Želeći da koncept dometa i efikasnosti električnih vozila stavi u nešto drugačije svjetlo, Citroën je zadužio svjetski poznato Francusko tehničko udruženje za automobile, motocikle i bicikle (UTAC) da nezavisno usporedi ë-C4 X s njegovim konkurentima i odgovori na pitanje: Koji električni model treba najmanje vremena da prijeđe 1.000 kilometara?
Iz odgovora na ovo specifično pitanje koje svaki kupac postavlja prilikom kupovine električnog automobila i koje određuje njegovu sposobnost prelaska velikih udaljenosti, može se shvatiti da je izvedba ë-C4 X s dometom od 420 kilometara trebala najmanje vremena da pređe ovu udaljenost u usporedbi s vozilima Renault Mégane, Volkswagen ID 3 i MG 4.
Mogućnost bezbrižnih dugih putovanja jedan je od glavnih faktora koji koče kupovinu električnih automobila. Mnogi proizvođači automobila odgovorili su modelima koji se mogu pohvaliti velikim dometom ali s baterijama koje su teže, skuplje i troše više energije. Citroën je krenuo drugim putem i odlučio se za kompaktne, lagane i pristupačne baterije razumne veličine. To je zanimljiv izbor za svakodnevna putovanja gdje je teška baterija značajna prepreka. U kombinaciji s mogućnošću brzog punjenja od 100 kW i efikasnim motorom, ovo znači da možete krenuti na duga putovanja bez brige.
Kako bi to dokazao, Citroën se obratio UTAC-u, vodećoj svjetskoj grupi za testiranje, certifikaciju i homologaciju u automobilskoj industriji. Pitanje koje im je postavio bilo je prilično jednostavno: »Koliko je potrebno da se prijeđe 1.000 kilometara električnim vozilom, u ovom slučaju ë-C4X?« Ovo je pitanje koje si kupci postavljaju kada čitaju najave o veličini baterije, homologiranom dometu, težini, brzini punjenja itd. a da zapravo ne znaju kako se to odražava na stvarnu upotrebu. Budući da je Citroën želio da dobije relevantne referentne podatke, zatražio je od UTAC grupe da izvrši testiranje pod potpuno identičnim uvjetima na vozilima koja konkuriraju njegovim modelima ë-C4 i ë-C4X: Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 i MG 4.
A upravo je Citroën ë-C4 X najbrže prešao put od 1.000 kilometara s ukupnim vremenom od 11 sati i 57 minuta , što uključuje i punjenje. Konkurentima je za istu udaljenost bilo potrebno od 14 do 67 minuta više. Prema procjenama UTAC-a, ovi se rezultati mogu objasniti manjom potrošnjom i optimiziranim vremenom punjenja, što potvrđuje tehničke odluke donesene za model ë-C4 X, a posljedično i za model ë-C4.
Pored svojih već efikasnih proizvoda, Citroën nudi i aplikaciju e-ROUTES koja svako duže električno putovanje čini još lakšim. Budući da je ovaj osobni asistent direktno povezan s podacima o vozilu, uvjetima vožnje i statusom punionice konstantno pruža klijentu optimalnu vožnju. Kombinacija proizvoda visokih performansi i inteligentne aplikacije još je važnija zbog brzog razvoja mreže stanica za punjenje.
»Testiranje koje je provelo udruženje UTAC potvrđuje strateške odluke Citroëna: baterija srednje veličine, koja omogućava domet veći od 400 kilometara, također osigurava niže troškove i potrošnju, kao i duga putovanja zahvaljujući efikasnom brzom punjenju. S obzirom da ja vozim ë-C4, mogu potvrditi ovu efikasnost u stvarnim uvjetima na dnevnoj bazi tijekom svojih putovanja,« naglasio je Thierry Koskas, generalni direktor Citroën.
PROTOKOL
Na stazi Mortefontaine , UTAC je testirao sljedeća četiri modela:
Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane | Volkswagen ID 3 |
Baterija
(bruto kapacitet) |
54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
WLTP domet (kombinirani ciklus) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
Najniža masa praznog vozila | 1603 kg | 1694 kg | 1670 kg | 1790 kg |
Testiranje modela trajalo je dva dana (u istim vremenskim uvjetima) po istom protokolu:
- vožnja konstantnom brzinom od 120 km/h na stazi Mortefontaine;
- na početku testiranja stanje napunjenosti baterije vozila pokazalo je vrijednost od 100%;
- vozilo je prestalo da vozi kada je nivo napunjenosti baterije pokazao 10%;
- vozilo je napunjeno do 80% (punjenje se odvijalo naizmjenično na punionicama od 100 kW i 50 kW, ovisno o kapacitetu punionice na lokaciji zaustavljanja);
- punjenja su vršena uzastopno do 1000 prijeđenih kilometara.
REZULTATI
Vozači su bilježili prosječnu potrošnju (kWh/100 km) na svakih 100 kilometara:
Citroën ë-C4 X | 1. konkurent | 2. konkurent | 3. konkurent | |
100 | 19,6 | 20,2 | 21,1 | 23,3 |
200 | 19,4 | 20,2 | 20,6 | 23,1 |
300 | 19,4 | 20,3 | 20,7 | 23,0 |
400 | 19,4 | 20,4 | 20,7 | 23,0 |
500 | 19,5 | 20,6 | 20,9 | 23,1 |
600 | 19,6 | 21,0 | 21,0 | 23,1 |
700 | 19,8 | 21,3 | 21,0 | 23,2 |
800 | 20,0 | 21,6 | 21,3 | 23,3 |
900 | 20,1 | 21,8 | 21,5 | 23,3 |
1000 | 20,2 | 21,9 | 21,6 | 23,4 |
NAPOMENA: potrošnja se smanjila pred kraj dana kada su temperature pale.
Vozači su morali da naprave pet zaustavljanja kako bi napunili svoje baterije, naizmjenično između stanica za punjenje od 50 kW i 100 kW, što objašnjava različita vremena punjenja.
Citroën ë-C4 X | 1. konkurent | 2. konkurent | 3. konkurent | ||||||
vrijeme (min) | udalj. (km) | vrijeme (min) | udalj. (km) | vrijeme (min) | udalj. (km) | vrijeme (min) | udalj. (km) | ||
Faze vožnje | 1. vožnja (stanje napunjenosti baterije: od 100 % do 10 %) | 127 | 243 | 129 | 240 | 124 | 237 | 130 | 239 |
2. vožnja (stanje napunjenosti baterije: od 80 % do 10 %) | 98 | 185 | 102 | 187 | 99 | 180 | 99 | 186 | |
3. vožnja (stanje napunjenosti baterije: od 80 % do 10 %) | 92 | 173 | 96 | 176 | 91 | 173 | 100 | 185 | |
4. vožnja (stanje napunjenosti baterije: od 80 % do 10 %) | 90 | 169 | 90 | 166 | 89 | 169 | 91 | 172 | |
5. vožnja (stanje napunjenosti baterije: od 80 % do 10 %) | 89 | 167 | 89 | 165 | 88 | 167 | 94 | 180 | |
6. vožnja (od 80 % do 1000 km) | 36 | 63 | 39 | 66 | 42 | 74 | 23 | 38 | |
vrijeme (min) | vrijeme (min) | vrijeme (min) | vrijeme (min) | ||||||
Faze punjenja | 1. punjenje (od 10 % do 80 %) | 48 | 40 | 35 | 32 | ||||
2. punjenje (od 10 % do 80 %) | 30 | 59 | 50 | 55 | |||||
3. punjenje (od 10 % do 80 %) | 47 | 42 | 35 | 31 | |||||
4. punjenje (od 10 % do 80 %) | 30 | 57 | 52 | 57 | |||||
5. punjenje (od 10 % do 80 %) | 48 | 41 | 36 | 31 | |||||
% baterije pri dolasku | 55% | 52% | 51% | 65% | |||||
Naizmjenično punjenje na stanicama od 50 kW i 100 kW. | |||||||||
Sažetak | Ukupno vrijeme punjenja | 8 sati 52 min. | 9 sati 5 min. | 8 sati 53 min. | 8 sati 58 min. | ||||
ukupno vrijeme punjenja | 3 sati 5 min.* | 3 sati 59 min. | 3 sati 28 min. | 3 sati 26 min. | |||||
Ukupno vrijeme za 1000 km | 11 sati 57 min. | 13 sati 4 min. | 12 sati 11 min. | 12 sati 24 min. | |||||
*Izračunato vrijeme (model se češće zaustavljao na 50 kW punionici). |
ë-C4 i ë-C4X, IDEALNA KOMBINACIJA ZA SVAKODNEVNU UPOTREBU I DUGA PUTOVANJA
Očitavanja stručnjaka UTAC-a pokazala su da je ë-C4 X trebao manje vremena za punjenje između zaustavljanja i da je zabilježio nižu potrošnju goriva od ostalih modela. Kombinacija ova dva faktora omogućila mu je da prijeđe 1.000 kilometara za 11 sati i 57 minuta, skoro 15 minuta brže od najbližeg konkurenta.
Karakteristike koje objašnjavaju ovaj rezultat
ë-C4 i ë-C4 X zasnovani su na konceptu koji pojednostavljuje svakodnevna ali i duga putovanja: pored ë-udobnosti za kraća dnevna putovanja, ë-C4 također ima sve potrebne prednosti kako bi svojim kupcima omogućio potpuno bezbrižnu vožnju čak i na većim udaljenostima:
- Veličina i težina baterije su što manji kako bi se osigurala prihvatljiva potrošnja.
- Optimizirano trajanje punjenja zahvaljujući punjenju istosmjernom strujom na brzom punjaču od 100 kW s optimiziranom krivuljom punjenja.
- Poboljšana potrošnja električne energije zahvaljujući toplotnoj pumpi, integriranom higrometrijskom senzoru i optimizaciji sistema prijenosa.
- Efikasan električni motor.
- Što se tiče aerodinamičkog dizajna, posebno smo se fokusirali na zadnji spojler, zaštitu podvozja i gume s niskim otporom kotrljanja.
Ponuda prilagođena potrebama
Kako bi zadovoljili potrebe kupaca, ë-C4 i ëC4 X dostupni su s dvije veličine baterija:
- ë-C4 136 KS s litij-ionskom baterijom od 50 kWh i dometom do 357 km (WLTP ciklus),
- ë-C4 156 KS s litij-ionskom baterijom od 54 kWh i dometom do 420 km (WLTP ciklus),
- ë-C4 136 KS s litij-ionskom baterijom od 50 kWh i dometom do 360 km (WLTP ciklus),
- ë-C4 156 KS s litij-ionskom baterijom od 54 kWh i dometom do 420 km (WLTP ciklus),
Brzo i češće punjenje
Umjesto da konstantno sa sobom transportirate tešku i skupu bateriju, bolje je imati optimiziranu bateriju koja se brzo puni. Iako se može činiti iznenađujućim, češća i kraća zaustavljanja su efikasnija od puno duljeg zaustavljanja pri vožnji na dužim udaljenostima. Ovo se može objasniti krivuljom punjenja električnog automobila, koja opada kako se nivo napunjenosti baterije povećava. Brzina punjenja je veća na početku nego na kraju punjenja: stoga je potrebno više vremena da se baterija napuni od 80 do 100 % nego od 0 do 80 %. Korisnik ne samo da skraćuje vrijeme punjenja, već ima i financijsku korist, budući da se troškovi punjenja naplaćuju u minutama na gotovo većini brzih punionica u mreži u Francuskoj. Stoga je na dugom putovanju efikasnije napraviti nekoliko kratkih zaustavljanja kako biste dobili maksimalnu snagu punjenja i uštedjeli na troškovima punjenja.
e-ROUTES: osobni asistent za planiranje dugih putovanja
Kako bi što više pojednostavili svoja putovanja i u potpunosti iskoristili udobnost koju električna vozila pružaju na dužim putovanjima, vozači moraju početi drugačije razmišljati o svom putovanju i unaprijed se pripremiti na putovanje kako bi maksimalno iskoristili zaustavljanje i punjenje. Neophodno je da koriste planer putovanja (Trip Planner), s kojim mogu u stvarnom vremenu pronaći lokaciju brzih punionica dostupnih na njihovoj ruti i odrediti učestalost zaustavljanja. e-ROUTES by Free2move Charge je planer putovanja dostupan putem namjenske aplikacije za pametne telefone. Kako bi vodio vozača i optimizirao putovanja, e-ROUTE prikuplja podatke o vozilu u realnom vremenu i predlaže najbolje rute na osnovu statusa stanica za punjenje na putu i uvjeta vožnje.
Najbolji kompromis za svakodnevne potrebe
ë-C4 i ë-C4 X nude idealno rješenje za svakodnevna putovanja. Udobna upotreba ë-C4 uvjerava veliki broj kupaca koji koriste vozilo za kraća putovanja do posla, škole ili aktivnosti u slobodnom vremenu: nečujna vožnja, bez trzanja, bez vibracija i dinamična vožnja bez emisije CO2. Za svakodnevna putovanja preporučuje se punjenje baterije na klasičnoj utičnici ili na Wallbox stanici kada ujutro stignemo na posao ili po povratku kući u večernjim satima, čime se osigurava dovoljno vremena za punjenje i zadovoljavajući domet za bezbrižno korištenje. Zahvaljujući njegovom dometu vozilo nije potrebno puniti nekoliko dana.