Citroën CX slavi 50 godina automobilske izvrsnosti i napretka

0
  • Citroën CX, koji je javnosti predstavljen u augustu 1974. godine, a kasnije postao sinonim za eleganciju i aerodinamiku, slavi svoju pedesetu godišnjicu.
  • Tokom 16 godina proizvodnje proizvedeno je više od milion primjeraka ovog modela, koji je 1975. godine proglašen automobilom godine, a za svoje vozilo su ga izabrali također francuski predsjednici i vozači relija.
  • Karakteristike ovog nasljednika modela DS, njegovu udobnost i uzorno ponašanje na cesti, danas se mogu vidjeti u Citroënu C5 X.

Citroën CX i danas ostaje u našem sjećanju kao najlegendarniji Citroën 1970-ih i 1980-ih, koji je 1974. zamijenio DS, odnosno nasljednika modela Traction. Kao i njegov prestižni prethodnik, i ovaj model primio je brojne tehničke inovacije koje su mu tokom sedamnaestogodišnje karijere omogućile iznimne karakteristike i koje ga još uvijek odlikuju i 2024. godine. Zahvaljujući svojim jedinstvenim stilskim karakteristikama, može se pohvaliti elegantnim, niskim i aerodinamičnim stavom koji je odmah prepoznatljiv. U ljeto 1989. model CX zamijenjen je modelom XM koji je predstavljen u maju prethodne godine. Međutim, njegova karavan izvedba još uvijek se proizvodila do ljeta 1991. godine.

CX, iskorištenje napretka

CX je zvanično lansiran 26. augusta 1974. godine, tačno dva mjeseca nakon najave spajanja tvrtki Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot. Dvadeset dva vozila CX 2000 i CX 2200, koja su predstavljena novinarima u Švedskoj prošlog jula, učestvovala su u šestodnevnoj turi dugoj 3.400 kilometara pod nazivom Raid Arctique 1974 i vratila se u Pariz ispred salona Citroën na Jelisejskim poljima. Za volanom je bilo dvadeset dvoje mladih koji su godinu dana ranije učestvovali na turneji Raid Afrique 1973. sa 2CV-om.

Model CX 2000 krenuo je u prodaju 28. augusta 1974. godine, a već u oktobru privukao je veliku pažnju na Salonu automobila u Parizu. Bio je zvijezda izložbenog prostora Citroëna i odmah je prepoznat kao inovativno vozilo. Od svojih prethodnika preuzeo je pogon na prednje točkove, hidro pneumatski ovjes i električno kontrolisane disk kočnice s dvostrukim krugom visokog pritiska, po kojima je brend Citroën već tada bio poznat. Međutim, novi model je također bio opremljen i brojnim originalnim inovacijama. Njegov četvorocilindarski motor u poprečnom položaju bio je smješten u prednjem prevjesu i nagnut naprijed, čime je osiguran još optimalniji raspored težine i bolja pozicija na cesti. Kako bi se osigurala izuzetna udobnost, njegova monokok karoserija bila je povezana s okvirom osovine pomoću šesnaest elastičnih spojeva koji su filtrirali buku i vibracije s prednje i stražnje osovine, kao i motora i mjenjača.

Osim aerodinamičnih linija, koje ističe i samo ime CX, kompletno uređenje unutrašnjosti je iz estetske perspektive ispitano u najvećoj mjeri. Njegov najamblematičniji element je nesumnjivo bila čuvena polukružna instrument tabla, koja je na armaturnoj ploči izgledala kao neko specijalno plovilo. Ergonomija i pasivna sigurnost nisu puno zaostajale. Sve klasične komande važne za vožnju, poput farova, pokazivača smjera, brisača i sirene, bile su dostupne na dohvat ruke, tako da vozač ne bi trebao maknuti ruku s volana. Nijedan element presvlake i unutrašnjosti nije imao agresivne izbočine, a njihovi materijali dizajnirani su da budu izdržljivi poput organa ljudskog tijela. Još jedna inovacija 1974. godine bili su prednji sigurnosni pojasevi s bubnjem za namotavanje.

Njegove brojne prednosti očigledno nisu ostale nezapažene i 29. januara 1975. godine izabran je za automobil godine od strane evropskih automobilističkih novinara. Osvojio je nagradu s velikom razlikom u odnosu na modele Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 i Volvo 200. U julu 1975. CX je opremljen čuvenim Diravi servovolanom, koji je preuzeo od modela SM. Ovaj novi tip servovolana je bio karakterističan po tome što se njegova čvrstoća mijenjala proporcionalno s brzinom vozila, pa je omogućio izuzetno upravljanje u svim uvjetima, na suhom, mokrom ili snježnom terenu i pri svim brzinama. U početku je bio dostupan kao dodatna oprema, ali se kasnije počeo ugrađivati serijski u svim verzijama ovog izbora.

Kontinuirane inovacije

Tokom godina, model CX je nastavio da se razvija, primajući inovacije i tehnička rešenja koja su pola stoljeća kasnije uglavnom postala dio standardne opreme. Među njima su bili, na primjer:

– 1975.: klima uređaj, električni podizači stakala na sva četiri vrata, dva vanjska retrovizora s unutrašnjom kontrolom, zadnje maglenke.

– 1976.: poluautomatski mjenjač.

– 1977.: motor s ubrizgavanjem benzina, 5-stupanjski mjenjač, električni pomični krov, prednje maglenke, tranzistorsko elektroničko paljenje i felge od lake legure.

– 1978.: zadnji sigurnosni pojasevi i automatsko elektromagnetsko zaključavanje vrata.

– 1979.: električni pokazivač nivoa ulja na instrument tabli.

– 1980.: mlaznice za pranje vjetrobranskog stakla integrirane u brisač, mjerač goriva i automatski mjenjač.

– 1981.: gume niskog profila i tempomat.

– 1982.: centralno zaključavanje zajedno s vratima prtljažnika i poklopcem za gorivo.

– 1983.: turbodizel motor i automatska regulacija temperature u putničkom prostoru.

– 1984.: benzinski motor s turbo ubrizgavanjem goriva.

– 1985.: sistem protiv blokiranja točkova (ABS), senzor leda, lampica za upozorenje o kvaru žarulje, zvučno upozorenje otvorenih vrata, električno grijani vanjski retrovizori sa zatamnjenim staklom, zvučno upozorenje za uključena svjetla i centralno zaključavanje s infracrvenim daljinskim upravljačem.

– 1986.: automatsko grijanje zadnjeg stakla.

– 1987.: turbodizel motor s izmjenjivačem zračnog hlađenja i kodiranom blokadom paljenja.

Glavni modeli

Tokom svoje karijere, model CX je bio poznat po posebno širokom i bogatom asortimanu s velikim izborom motora. Neki od ovih modela ostavili su veliki trag, kako zbog svoje ličnosti, tako i zbog svoje ekskluzivnosti i izvrsnosti.

CX 2000

Bio je to prvi od svih CX modela. Na izložbenom prostoru brenda Citroën na Salonu automobila u Parizu, održanom u oktobru 1974. godine u Porte de Versailles, izazvao je dosta uzbuđenja. Pokretao ga je četvorocilindarski motor zapremine 1.985 cm3 i oporezive snage 11 KS, koji je prema DIN standardu razvijao 102 KS. U januaru 1975. pridružio mu se CX 2200, a u julu 1976. i CX 2400. Njegova proizvodnja završila je u julu 1979. s uvođenjem modela CX Reflex i CX Athena, koji su bili opremljeni novim 2-litarskim motorom od lake legure s bregastom osovinom u glavi.

CX Prestige

Kao i njegovi prethodnici, Traction i DS, također se je CX brzo etablirao kao automobil političkih ličnosti. Gradonačelnici većih gradova, francuski prefekti, senatori, poslanici, ministri i političke ličnosti cijenili su njegovu eleganciju, udobnost i sigurnost. Naravno, pridružili su im se i francuski premijer i predsjednik Francuske republike. Citroën je ubrzo odlučio obratiti posebnu pažnju ovim važnim klijentima, pa je u februaru 1976. godine predstavio model CX Prestige. Pored izuzetno elegantne premium završne obrade s krovom od vinila i oblogama od nehrđajućeg čelika, CX Prestige također je nudio više prostora na zadnjim sjedalima zahvaljujući 25 cm dužem međuosovinskom razmaku. U septembru 1978. njegova ionako prostrana unutrašnjost dodatno je proširena, dobivši četiri centimetra viši krov. Iako je bio opremljen najsnažnijim benzinskim motorima, u novembru 1979. svjetlo dana je ugledala dizel izvedba, CX Limousine s poboljšanim nivoom opreme CX Super.

CX Diesel i CX Turbo Diesel

U decembru 1975. Citroën je potvrdio svoju namjeru da razvije čitav niz vozila baziranih na CX-u i predstavio je dizel verziju CX 2200. Od tada je CX u limuzinskoj i karavan izvedbi smatran francuskim automobilom najvišeg kvaliteta, čime je dizel motor dobio plemenito značenje. Svoj vrhunac dostigao je u aprilu 1983. godine, kada je opremljen turbokompresorom, a u martu 1987. modelom CX 25 TRD Turbo 2, koji je dobio novi motor zapremine 2500 cm3, koji je razvijao ne samo 95 već i 120 konjskih snaga i dostigao najveću brzinu od oko 195 km/h!

CX Break (karavan), Familiale (porodice) i Entreprise (kompanija)

Karavan je predstavljen kao vodeći model CX serije u januaru 1976. S unutrašnjom zapreminom od 2,03 m3 nakon preklapanja zadnje klupe, nudio je iste prednosti u smislu udobnosti, ponašanja na cesti i kočenja kao i limuzina s petoro vrata. Od oktobra 1976. godine, porodična verzija je bila dostupna s dvije zadnje klupe, nudeći čak osam sjedala. Konačno, u proljeće 1984. pojavio se CX Enterprise, posljednja i jedina komercijalna izvedba CX karavana. Iako je imao samo dva prednja sjedala i zatvorena zadnja vrata, nudio je rekordnih 2,03 metra dužine i 2.172 dm3 korisne zapremine. Dostupan s benzinskim ili dizel motorom, CX karavan brzo je postao standard i vozači hitne pomoći ostali su mu vjerni do kraja njegove karijere u ljeto 1991. godine.

CX GTI, CX GTI Turbo i CX GTI Turbo 2

Bilo je očito da će CX biti dostojan nasljednik modela DS 23 IE i njegovog motora s elektroničkim ubrizgavanjem. To je postignuto u maju 1977. uvođenjem modela CX GTI, koji je bio opremljen benzinskim motorom L-Type Jetronic zapremine 2.347 cm3. Razvijao je 128 konjskih snaga prema DIN standardu, a u kombinaciji s 5-stupanjskim mjenjačem dostigao je najveću brzinu od 189 km/h. Spoljašnji izgled modela CX GTI bio je zaista poseban, ne samo zbog posebne oznake, već i zbog profila prozora u mat crnoj boji, felgi od lake legure (u početku su bile dostupne kao opcija), prednjih maglenki i prednjeg deflektora zraka. U oktobru 1984. izboru se pridružio motor zapremine 2500 cm3 i sa 168 konjskih snaga, čime se je model promijenio u CX GTI Turbo i omogućio mu da postigne najveću brzinu od 220 km/h! U julu 1986. godine opremljen je intercoolerom i nazvan CX GTI Turbo 2. S ovom novom opremom ne samo da je povećao najveću brzinu na 223 km/h, već je i značajno smanjio potrošnju goriva.

CX, kralj takmičenja i trkačkih staza

CX je počeo da se takmiči u jedva 14 mjeseci nakon svog prvog javnog predstavljanja na Salonu automobila u Parizu. 26. decembra 1975. godine tri trkaća automobila CX 2200 otišla su na čuveni reli Abidjan–Nice, na osnovu čega je Thierry Sabin, tada još motociklistički trkač, došao na ideju da organizira sličan događaj između Pariza i Dakara. Nakon 9.246 kilometara staze, blata, zakrivljenih limova i kamenja, sva tri Citroëna uspješno su savladala poteškoće i na cilj stigla na 4., 5. i 6. mjestu u kategoriji vozila s pogonom na dva točka. Od tada su takmičenja u izdržljivosti i Afrika postali omiljeni tereni ovog novog Citroëna. Njegova izdržljivost i hidro-pneumatski ovjes omogućili su mu brojne poduhvate.

Citroën CX, bilo u serijskoj ili u posebno modificiranoj izvedbi, osvajao je počasna mjesta i pobjede u konkurenciji mnogo snažnijih automobila na brojnim relijima, poput relija Maroko, relija Mille Piste, London-Sydney, relija Akropola, relija 5 x 5 Transafrica i relija Pariz-Dakar. I što su mu testovi bili duži, teži i zahtjevniji, to su se njegov ovjes i izdržljivost pokazali čudesnijim! U novoj zvaničnoj trobojnoj livreji koju je dizajnirao Philippe Donati, učenik slavne škole Camondo, CX je postigao historijski poduhvat na devetom izdanju utrke Tour Automobile u Senegalu. Učestvovalo je trideset vozila, uključujući pet primjeraka CX 2400. Nakon četiri etape i 3000 kilometara rute po zagušljivoj vrućini, 1. novembra 1977. samo je sedam automobila prešlo ciljnu liniju… Pet tvornički proizvedenih CX vozila zauzelo je prvih pet mjesta, što je legendarni rezultat, pobedivši Peugeot 504 TI i Renault 16! Citroën CX je također pobijedio na Tour Automobile utrci u Senegalu 1978. i 1979. godine.

Europe, France, Île-de-France, Seine-Saint-Denis, Aulnay-sous-Bois. Ouvriers dans la ligne de montage des CX en 1974. Photo de Georges Guyot. Utilisation éditoriale uniquement, nous contacter pour toute autre utilisation

Čak i na reliju Pariz-Dakar, CX je postao legenda relija izdržljivosti. Citroën je odmah shvatio medijski potencijal ovog izuzetnog događaja, pa je u jesen 1979. organizatoru Thierryju Sabinu nabavio četiri Méhari 4×4 vozila, a posebno CX 2400 GTI, koji je postao pravi uzornik. S ovim autom, izviđanje za drugi reli Pariz-Dakar obavljeno je uz veliku buku. Bila je to prilika za veliki Citroën da impresionira Thierryja Sabinea svojom kvalitetom na svim vrstama teškog terena! Iskustvo je ponovljeno sljedeće godine. Ali najbolje je tek dolazilo. Godine 1981. tvornički proizvedeni CX 2400 GTI završio je na šesnaestom mjestu u konkurenciji, ispred mnogih puno snažnijih 4×4 automobila, i što je najvažnije, bio je prvi među automobilima s pogonom na dva točka! Međutim, na samom događaju i u svijesti ljudi snažan utisak ostavio je još jedan tvornički CX 2400 GTI, koji je naišao na veliki odjek u medijima. S njime se je takmičio tim Citroën Belgique, a za volanom su bili Jacky Ickx, tadašnji četvorostruki pobjednik 24 sata Le Mansa, i glumac Claude Brasseur. Nakon odličnog nastupa na početku utrke, skupljanja počasnih mjesta, pobjeda u brzinskim testovima, a zatim u još jednoj etapi, postali su kandidati za pobjedu. Na cilju sedme etape u Gaou zauzeli su ukupno treće mjesto. Unatoč tome što im je dva puta dosuđeno deset sati kaznenih poena, izdržali su i nisu odustajali. Međutim, zbog nekoliko preokreta u pretposljednjoj etapi, na kraju su bili primorani da se povuku.

Zatim, iste godine, 4. decembra 1981. godine, u okviru Velike nagrade Dubaija, koju je organizirao Al Nasr Motor Sport Club iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, organizirali su nevjerojatnu utrku Citroën CX Celebrity Race. Šesnaest CX 2400 GTI je učestvovalo u ovoj izvanrednoj utrci zajedno s elitnim imenima iz svijeta moto sporta uključujući Richarda Attwooda, Dereka Bella, Jacka Brabhama, Johna Fitzpatricka, Dana Gurneyja, Phila Hilla, Dennyja Hulma, Innes Ireland, Stirlinga Mossa, Roya Salvadorija, Carrolla Shelbya, Patricka Tambaya i Johna Watsona. Priredili su pravi spektakl. Od drugog kruga nadalje, automobili su se gurali i trljali, a većinu šikana i zavoja su svi isjekli. Deset krugova utrke doslovno se pretvorilo u utrku serije Nascar. Slike šesnaest bijesnih Citroëna CX koji se sudaraju obišle su svijet! Međutim, s ovom “utrkom šampiona” pod reflektorima i kamerama, CX je prerano završio svoju sportsku karijeru. Svoje mjesto u odjelu motosporta prepustio je sjajnoj pridošlici po imenu Visa i njezinim obećavajućim trofejima.

Aulnay, kolijevka modela CX

Tvornica u Aulnayu u Francuskoj, koja je započela s radom 1973. godine, počela je sastavljati CX u junu 1974. U to se vrijeme smatrala najmodernijom tvornicom za montažu automobila u Evropi. U njoj su sastavljeni dijelovi karoserije, izvršeni farbarski radovi, postavljene presvlake i obavljeni radovi na montaži. Korištenje računala i robota omogućilo je vrlo opsežnu automatizaciju različitih faza proizvodnje, od točkastog zavarivanja karoserijskih komponenti do rada samoposlužnog skladišta iz kojeg se lakirane karoserije, ovisno o njihovim specifičnim karakteristikama, preusmjeravaju na montažnu traku. Ovo je eliminiralo potrebu za dugotrajnim ručnim radom. 23. oktobra 1987. godine proizveden je milijunti primjerak CX. Proizvodnja modela CX, koja se odvijala na površini od 180 hektara sa 410.000 m2 pokrivene površine, u kojoj je bilo zaposleno 8.000 ljudi, završila je u julu 1989. Tvrtka Heuliez za preradu vozila u Cerizayu nastavila je proizvoditi karavane za neko vrijeme.

CX i reklame

CX je, ovisno o predstavljenom modelu, sudjelovao u najrazličitijim reklamama, bilo da su bile nešto jednostavnije i elegantnije, bilo da su bile dinamične i prodorne, ali uvijek efektivne. Pripremila ih je poznata reklamna agencija RSCG pod vodstvom legendarnog Jacquesa Séguéla. Na primjer, njegove reklame su se pojavile u štampanim medijima početkom 1980-ih, u kojima su poznate ličnosti poput šansonera Françoise Hardy i Jacquesa Dutronca ili glumice Miou-Miou pohvalno govorile o modelu CX u izuzetno intimnom crno-bijelom okruženju. Oglašavanje za CX također je sadržavalo neke posebno upečatljive vizualne kampanje Jean-Paul Goudea s kultnom manekenkom i glumicom Grace Jones. Na lansiranju modela CX GTI Turbo u oktobru 1984. je bio kao muza fotografa i snimatelja u središtu prodorne i provokativne reklamne kampanje sa sloganom »CX GTI Turbo je pravi demon!« Iako je to bilo zabranjeno zbog sigurnosti u prometu, u reklamama se nije oklijevalo naglasiti maksimalnu brzinu od 220 km/h novog modela s turbo motorom… Francuski ministar prometa tada je naredio da se reklama mora zabraniti, ali je time ovoj nezaboravnoj kampanji osigurao publiku koja je njome oduševljena!

CX u brojkama

Uzimajući sve modele zajedno, ukupno je proizvedeno 1.042.460 primjeraka CX-a između 1974. i 1991. godine. Ovaj broj se može podijeliti na 913.375 limuzina s petoro vrata između 1974. i 1989., uključujući 29.380 proširenih verzija i 129.085 limuzina s petoro vrata, uključujući 900 Enterprise verzija, od 1976. do 1991. godine.

Pedeseta godišnjica modela CX

Dva francuska kluba kolekcionara vozila CX, Agence CX i CX Club de France, udružili su snage na imanju Montigny-Le-Ganelon u opštini Cloyes-Les-Trois-Rivières u francuskom departmanu Eure-et-Loir organizirati jubilarni skup Jubilé CX. Niz događaja održat će se tokom tri dana, uključujući ekskluzivnu vožnju u petak na stazi testnog centra La Ferté-Vidame. Upravo na njemu je CX, kao i mnogi drugi Citroëni, prvi put izašao na cestu.

C5 X, dostojan nasljednik

Iako ih dijeli nekoliko decenija, CX je pronašao dostojnog nasljednika u modelu C5 X, koji se može pohvaliti istim odvažnim stilom i jednako visokim ambicijama u pogledu udobnosti i tehnologije. CX je osvojio priznanje 1974. godine zbog svog inovativnog aerodinamičkog dizajna, kojeg karakteriziraju fluidne linije i niski profil. Elegantni C5 X spaja eleganciju limuzine s petoro vrata, dinamičnost i praktičnost karavana te zaštitu i izdržljivost sportskog vozila. Oba modela daju prednost udobnosti, koja je središnji element identiteta brenda Citroën. CX je bio poznat po svom hidro-pneumatskom ovjesu koji je omogućavao glatku i fluidnu vožnju čak i na najneravnijim cestama. Model C5 X nastavlja svoju tradiciju ovjesom s dvostrukim hidrauličkim graničnicima, ilustrirajući efekt pravog “letećeg tepiha”, koji je vrlo drag brendu Citroën. C5 X opremljen je sjedalima Citroën Advanced Comfort i pruža optimalnu zvučnu izolaciju, tako da vas poziva na putovanje u potpunom miru poput prave čahure ličinki. Posljednje, ali ne manje važno, CX je također uveo mnoge inovacije za svoje vrijeme, kao što su Diravi servovolan i instrument tabla okrenuta prema vozaču. C5 X nastavlja u tom duhu, nudeći moderne tehnologije kao što su ekran u visini očiju, napredni sistemi pomoći u vožnji i moderne funkcije povezivanja koje pojednostavljuju svakodnevnu vožnju. Ove sličnosti pokazuju da je Citroën zadržao svoje izvorne vrijednosti i svoj pristup iskustvu u automobilu.