Amancio Ortega Gaona, španjolski poduzetnik i su-osnivač kompanije Industria de Diseño Textil, S.A. (Inditex) koja uključuje prêt-à-porter modne marke poput nama dobro poznatih Zare, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius te manje poznatih poput Oysho i Uterqüe, zamijenio je osnivača Microsofta Billa Gatesa na poziciji najbogatijeg čovjeka svijeta 8. septembra 2016.
Rođen u siromaštvu, Ortega je akumulirao ogromno bogatstvo a skromnost i otvorenost sačuvao kao svoje glavne osobine. Ortega koji je decenijama ostao misterija za javnost, za medije je istinska noćna mora – ni on a ni jedan drugi član njegove porodice nikada nisu dali intervju. Ukupan broj objavljenih fotografija Amancia Ortege manji je od 200.
Djetinjstvo i mladost
Amancio Ortega Gaona rođen je 28. marta 1936. (godina početka građanskog rata u Španiji) u Busdongo de Arbas, selu sa manje od 100 stanovnika smještenom u regiji León na sjeveru Španije. Bio je najmlađi od četvero djece. Porodica koja je živjela u ekstremnom siromaštvu, preselila se uskoro u La Coruñu u Galiciji gdje je preživljavala zahvaljujući poslu Amanciovog oca na lokalnoj željezničkoj stanici. Živjeli su u bijednoj kući u kvartu naseljenom radnicima na željeznici. Majka je radila kao služavka i Amancio ju je često čuo kako po lokalnim radnjama moli da joj stvari daju na otplatu. Porodica mu nije mogla priuštiti ni osnovne stvari pa je sa 14 godina napustio školu i počeo raditi. Prvi posao bio je posao pomoćnika u trgovini lokalne kompanije pod imenom Gala gdje je učio šiti odjeću. Gala još uvijek radi na ćošku jedne ulice u centru La Coruñe i u njoj se prodaju tradicionalne košulje, kape i kardigani. No José Martínez koji je naslijedio oca na čelu kompanije, nedavno je izjavio kako posjetioci nikad ne kupuju ništa. U radnju dođu da ga pitaju za Amancia, prijatelja iz mladosti.
Kao tinejdžer naporno je radio. Kad god je imao slobodnog vremena, uživao je u vožnji biciklom. Ne znamo je li mu je upravo tokom jedne od vožnji pala na um njegova izvanredna poslovna ideja, no Ortega je rano shvatio da, želi li zaraditi dosta novca, mora kupcima dati upravo ono što oni žele. U dobi od 16 godina, Amancio Ortega razmišljao je kako da otkrije želje potencijalnih kupaca i odgovori na njihove potrebe. Pedesetih godina prošlog vijeka, španjolska autonomna zajednica Galicija bila je savršeno mjesto za njegov plan: malo mogućnosti za zaposlenje u kombinaciji sa velikim brojem žena koje su znale prilično dobro šiti. Ortega je počeo organizovati krojačke zadruge. Linija proizvoda je uključivala donje rublje, odjeću za bebe i večernje haljine. Bivše uposlenice ovih krojačkih zadruga dijelile su naknadno sa medijima priču o tome koliko su žene u Galiciji bile ushićene kada bi dobile ovaj posao sa odličnim uslovima i koliko su bile uzbuđene zbog bliskosti koju je šef imao sa radnicima.
1963, nakon deset godina iskustva sa vođenjem krojačkih zadruga, Amancio Ortega Gaona osnovao je svoju prvu kompaniju, Confecciones GOA, S.A. (naziv GOA zapravo je predstavljao njegove inicijale, ako se čita unazad). Ortega je Confecciones GOA organizovao kao porodičnu kompaniju. Amancio je bio zadužen za razvijanje novih modnih trendova, Antonio (njegov brat) vodio je komercijalne poslove, Josefa (njegova sestra) se bavila vođenjem knjiga a Rosalía Mera Goyenechea je bila poslovni partner. 1966, Amancio se vjenčao sa Rosalíom.
Poznat po nepoznatom
Privatni život Amancia Ortege javnosti je nepoznat. Poznat po svojoj diskretnosti, Ortega troši milione dolara kako bi zaštitio svoju privatnost. Stoga ne čudi što niko tačno ni ne zna datum njegovog prvog vjenčanja. Sve što je javnosti poznato jeste kako je njegov prvi poslovni partner, Rosalia Mera, postala i njegova prva supruga. Bračni par nikada se nije pojavljivao u javnosti niti su dopuštali da nametljivi paparazzi fotografišu njihovo dvoje djece, Sandru i Marcosa. Jedino čime su se bavili bio je njihov posao sa odjećom. Zajedno sa Rosaliom, Amancio je Confecciones GOA integrisao u Inditex. Osnovana 1985. a na berzi od 2001, Inditex grupacija posjeduje Zaru, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho i Bershka brandove.
Amancio i Rosalía Mera su se rastali 1986.Ponovo se oženio 2001. godine, 18 godina mlađom Florom Pérez Marcote sa kojom je bio u vezi od 1983. Flora koja je nekada bila radnica u Orteginoj kompaniji, sada je u upravi Inditexa. Martu, Amanciovu i Florinu kćerku, smatraju njegovom nasljednicom. Marta je jako bliska sa ocem a kao i on, prošla je profesionalnu obuku u Inditexu, počevši od najniže pozicije u radnji.
Zarin jedinstveni poslovni model
Nakon pokretanja krojačkih zadruga i osnivanja Confecciones GOA 1963, Ortega je preuzeo nekoliko tvornica u Španiji. Prvu radnju otvorio je 1975. godine u centru La Coruñe i nazvao je Zorba, po omiljenom filmu njega i njegove prve žene. No nakon što se na ime Zorba požalio vlasnik istoimenog bara u blizini, radnja je ubrzo promijenila ime u Zara. Tako je Zorba ostao poznat u jednoj ulici La Coruñe a ime Zara proširilo se već u ranim osamdesetim na nekoliko španjolskih gradova. 1988, nakon što je formirana Inditex grupacija, Ortega je otvorio prvu Zara trgovinu u Portugalu. Ispostavilo se da je radna snaga u ovoj zemlji još jeftinija od one u Španiji. 1989. Zara trgovina je otvorena u SAD-u a 1998. u Londonu. Zarina dalja međunarodna ekspanzija podudarila se sa razvojem maloprodajnog Inditexovog portfolia: Pull&Bear i Massimo Dutti (1991), Stradivarius (1994), Bershka (1998), Oysho (2000), Uterqüe (2008). Do 2000, Inditexovi brendovi distribuirali su se na preko 30 međunarodnih tržišta.
Poslovni uspjeh Amancia Ortege usko je vezan za jedinstveni biznis model brze mode. Dvije ključne ideje ovog biznis modela su da kupcu treba dati ono što želi i to što je brže moguće. Na primjer, Zara je poznata po tome da godišnje razvije i distribuira 12.000 novih dizajna. U ovom slučaju brzina je ta koja predstavlja pokretačku snagu kompanije. Nadalje, Zara osvježava zalihe odjeće dvaput sedmično. Amancio Ortega Gaona još je sedamdesetih godina nametnuo zlatno pravilo koje određuje da se nove narudžbe primaju unutar 48 sati. Zahvaljujući tome Zarine fabrike izgledaju kao dobro podmazane mašine u kojima stotine dizajnera i analitičara prodaje rade zajedno držeći se dva principa: brzina isporuke i pristup orijentisan ka kupcu. Dizajneri obično kreiraju tri modela dnevno a analitičari zajedno sa modelarima odabiru jednu stvar iz svakog seta. Trgovački eksperti obično posjeduju regionalno iskustvo i dolaze sa različitim backgroundima. Ovi eksperti primjenjuju izvještaje od lokalnih menadžera i slažu kombinacije u skladu sa navikama kupaca. Svaki Zarin uposlenik treniran je da prati stil i zahtjeve kupaca kao i prodajne trendove.
Upravo dva gore pomenuta pravila, dati kupcu to što želi i učiniti to brzo, pomogli su Ortegi da izgradi modno carstvo. Inditex korporacija postala je globalni maloprodajni lanac brze mode sa 137,054 uposlenika u 6,683 radnji i objekata koji su trenutno otvoreni u 88 zemalja svijeta. U 2015-oj godišnji prihod od prodaje prelazio je €18.1 ($19.67) milijardi. Carstvo brze mode bilo bi nemoguće izgraditi da Ortega nije odbacio tradicionalni haute couture biznis model i zamijenio ga vlastitim jedinstvenim modelom koji je decenijama dorađivan. Ni ovaj model nije bio bezgrešan te su se s vremena na vrijeme događale pogreške, no one su se iz trgovina sklanjale čim bi se otkrile. Jedna takva greška desila se u trgovini na Menhetnu gdje se kupci nisu oduševili Zarinim bijelim jaknama. Čim je prodajno osoblje otkrilo kako kupci preferiraju bež boju, bijele jakne su povučene a model proizveden u bež boji. Nova boja bila je pun pogodak. Neki kažu da je Ortega pažljivo pratio i način i stil života mladih kako bi znao šta će im najbolje odgovarati. Postoji priča i o tome kako je jednoga dana na ulici video motociklistu u ručno izrađenoj teksas jakni ukrašenoj ponekom zakrpom. Sljedećeg trenutka nazvao je jednog od svojih dizajnera i opisao mu jaknu koju je vidio kako bi je ovaj uključio u sljedeću kolekciju.
Kako bi izbjegli da njihovi kupci izgledaju identično, Zara nikad ne proizvodi ponovo iste uspješne modele. Jednostavno modifikuje i nudi različite verzije. Vjerni Inditexovi kupci takođe znaju koji su dani najbolji za kupovinu komada iz nove kolekcije. Za Zaru, dani za nove isporuke odjeće su nedjelja i četvrtak dok cipele stižu utorkom i petkom. Stradivarius i Massimo Dutti nove artikle dobijaju utorkom i četvrtkom, Bershka i Pull&Bear utorkom i petkom. Zaru nose i slavni: španjolska kraljica Letizia, vojvotkinja od Kembridža, Michelle Obama, Mary Berry, Olivia Palermo, Alexa Chung, Katie Holmes, Samanta Cameron, January Jones… Poznata modna blogerka Garance Dore čak je izmislila i termin – Zaragasm, kako bi opisala stanje zavedenosti raznolikošću izbora i modnih poruka koje Zara nudi.
Zahvaljujući gore opisanom biznis modelu i uticaju Zaragasma, malo se kompanija može takmičiti sa Inditexom. Njegovi glavni konkurenti poznati su samo po modi, dok Zara asocira i na svoj prepoznatljiv stil. Barklijev analitičar Christodoulos Chaviaras vjeruje da kompanija sama sebi postavlja izazove kako bi radila sve brže. Tako se svakoga dana negdje u svijetu otvori po jedna nova Zara trgovina! Još prije nekoliko godina u Oxford ulici u Londonu otvorena je čak 6000. Zara radnja. U SAD-u ih ima preko 50, u Španiji preko 2000, a u Kini preko 350. Većina proizvodnih pogona još uvijek je locirana u Španiji i susjednim zemljama, no Inditex pogone ima i u Kini i Maroku. Zahvaljujući tome, proizvodnja se u svakom trenu može povećati.
Investicije i filantropija
Biznis portfolio Amancia Ortege ne uključuje samo modu. Tu su i dodatna investiranja: gas, banke, turizam, nekretnine. Cijena Inditexovih dionica stalno raste. Ortega Gaona posjeduje 59.3 procenta trenutno vrijedna €110 ($119.54 ) milijardi. Finansijski magazine pišu kako je modni biznis Ortegi omogućio da postane vlasnik kompanija koje se bave nekretninama u Londonu, Parizu, Madridu, Lisabonu, Majamiju… No osim biznisa, Ortega se bavi i humanitarnim radom. Zajedno sa prvom suprugom, Rosaliom Meri, 1986. godine osnovao je fondaciju The Paideia Foundation. Ova filantropska fondacija pomaže ljude sa mentalnim i fizičkim invaliditetom da steknu interdisciplinardno obrazovanje i obuku. 2001. Ortega je osnovao još jednu neprofitnu organizaciju, Fundacion Amancio Ortega. Ova fondacija promoviše nauku, istraživanje, obrazovanje, društveno djelovanje, kulturu i socijalnu pomoć.
Jedinstveni biznis model Zarinog poslovanja nije jedina poslovna tajna Amancia Ortege. Budući da posjeduje nekretnine i objekte na najtraženijim lokacijama, Ortega ih iznajmljuje Zarinim radnjama. Ne čudi zato što Inditexove radnje imaju lojalnog vlasnika prostora koji im nikad ne povećava troškove zakupa. 2011. godine na aukciji za prodaju slavnog madridskog Picasso Tower-a, poslovne zgrade sa 43 sprata, Ortega je ponudom od $556 miliona pobijedio Tishmana Speyera, vlasnika londonskog Tower Place-a, Rockefeller Centra i Chryslerove zgrade. Kupio je Picasso Tower i platio ga – gotovinom.
Lista Orteginih nekretnina je duga. Pretpostavlja se da je tokom prošle decenije potrošio oko $6 milijardi na kupovinu nekretnina u Čikagu, Majamiju, San Franciscu, Vašingtonu, Berlinu, Parizu, kroz holding Pontegadea Inmobiliaria and Pontegadea Inversiones. Iako je nezaposlenost u Španiji na kritičnom nivou čak i u 2015, 2007. je bila kobna za mnoge. Tada je većina španjolskih korporacija iz Barselone, Madrida i Bilbaa prodala svoje urede u centru i iselila. Za Inditex nije bilo krize. Amancio Ortega iskoristio je ekonomsku krizu u Španiji i došao do lokacija po veoma niskim cijenama. Predsjednik Španjolske asocijacije modnih dizajnera, Modesto Lomba, vjeruje da Inditex živi u drugoj dimenziji. Pablo Isla, CEO Inditexa, svake godine objavljuje stabilan rast prihoda.
Život
U trideset godina od osnivanja Inditexa, Ortega je postao mogul brze mode. Do te mjere uspješnim načinili su ga njegove glavne osobine. One uključuju fleksibilnost, posvećenost radu i temeljito samopouzdanje.
Amancio Ortega Gaona voli da radi i rijetko koristi odmor. Vlasnik tekstilnog carstva živi miran prilično skroman život u gradu u kojem je i odrastao, La Coruñi. Svaki dan posjećuje isti kafić u centru La Coruñe gdje za doručak naručuje jaja i krompiriće. Sugrađani ga često viđaju kako šeta trgom Plaza Maria Pita. Ruča u kafeteriji kompanije, za stolom sa nekim od tekstilnih stručnjaka ili kupaca, i razgovara o poslu. Nikada ne ide u odmarališta u kojima ljetuju milioneri, u rijetkim slučajevima kada se odluči za odmor bira Grčku. Boji se letenja i to ga motiviše da nekoliko sedmica godišnje posveti pješačenju i hodočasnim turama u Galiciji. Kada je kod kuće, ne bavi se skupim hobijima. Uzgaja piliće i koze i druži se sa svojim unucima.
Loši životni uslovi u djetinjstvu i nedostatak visokog obrazovanja načinili su Ortegu takvim kakav jeste: poduzetničkog duha i duboko uključen u sve poslovne procese a istovremeno bez želje da privuče na sebe pažnju. Uprkos modnom biznisu, Ortega sam ne nosi modne brendove i možda je i jedina osoba koja ne nosi Inditexovu odjeću. Njegov izbor odjeće jednostavan je i skroman kao i njegov stil života: bez kravate, obična bijela majica, plava jakna i sive pantalone. I ništa od toga nije brendirano.
Ortega je 2012. godine ponudio potpredsjedniku Inditexa, Pablu Isla, da preuzme njegovu CEO poziciju, no svakoga dana i dalje putuje u sjedište kompanije 10 milja udaljeno od njegovog doma. 80-ogodišnji Ortega ni danas ne izgleda ništa manje zainteresovan za buduće međunarodno širenje svog brenda. Uprkos bogatstvu, Ortega nikada nije imao svoj vlastiti ured; uživa raditi sa drugim dizajnerima u zajedničkom prostoru, razvijajući nove trendove i diskutujući o novim bojama i materijalima.
Ortega je na raspolaganju svojim uposlenicima. Komuniciraju direktno, hijerarhija u kompaniji je ravna linija, uposlenici ne moraju mnogo ranije najavljivati ako žele sa njim razgovarati. Loreto García Falque, šef Studija Zara u Inditexu, kaže kako nikad ni ne posjećuju modne revije. Umejsto toga, slušaju kupce i tako uočavaju nove ukuse. Amancio Ortega još uvijek je glavna inspiracija za cijelu korporaciju.
Njegovo bogatstvo procjenjuje se na 79,5 milijardi dolara.
Izvor: Astrum People
Prevod i adaptacija: BiznisInfo