Aerodromi u FBiH očekuju nove linije i 1,6 miliona putnika. Tri aerodroma u Federaciji BiH u 2016. godini zabilježila su približno 1,2 miliona putnika – cifra za koju se nadaju da će je premašiti ove godine novim ulaganjima, modernizacijom i dodatnim putničkim linijama.
Međunarodni aerodrom u Tuzli planira uvesti nove linije za tri grada u Njemačkoj, jedan u Slovačkoj i dva u Švedskoj.
Međunarodni aerodrom Sarajevo trenutno je u pregovorima sa nekoliko avioprevoznika, dok mostarski očekuje da će 2017. imati ugovor sa jednom niskotarifnom aviokompanijom.
“Saobraćajna strategija FBiH do 2030.” predviđa da će u sarajevski aerodrom od 2017. do 2019. godine biti investirano 40 miliona eura, u aerodrom u Mostaru za isti period 15 miliona, a u tuzlanski 25 miliona eura.
Za Međunarodni aerodrom u Sarajevu, koji je lani zabilježio 800.000 putnika, neophodna su nova ulaganja kako bi se mogao zadovoljiti kapacitet od više od 900.000 putnika koliko se očekuje ove godine.
“Kapacitet postojeće terminalne zgrade je do million putnika godišnje. Kako se već sada bližimo ovom broju, može se očekivati da se u narednih nekoliko godina pojavi problem u prihvatu i otpremi tih putnika. Sa velikim stepenom sigurnosti se može reći da će se ovaj problem razriješiti dogradnjom postojeće terminalne zgrade”, navode iz menadžmenta.
Dodatna mjesta za velike avione
Osim toga, planirana su dodatna tri parking mjesta za velike avione, rekonstrukcija aerodromske piste te izgradnja brze izlazne rulnice, VIP salona, montažno-rashladne komore i poslovne zgrade.
“Kao jedan od najvećih i najzahtjevnijih projekata izdvajamo rekonstrukciju aerodromske piste dužine 2.600 metara, te ostalih operativnih površina, rulnica i platforme”, kažu iz menadžmenta.
Očekuje se i izgradnja VIP salona, a gradit će se i montažno-rashladna komora, koja će služiti za procesuiranje izvoza svježeg mesa i pošiljki velikih gabarita. U planu je i nova poslovna zgrade površine 3.600 metara kvadratnih u koju će biti prebačene određene službe i administracija.
“Kada je riječ o finansijskim sredstvima za realizaciju ovih razvojnih projekata, njihovo finansiranje planirano je iz vlastitih sredstava”, objašnjavaju.
Sa Međunarodnog aerodroma Sarajevo, prema zimskom rasporedu letenja, trenutno operira 11 aviokompanija.
“Trenutno smo u pregovorima sa nekoliko avioprijevoznika, koji su zainteresovani za saradnju, ali o ishodima istih je još uvijek rano govoriti.”
Šest novih letova iz Tuzle u 2017.
Međunarodni aerodrom Tuzla prošle godine zabilježio je do 350.000 putnika, dok ove godine očekuje povećanje na 550.000. Zbog toga su nedavno predstavljeni projekti koji uključuju proširenje i rekonstrukciju postojeće zgrade putničkog terminala kako bi se mogao primiti veći broj putnika.
“Vrijednost investicije je približno 1.2 miliona eura, a što će biti preciznije poznato nakon izrade glavnog projekta. Sredstva se planiraju obezbijediti iz sopstvenog budžeta Aerodroma, budžeta Vlade Tuzlanskog kantona i budžeta FBiH”, objašnjava izvršni direktor za razvoj i marketing Međunarodnog aerodroma Tuzla Enver Jukanović.
Pored toga, planirana je i izgradnja novog objekta za potrebe institucija BiH, kao što su Granična policija i Uprava za indirektno oporezivanje, a vrijednost tog projekta iznosi približno milion eura, sredstva koja su osigurana u budžetu BiH.
Trenutno ovaj aerodrom nudi devet destinacija, dok je nedavno uveden let za London i Billund u Danskoj, a od 17. decembra putnici će moći letjeti za Berlin.
Od marta 2017. godine otvaraju se linije za Keln, Nirnberg i Fridrishafen u Njemačkoj, Bratislavu te Waksjo u Švedskoj, dok se od juna uvodi let za Štokholm.
Sve destinacije su otvorene u saradnji sa strateškim partnerom Wizz Airom koji je trenutno, što se tiče putničkog saobraćaja, jedini avioprevoznik na Aerodromu Tuzla.
I mostarski aerodrom čeka izbore u gradu
Niskotarifna aviokompanije je upravo ono što nedostaje mostarskom aerodromu, ističe direktor Marin Raspudić, dodajući da su trenutno pokrenuti razgovori sa kantonalnim vlastima o tome.
Ipak, ovaj aerodrom koji je okrenut pretežno vjerskom turizmu zbog blizine Međugorja, ove je godine zabilježio pad broja putnika za 28 posto, a situaciju dodatno pogoršava činjenica da se u Mostaru nisu održali izbori, budući da je Grad Mostar vlasnik.
“Nama nedostaje veliki master plan, koji bi za nove generacije koje dolaze odredio šta su prioriteti ulaganja u zračnu luku, jer se u okruženju nalaze kvalitetni aerodromi u Sarajevu, Splitu i Dubrovniku, koji sada dobija negdje oko 120 miliona eura sredstva. Očekujemo da će se u Mostaru izbori održati i da će se Grad kao naš vlasnik odrediti prema našem strateškom razvoju”, kaže Raspudić.
Dodaje da je prošle godine pao broj putnika u odnosu na 2015, kada ih je zabilježeno približno 160.000.
“Uzrok tome je konkurencija aerodroma u Dubrovniku i Splitu te godišnjica ukazanja u Lourdesu, jer su hodočasnici više išli tamo, budući da je 75 posto naših putnika okrenuto vjerskom turizmu i Međugorju. Mi očekujemo da 2017. godine vratimo broj putnika, a onda se naši vlasnici trebaju odrediti prema nama u kojem pravcu ćemo ići.”
Potrebne linije za Beč i Istanbul
Ipak, prošle godine aerodrom je uspio dobiti sredstva za modernizaciju dijela terminalne zgrade, a kupljeno je i vozilo za prihvat osoba sa invaliditetom te ambulantno vozilo i protivpožarna zaštita što je prema međunarodnim propisima potrebno imati. Vlada FBiH dala je 1,57 miliona KM, sredstva su osigurana i putem IPA fondova.
Aerodrom u Mostaru trenutno nudi odredišta u Italiji, Rim, Bar, Napulj.
“Pregovaramo za određene linije za Anconu i Milano. Prošle godine smo imali isti broj putnika iz Bejruta, te smo potpisali novi ugovor za tu liniju za 2017, dio irskih turista nam se također vratio. Za ovu regiju potrebne su dvije sigurne linije koje bi radili i koje bi bile isplative, a to su Beč i Istanbul, dva velika huba, gdje se može preko Beča do Europe, preko Istanbula do istoka”, kaže Raspudić.
Međutim, bez niskotarifne kompanije, dodaje, ovaj aerodrom veoma teško može opstati u okruženju kvalitetnih aerodroma.
Ipak, nada se da će se sljedeće godine situacija popraviti i broj putnika povećati.
Ako sve bude po planu, aerodromi u FBiH 2017. bi trebali zabilježiti do 1,6 miliona putnika sa obnovljenim kapacitetima i više putničkih linija.
Izvor: Al Jazeera