Kada je 2013. godine, tek nakon što je prešla u suvlasništvo Etihada, kompanija Air Serbia objavila da kupuje 10 novih aviona, najsavremenijih Airbuseva A320NEO, koje će platiti milijardu dolara, javnost se oduševila, a konkurencija uznemirila.
Avioni su trebali početi stizati 2018. godine da bi dvije godine kasnije zamenijenili sve stare letjelice koje je Etihad iznajmljivao.
Pet godina kasnije san je srušen, piše beograski list Danas. Air Serbia je u tišini odustala od velikog projekta i izbrisala sve planove za modernizaciju flote. Takav epilog bio je očekivan, navodi beogradski list jer kada su avioni naručeni, Etihadom je vladao generalni direktor James Hogan, čija je vizija razvoja kompanije iz Ujedinjenih Arapskih Emirata počivala na ideji udruživanja s posrnulim prevoznicima u Evropi i drugdje.
To je značilo ulazak u srpski Jat Airways, kao i u Alitaliu, Air Berlin, Darwin Airways i druge kompanije.
Mršava dobit
Ta strategija je propala povukavši sa sobom i Hogana, te Eihad stajala ogromne svote novca. Air Serbia sada je zaostali rep strategije odbačenog direktora koju bi nova uprava najradije zaboravila, objašnjava Danas.
Zbog toga bi bilo nerazumno vjerovati da će Etihad unositi stotine miliona eura u srpsku kompaniju koja mu više nije potrebna. Tako je završena i priča o novim avionima za Air Serbiju, koji su trebali biti kupljeni kao dio velike narudžbe od 117 letjelica za kompanije iz cijelog Etihadovog sistema.
U tom slučaju, Air Serbia bi bila najsavremeniji prevoznik u regiji, a danas više sliči na niskobudžetnog prevoznika nego na nacionalnu avio-kompaniju, piše Danas.
Znači li to da Etihad odlazi iz Srbije, kao što je već bilo najavljivano u novembru prošle godine?
Na to pitanje još nema konačnog odgovora, ali se nešto može naslutiti iz ponašanja arapskih suvlasnika. Etihadu ove jesen ističe petogodišnji menadžerski ugovor po kojem upravlja kompanijom, iako u Air Serbiji ima samo manjinski udjel, dok je država većinski vlasnik. Novi ugovor navodno još nije zatražen.
To je jednima signal da će Arapi ipak napustiti Srbiju, o čemu je, navodno, država već obaviještena, tvrdi list. Drugi vjeruju u ostanak Etihada, kojem je Air Serbia jedno od rijetkih Hoganovih partnerstava na kojem još nisu izgubili novac.
U 2016. Air Serbia je imala dobit od mršavih 900.000 eura, ali Etihad je zaradio daleko više jer je 2016. i 2015. godine Air Serbiji dao dva kredita na koja joj je obračunao transakcijske troškove od 6,55 posto, odnosno – osam miliona eura.
Na te kredite Air Serbia plaća i redovnu kamatu od 6,95 posto koja raste za 0,17 posto svaka tri mjeseca. Zajedničkom avio-prevozniku kredite odobrava i Srbija, ali s dvostruko nižom kamatom od samo 3,5 posto.
Spasila ih država
Srbija je dosad pokazala daleko više sluha za finansijske potrebe Air Serbije, tvrdi Danas. Od nižih kamata, ozbiljnije su subvencije od čak 40 miliona eura Air Serbiji 2016. godine. Taj novac je upravo dostajao da kompanija kojom upravljaju Arapi ne bude u gubitku za istu svotu.
Usto, država pomaže na druge načine, npr. da Air Serbia jednostavno prebaci beogradskom aerodromu Nikola Tesla svoje radnike koji su joj suvišni.
Povlašteni pristup
U novembru prošle godine 340 radnika Air Serbije (zemaljski servis) prešlo je u sastav beogradskog Aerodroma Nikola Tesla, u državnom vlasništvu, koji je tada još tražio koncesionara. Tako, usluge prihvatanja i otpremanja aviona i putnika, čišćenja aviona, utovara i istovara prtljaga i druge poslove ne obavlja kompanija Air Serbia, već kroz naplatu Aerodrom Nikola Tesla.
Danas / Poslovni.hr / BiznisInfo