Polako se čine prvi koraci u efikasnoj i ekološki osvješćenoj komunalnoj infrastrukturi u BiH. Kakanj, Sarajevo, Zenica su pioniri u postavljanju prvih podzemnih kontejnera, čime su dali motiv i ostalim opštinama da krenu u ovaj projekat.
Kakanj je u septembru ove godine postavio prve podzemne kontejnere, a sve je realizovano lokalnim snagama. Kako su tada rekli opštinski predstavnici, troškovi i nisu bili veliki, a očekuju da će ovakav vid zbrinjavanja otpada itekako promijeniti sliku Kaknja i postaći građane da odlažu otpad na ispravan način. Planirano je postavljanje kontejnera na 14 lokacija.
U septembru ove godine je i Sarajevo, tačnije opština Novo Sarajevo, dobilo prve podzemne kontejnere. Projekat su realizovali KJKP Rad i firma Ekopak. Postavljena su četiri kontejnera za selekciju otpada – staklo, papir i metal i jedan kontejner za ostali otpad. Na toj lokaciji nekad je bilo 8 klasičnih kontejnera zapremine 9.000 litara, a sada ih je 4 sa zapreminom od 3.000 litara.
Kako kaže za eKapiju portparol Rada Mirza Ramić, već kod prvih radova vodili su se i iskustvima u regionu, kako bi izbjegli loše posljedice. Primjera radi, u Srbiji je postavljeno ovakvih kontejnera na 1.900 lokacija, a već nakon šest mjeseci je 50% njih bilo van funkcije. Za razliku od postavljanja hidrauličkih kontejnera poput onih u Srbiji, Sarajevo se odlučilo za mehaničke. Prvi uslov o kom se moralo voditi računa su klimatski uslovi.
“Dan prije puštanja u rad, naša ekipa je izvela test sa vještačkom kišom kako bi se provjerilo da li propuštaju vodu, što nije bio slučaj” – objašnjava Ramić.
Stručnjaci su morali ocijeniti koje lokacije su pogodne, jer se mora uzeti u obzir visinski paramater od 7 metara i 4 metra manevarskog prostora, kao i to da nema podzemnih instalacija.
“Mi smo se odlučili za mehaničke kontejnere, jer imaju zaštitu od rasipanja otpada kada se ubaci, ne postoji maniuplacija otpadom i ne šire se neugodini mirisi” – kaže Ramić.
Kao posebno važno ističe da selekcija otpada u ove kontejnere daje mogućnost da se reciklira otpad koji je predviđen za to, jer bi inače bio neupotrebljiv. S obzirom na to da se dnevno u Kantonu Sarajevu odloži 6.000 tona otpada, izuzetno je bitno voditi računa već u primarnoj selekciji otpada, te će zato raditi na podizanju svijesti kod građana.
“Što se tiče održavanja, dužnost općine Novo Sarajevo je da ukloni barijere kako bi vozila za odvoz mogla nesmetano da priđu kontejnerima i da se omogući efikasno pražnjenje. Jedno vozilo već postoji, a očekuje se da će kantonalno ministarstvo nabaviti još jedno. Prvi podzemni kontejneri u Sarajevu otvaraju se rukom, jer su oni sa nožnim pogonom bili skuplji, te se nije razmišljalo o njihovoj kupovini”, kaže Ramić.
Juče je saopšteno da će i opština Stari Grad dobiti ovakve kontejnere i to u Ulici Safvet-bega Bašagića i na Bistriku, po četiri na obje lokacije.
Do 2020. očekuje se da će na 80 lokacija u Kantonu Sarajevo biti postavljeni podzemni kontejneri, a neki će biti polupodzemni.
Iskustva iz Zenice
Nedavno je firma Alba postavila prva četiri podzemna kontejnera u Zenici, a planu je da ovaj grad ima 50 takvih kontejenera.
“Otvaranje poklopca je nožno, nema neugodnih mirisa, kiša ne može kvasiti otpad, lakše je pražnjenje u odnosu na vanjski kontejner, a otpad se baca u ekološke vreće” – navode u poduzeću Alba.
Iz ovakvih kontejnera ne postoji mogućnost nepropisnog vađenja otpada iz vreće, a nema ni curenja sadržaja.
Iz Albe su takođe pojasnili da se kontejneri brzo i lako montiraju, jednostavno se upotrebljavaju, a imaju mogućnost mjerenja i evidencije količine otpada u kontejneru, te jednostavnost u razvrstavanju otpada. (eKapija.com)