reći postoji li uopće takva specifikacija i jesu li vidjeli prototipove. Za sada ne žele odgovarati na upite.
Što je peti nivo autonomije?
Prema SAE klasifikaciji, najmanji nivo ili nulti je onaj na kojem je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peti, zadnji nivo potpuno automatiziran, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Razlika između četvrtog i petog nivoa autonomije je znatna. Vozila četvrtog nivoa mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju “lokalni taksiji bez vozača”, a automobili mogu, a i ne moraju imati volan i papučice. Četvrti nivo podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uslovima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uslovi za vožnju.
Peti nivo ima sve što i četvrti, no ne postoje nikakva ograničenja u vezi s okolnostima i ti automobili mogu voziti u svim uslovima i svugdje. Ukratko, peti nivo, onaj za koji je Rimac dobio evropski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uslovima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.
Rimčev robotaksi trebao bi prometovati samo po Zagrebu, i to, kako su rekli čelnici te firme, ne bi trebao ići od adrese do adrese, već bi putnike trebao ostavljati najbliže krajnjem odredištu.
Gdje su prototipovi?
No, nije to jedini problem sa saopćenjem. Naime, u njemu se naglašava da je u toku proces odobrenja verifikacijskih prototipova, kao i da će “60 prototipova biti verificirano do trenutka slanja zahtjeva za isplatu Evropskoj komisiji od strane Republike Hrvatske”. Bez definiranog datuma.
Problem je i u tome što je 60 vozila, kojih za sada nema ni blizu, trebalo biti verificirano do kraja marta. To je definirano u ugovoru na temelju kojeg je firma Mate Rimca dobila evropske milione. Taj rok prvotno je trebao biti u prvom kvartalu 2024. godine, no dobili su odgodu, i to godinu dana, jer su iz firme Project 3 Mobility tvrdili da je došlo do destabilizacije opskrbnog lanca za dijelove.
Drugi rok je utorak 1. april. Iz saopćenja firme može se iščitati da do utorka, prvog dana aprila, neće biti u stanju isporučiti 60 verificiranih automobila jer spominju “trenutak slanja zahtjeva za isplatu”.
S obzirom na to da ne postoji peti nivo autonomije, koji je krajnji cilj projekta za koji je dobio novac, kao i da je već prešao rokove za verificirane prototipove, možda je vrijeme da se otvori tema povrata evropskog novca. No, tu temu u ovoj fazi mora otvoriti Ministarstvo mora.