Građani Bosne i Hercegovine koji imaju priliku zaviriti u trgovine robe široke potrošnje van naše države zasigurno su primijetili da je cijena proizvoda koji se mogu naći i na policama bh. prodavnica nerijetko znatno niža u zapadnoevropskim zemljama.
Potvrđuje to i uporedba cijena u domaćim i njemačkim trgovačkim lancima poput „Lidla“, „Aldija“, „Kaufmana“, a na nekim od najpoznatijih prehrambenih i higijenskih proizvoda. Najveća razlika uočava se u cijenama popularnih brendova poput „nutele“, „milke“, „kinder“ čokolade, „nivee“, „lenora“…
Nerijetko, ovi proizvodi na policama u BiH skuplji su i do 100 posto. Pri tome, u kakvoj su situaciji bh. potrošači, govore i podaci o prosječnim primanjima: Dok je u Njemačkoj prosječna plaća oko 1.500 eura, u BiH je taj prosjek 870 KM.
Brojne analize
Naprimjer, pakovanje od 700 grama popularnog čokoladnog namaza „nutela“ u BiH košta između devet i 11 KM, dok se u Njemačkoj ovaj proizvod trenutno može kupiti za 3,79 eura, to jest 7,40 KM. Na akcijskim sniženjima u ovoj zemlji, tegla „nutele“ od 450 grama može se pronaći za 2,79 eura.
Osim razlike u cijeni, primjetna je i ona u kvalitetu. Opće je poznato, a potvrdile su to i brojne analize, da veliki proizvođači hrane imaju niže kriterije kada su u pitanju proizvodi za istočnoevropsko tržište, u koje spada i naše. Da tvrdnje potrošača kako „ista“ čokolada ima drugačiji okus u BiH i, primjerice, Njemačkoj, nisu samo puka nagađanja, upozoravaju i u udruženjima potrošača.
Marin Bago, predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača “Futura”, u izjavi za “Avaz” kazao je da bh. građani jedu najlošiju hranu u regionu, navodeći da na bh. policama nema nijednog proizvoda A-klase.
Fuš roba
– Čak i originalni proizvodi koji dolaze iz Njemačke ili neke druge zemlje, kod nas su treće, C-klase. Najlošiji su, a plaćamo ih skuplje nego originalne u matičnim zemljama. Ako želimo kupiti proizvod A-klase, moramo ići u Njemačku, Austriju, Švicarsku… To je prevara potrošača – upozorava Bago.
Osim toga, navodi da bh. građani nerijetko po jeftinije i kvalitetnije proizvode idu preko granice.
– Znam ljude koji idu u Njemačku i kupuju za svoju porodicu proizvode. Eto koliko smo nisko pali. Znaju da je kod nas u čokoladi vrlo malo kakaa, lješnika, a mnogo više masti, margarina… Odgovorno mogu reći da smo mi u BiH zaboravili okus prave čokolade – kaže Bago, zaključujući da bh. građani plaćaju paprene cijene fuš robe zbog toga što je kod nas na snazi slobodno formiranje cijena.
Karahmet: Klasiranje postoji, najbolji proizvodi idu u EU
Enver Karahmet, profesor na Poljoprivredno-prehrambenom fakultetu u Sarajevu, smatra da je posljednjih nekoliko godina kvalitet proizvoda na našem tržištu poboljšan. No, nesumnjivo je, kako kaže, da klasiranja postoje i da se najbolji proizvodi raspoređuju u zemlje EU. Prepričava i indikativnu situaciju s jednog sastanka od prije nekoliko godina.
– U Kopru smo imali sastanak eksperata hrane, gdje sam ja pitao čovjeka iz inspekcije za sigurnost hrane u EU, šta radi s kontejnerima koji dolaze iz raznih krajeva svijeta u luku Kopar i idu u EU. Rekao mi je da otvore svaki od njih, uzmu uzorke i šalju dalje. Pitao sam i šta rade s onima koji idu u zemlje jugoistočnog Balkana. Nije mi htio odgovoriti – pojasnio je Karahmet.
Uporedne cijene hrane
Njemačka (Lidl) BiH
Nutela 700 g.
3,79 eura 9 do 11 KM
Šećer
0,69 eura 1,67 KM
Brašno
0,32 eura 1,20 KM
Ulje
0,99 eura 2,30 do 2,50 KM
Milka
0,90 – 1 euro 2,50 KM
Bebivita
1, 05 eura 2,50 KM
Uporedba cijena higijenskih proizvoda
Njemačka (DM i Lidl) BiH
Balea gel za tuširanje
0,55 eura 2,50 KM ili 3,10
Lenor 1,65 eura 5 ili 6 KM
Vanish 4,75 eura 9 ili 11 KM
Dove – šamponi i gelovi
1,25 eura 6 KM
Signal – kalodont
0,65 eura 2,50 KM
Blend-a-med
1,29 eura 3 do 4 KM
Loreal
2,05 eura 5,50 KM
Garnier – farba
1,99 eura 5,50 do 8 KM
(Dnevni avaz)