U Jugoistočnoj Evropi (JIE) prošle godine je proizvodeno 629.014 vozila prema podacima Međunarodne organizacije proizvođača motornih vozila (OICA), piše BiznisInfo. Ovo predstavlja skoro 3 posto svih vozila proizvedenih u Evropi i 0,6 posto globalne proizvodnje.
Rast proizvodnje prošle godine u JIE od 9,7 posto nadmašuje prosječan evropski rast od 3,1 posto i globalni rast od 2,4 posto, navodi se u izvještaju analitičke kuće SeeNews.
Dok se skoro sve zemlje regiona bave proizvodnjom dijelova za automobile, cijela vozila se proizvode ili sklapaju u tri države: Rumuniji, Sloveniji i Srbiji, dok je u Bugarskoj propalo nekoliko pokušaja pokretanja proizvodnje.
Region JIE uključuje Albaniju, Bosnu i Hercegovinu, Bugarsku, Hrvatsku, Kosovo, Makedoniju, Moldaviju, Crnu Goru, Rumuniju, Srbiju i Sloveniju.
Rumunija
Rumunija je apsolutni lider u regionu JIE s 359.240 vozila proizvedenih prošle godine.
Automobilska industrija u Rumuniji sastoji se od dva glavna proizvođača putničkih vozila – Dacia i Ford, te još nekoliko s ograničenom proizvodnjom i više od 600 proizvođača dijelova i opreme. Ovaj sektor učestvuje s 13 posto u rumunskom GDP-u i osigurava posao za 200.000 ljudi.
U Rumuniji je lani proizvedeno 57,1 posto svih vozila u JIE, ali njena dominacija ipak slabi, jer je taj procenat godinu ranije iznosio 62,7 posto, a dvije godine ranije 64,1 posto.
Rumunija je lider i u proizvodnju dijelova za vozila i generalno se smatra regionalnim čvorištem autoindustrije. Rumunska Dacia navjeća je kompanija u regionu, ne samo u autoindustriji već generalno. Uvođenjem novog Fordovog modela EcoSport očekuje se novi rast ove godine. Rumunija je koncentrisala proizvodnju na nisko-budžetna vozila.
Slovenija
Slovenija je prošle godine proizvela 189.852 automobila, što je 42 posto više nego godinu ranije. U Slovenije je lani proizvedeno 30,2 posto svih vozila u JIE, odnosno 1 posto svih vozila u Evropi. Automobilska industrija generiše 10 posto BDP-a i 12,5 posto izvoza.
Revoz d.d. je glavni proizvođač u Sloveniji. Kompanija je u vlasništvu Renaulta i proizvodi modele za francuski brend od 2004. Vozila se prodaju na domaćem i stranom tržištu, a glavne izvozne destinacije su Francuska, Njemačka i Velika Britanija. Slovenija je najveći izvozik automobila iz JIE.
Srbija
Automobilska industrija smatra se najvažnijim i najperspektivnijim industrijskim sektorom u zemlji. Prošle godine je zapošljavala više od 40.000 radnika, i obuhvatala je 14 posto svih stranih investicija i 10 posto izvoza.
Ključni faktor je Fijatova fabrika u Kragujevcu gdje se sklapa Fiat 500L. Drugi lokalni proizvođač je Ikarbus koji proizvodi autobuse uglavnom za domaće tržište, a mali dio se izvozi u Rusiju.
Prošle godine u Srbiji je proizvedeno skoro 80.000 putničkih automobila, što je samo polovina godišnjeg kapaciteta Fijatove fabrike. Srbija je jedini od tri proizvođača automobila u JIE koji nije povećao proizvodnju prošle godine u odnosu na 2016. Ovo se može objasniti relativnom slabom potražnjom na domaćem tržištu.
Automobilska industrija u ovoj zemlji se oslanja na ambicije Vlade da privuče globalne strateške partnere koji bi uspostavili nove ili oživjeli nefunkcionalne fabrike.
Bugarska
Bugarska ima dugu tradiciju neuspješnih pokušaja međunarodnih kompanija, kao što su Fiat i Renault, da uspostave proizvodnju automobila.
Posljednji pokušaj propao je prošle godine, kada je kineski proizvođač automobila Great Wall obustavio rad u fabrici u Lovechu i proglasio bankrot, dok su do tada proizvedena vozila ostala neprodata. Fabrika je upostavljena 2012. s kapacitetom od 50.000 vozila koji nikada nije dostignut.
S obzirom na široku bazu dobavljača i formiranje automobilskog klastera, autoindustrija je proglašena prioritetom. U februaru ove godine vlada je objavila namjeru da privuče globalne igrače koji bi pokrenuli proizvodnju u Bugarskoj. Razgovori će biti obavljeni s kompanijama iz Njemačke i Velike Britanija, ali i onima iz Južne Koreje i Indije.
Proizvodnja dijelova
Proizvodnja automobilskih dijelova je mnogo više zastupljena u reigonu nego proizvodnja i sklapanje automobila.
Mreža snabdjevača komponenti za sve važnije evropske proizvođače razvila s širom JIE, od Rumunije, Slovenije i Srbije, preko Bugarske, Makedonije i Hrvatske, do Moldavije i Bosne i Hercegovine, koja također ima klaster kompanija autoindustrije.
Povoljni faktori za pokretanje ovakvih fabrika u regionu su konkurentne cijene proizvodnje, pristup kvalifikovanoj, stručnoj radnoj snazi, kao i dobro razvijene IT i pomoćne industrije.
Osim toga, tu su i blizina Centralne Evrope i Turske, koje su lideri u sklapanju automobila, zbog čega su cijene transporta dosta niske a vrijeme potrebno za transport katko.
Podaci Međunarodnog trgovinskog centra pokazali su da izvoz dijelova i opreme bilježi konstantan rast iz godinu u godinu iz svih zemljama regiona osim iz Crne Gore i Kosova.
Prosječan rast izvoza u regionu u 2016. bio je 18,1 posto.
Makedonija i Moldavija su više nego udvostručile izvoz komponenti u samo jednoj godini, dok su Albanija, Bugarska, Rumunija i Slovenija ostvarila dvocifren rast.
Lider u izvozu komponenti je Rumunija, koja je 2016. ostvarila izvoz od 5,3 milijarde eura, odnosno 77,4% regionalnog izvoza.
U BiH se također otvaraju nove fabrike za proizvodnju autodijelova a izvoz iz godine u godinu raste.