Kompanija „EtnoDesign.se“ bavi se proizvodnjom unikatnih i ručno rađenih proizvoda, kao što su tepisi od krzna i taburei od kože, koji se dizajniraju i izrađuju u BiH a prodaju širom svijeta, i to po visokim cijenama. Priča o nastanku ove uspješne kompanije je veoma interesantna.
Idejni tvorac ove priče je Samir Jusufović, vlasnik i direktor kompanije „EtnoDesign.se“. Početkom devedesetih godina prošlog vijeka je iz Bosne izbjegao u Švedsku, no srce ga je, kako kaže, uvijek vuklo natrag u domovinu.
U Švedskoj je proveo 19 godina, završio dva fakulteta, magistrirao i usavršio švedski i engleski jezik, te stekao pristojno radno iskustvo.
„Naivno sam vjerovao da će mi ovakav CV otvoriti vrata mnogih kompanija u Bosni. Međutim, nakon godinu dana i nekih 120 molbi za posao na koje niko nije odgovarao dolazim u situaciju da je ušteđevina potrošena baš kao i moj entuzijazam. Preda mnom su bile samo dvije alternative – priznati poraz i vratiti se u Švedsku ili započeti vlastiti biznis i boriti se za svoj san o lijepom životu u svojoj zemlji”, ispričao je Samir za Lola magazin.
Prelomni trenutak
Prelomni trenutak je bio 2009. godine, kada je na godišnjem odmoru u BiH upoznao svoju sadašnju suprugu. Godinu dana kasnije se odlučio da pokrene cijelu priču oko brenda “EtnoDesign.se”.
Ideju je dobio tokom vožnje po BiH, gdje se često mogu vidjeti improvizovani štandovi kraj ceste na kojima se prodaju proizvodi od kože i krzna. Jedan dan je odlučio da obiđe nekoliko tih štandova na putu Sarajevo – Zenica i porazgovara sa prodavačima.
Na tezgama su dominirali tepisi od kravljeg krzna, vrlo interesantnog izgleda, ali isto tako puni prašine sa ceste, ne baš kvalitetneizrade i prilično visoke cijene.
„Pitao sam te trgovce ko to kupuje, a odgovor je bio – uglavnom stranci, njima je to interesantno i mogu to platiti. Tada se u mojoj glavi počela formirati poslovna ideja: ako oni to kupuju ovako prašnjavo kraj ceste, zašto onda ne bi kupovali ako se to napravi još kvalitetnije, bolje dizajnirano, lijepo upakovano, na vrata dostavljeno sa računom, garancijom, pravom reklamacije i mogućnošću plaćanja karticom ili na rate? Pokazalo se, logično, da bi oni to kupovali”, objasnio je Samir.
Danas za “EtnoDesign.se” radi direktno troje, a indirektno još desetak osoba, koje svoj posao obavljaju kroz eksterne dobavljače. Sami tepisi od kravlje kože se izrađuju na malim porodičnim farmama u centralnoj Bosni.
Svjetski kriteriji
No, u početku je sve to išlo veoma teško. Radili su sa pet – šest dobavljača kojima je dotad tržište bilo improvizovani štand kraj ceste. Samir je imao cilj da zapadnom tržištu ponudi što više proizvoda “Made in BiH” i zato su njegovi zahtjevi za kvalitetom bili veoma visoki.
“Objašnjavao sam im da, ako želimo uspjeti, proizvod mora imati unikatan dizajn, ali i izdržati bar deset godina u nekom domu u Londonu, Stockholmu ili New Yorku. Neki su to shvatili, neki nisu, tako da danas, što se krznenih tepiha i taburea tiče, usko sarađujemo sa dva proizvođača iz Visokog koji zadovoljavaju svjetske kriterije dizajna i kvaliteta”, objasnio je Samir.
Osim već spomenutih tepiha od kravlje kože i taburea od kože ova kompanija nudi i vintažne tepihe, kao i daske za sjeckanje. Kada je riječ o vintažnim tepisima, “EtnoDesign.se” već četiri – pet godina uspješno sarađuje sa dva turska dobavljača koji ih redovno snabdijevaju unikatnim ručnoobrađenim modelima koji su u datom trenutku u trendu na svjetskom tržištu.
Proizvodnja u Konjicu
Daske za sjeckanje se dizajniraju i proizvode u Konjicu. Samir naglašava da su svi u kompaniji “EtnoDesign.se” veoma ponosni na to što svijetu mogu promovisati i ponuditi dizajnirane ručno – rezbarene proizvode od drveta iz Konjica, kreacije autohtonog bosanskog zanata koji je ove godine uvršten na UNESCO listu zaštićenih kulturnih dobara.
Kako kaže, drvorezbarski zanat je stogodišnja tradicija u Konjicu i prirodno je da odatle i nabavljaju rezbarene daske za rezanje i poslužavnike.
Svi proizvodi kompanije „EtnoDesign.se“ inspirisane su Bosnom i Orijentom, a opet svaka od njih je posebna i jedinstvena. Pored proizvoda iz BiH, “EtnoDesign.se” svojim kupcima nudi i one iz Turske, Indije, Maroka i još nekih afričkih zemalja.
Samir otkriva da je u početku tražio proizvode koji se njemu sviđaju, te targetovao kupce kojima bi se takve stvari takođe dopale. Međutim, kako kaže, to je idealizam od kojeg se brzo mora odustati ako vodite komercijalnu djelatnost.
Stranci se javljaju
Zbog toga on prati trendove i sajmove, analizira tržište i osmišljava proizvode koji će se prodavati. Na svu sreću, rijetko je prinuđen na takvo nešto i velika većina proizvoda kompanije “EtnoDesign.se” je u skladu sa izvornom idejom, što on smatra privilegijom.
Koliko je “EtnoDesign.se” uspješan govori i činjenica da im se sve češće javljaju i strani dizajnerski biroi koji naručuju proizvode za enterijere svojih klijenata i od njih imaju odličnu povratnu informaciju. Dešava se i to da kupci traže proizvode koji su rađeni po njihovim željama. To je za sve u kompaniji “EtnoDesign.se” uvijek izazov, ali i veliko profesionalno ispunjenje kada dobiju informaciju da je kupac zadovoljan i zahvalan.
“Baš nedavno smo imali vrlo neobičan i zahtjevan projekat naručen od jedne dizajnerske kuće iz Londona za račun njihovog klijenta. Trebalo nam je osam sedmica da proizvedemo i isporučimo narudžbu, ali reakcije su bile odlične. Nikad nismo saznali ko je krajnji kupac, ali s obzirom na specifikacije i ugovorenu cijenu možemo sasvim sigurno reći da se radi o nekome iz visokih slojeva društva. Zadovoljiti taj profil kupca je jasna potvrda kvaliteta našeg rada”, izjavio je Samir.
Prepoznat brend u Skandinaviji
Još jedna stvar koja pokazuje koliko je njihov rad uspješan jeste i sama činjenica da je “EtnoDesign.se” već sedam godina prepoznat brend u Skandinaviji i njihov promet kontinuirano raste iz godine u godinu. Skandinavija je, kako sam Samir kaže, veoma zahtjevno tržište gdje je kupac zaštićen vrlo rigoroznom legislativom.
Po zakonu se moraju ponuditi tri godine garancije na svaki proizvod i 14 dana predomišljanja, rok u kojem kupac ima pravo da vrati proizvod bez objašnjenja i refundira mu se cijeli iznos. Samir naglašava da su to visoki kriteriji za poslovanje, ali oni istovremeno motiviraju svakoga da se usavršava i razvija svoj poslovni koncept.
Ponekad se dešava da ljudi sa prostora bivše Jugoslavije koji žive u skandinavskim zemljama kupuju rukotvorine iz kreativne radionice “EtnoDesign.se”, ali Samir objašnjava da im oni nisu primarna ciljna grupa.
“Kao što je često slučaj, stranci više cijene našu prirodu, kulturu i tradicionalne proizvode nego mi sami. I to je u neku ruku prirodno – ako ste odrasli u kući u kojoj ste od malena imali bosanski ćilim onda vam to nije ništa egzotično kad odrastete i opremate svoj stan. Tad je možda zanimljivija Ikea”, objasnio je Samir.
Nova iskustva
U vrijeme kada je vrlo aktuelna priča o iseljenju sa prostora bivše Jugoslavije u potrazi za poslom Samir je krenuo u suprotnom smjeru i povezao inostranstvo i domovinu. On smatra da nije tako veliki problem što mnogi odlaze zato što će se, kako sam kaže, dobar dio njih i vratiti, vjerovatno kao bolji ljudi obogaćeni za znanje jezika, nova iskustva, inspirisani poslovnim idejama i sa ušteđevinom za investiranje.
Samir naglašava da je u Švedskoj sasvim uobičajeno da tinejdžer nakon završene srednje škole dvije – tri godine radi kao konobar u, na primjer, Australiji. Tamo usavrši jezik i upozna drugu kulturu. Neki se i ne vrate u Švedsku, no to niko ne vidi kao problem.
“Neka naši ljudi odu i probaju, dobiće novu perspektivu na život u BiH, a sigurno će im se srušiti neke iluzije o životu na zapadu. Sve je to individualno. Ja imam običaj reći – u Švedskoj je sve bolje, ali u Bosni je sve ljepše. Pa ko šta prioritira u životu”, izjavio je Samir koji danas ponovo živi u Bosni i zbog toga se nijednom nije pokajao: “Živim u svojoj zemlji, konzumiram svoju kulturu, jezik, hranu, prirodu, dišem punim plućima. Ko je živio duže vrijeme na zapadu zna o čemu pričam”.
Kada je riječ o planovima za budućnost kompanije “EtnoDesign.se” Samir ističe da njihovi proizvodi nisu roba široke potrošnje i da im je tržište poprilično usko. Svjestan je činjenice da se danas može kupiti solidan tepih za 100 eura, dok tepih iste veličine u kompaniji “EtnoDesign.se” košta 700 eura.
Leteći ćilimi
“Dakle, pričamo o tržištu od nekih 1-2 % svih domaćinstava što zvuči vrlo malo, ali ako uzmemo na primjer EU u kojoj je nekih 100 miliona domaćinstava naša ciljna grupa je njih 1-2 miliona. Taj tržišni segement dijelimo sa globalnim konkurentima koji imaju sličan koncept i tu se vodi oštra tržišna utakmica. Dosad smo je igrali dobro i plan je da ubuduće budemo još bolji”, zaključio je Samir.
Na samom kraju nismo mogli, a da Samira ne upitamo kakve su šanse da se jednog dana u ponudi kompanije “EtnoDesign.se” nađu i leteći ćilimi.
“Većina naših ćilima se kupcima dostavlja avionskom poštom tako da možemo reći da su bar nakratko bili leteći ćilimi”, kroz smijeh govori Samir.
lolamagazine.com / visoko.co.ba / biznisinfo.ba